< Tilbake til oversikten

Sveitserfat -vanvittig godt! :D

Sense sa for siden:

SENSE SITT NYDELIGE SVEITSERFAT (6 personer)

750 gram kjøttdeig
150 gram kokt skinke (bogskinke)
1 gul løk
1 bunt persille
1 dl fløte
1-2 dl selters/farris (men vann funker også kjempebra)
1 egg
Salt/pepper
200 gram revet sveitserost (eller annen ost)
1 finhakket rød paprika

Originalt skal det være 1 dl rasp/griljermel oppi retten, men siden dette er fy-mat med tanke på KH så kan dette enten utelates, man kan bruke litt johannesbrødkjernemel, knuse nøtter/mandler, eller et annet tips jeg fikk var å knuse bacongull. Et ekstra egg kan også være ok hvis farsen blir for løs.

Bland kjøttdeig med skinke skåret i terninger og hakket rå løk. Ha alt det andre oppi samme røra (bortsett fra ost og paprika). Bland alt godt til det er blitt en seig farse. Legg lagvis i ildfast form. Jeg pleier å ha farse i bunn, så osten og så nytt lag med farse. Stekes i ovnen v/ 200 grader i 45-60 min. Paprikaen strøs på toppen når det gjenstår ca. 10 min av steketiden.

Serveres med en frisk salat + hjemmelaga hollandaisesaus. NAAAM... :D

Det var ei snill ei på ketolysesidene som regnet ut KH-innholdet når hun prøvde retten første gang, og hun kom frem til 19,9 karber i hele retten og 3,3 pr. posjon. Hun brukte 70 gram malte mandler i stedet for rasp.

Gerd sa for siden:

Ja dette var godt! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.