< Tilbake til oversikten

Kan dere se på denne oppskriften?

Sense sa for siden:

Dette har leeenge vært en av husets favoritter, og kanskje er den ikke så gal når mor nå har gått over på ketolyse :D Retten er ihvertfall ufattelig god og verdt et forsøk om den blir godkjent av dere ekspertene her inne ;)

Så... Virker den ok for dere som har trening? og hvordan regner jeg ut karbene for retten?

SENSE SITT NYDELIGE SVEITSERFAT (6 personer)

750 gram kjøttdeig
150 gram kokt skinke (bogskinke)
1 gul løk
1 bunt persille
1 dl rasp/griljermel
1 dl fløte
1-2 dl selters/farris (men vann funker også kjempebra)
1 egg
Salt/pepper
200 gram revet sveitserost (eller annen ost)
1 finhakket rød paprika

Det er vel raspen/griljermel som er fyfy`en her ikke sant? Noen ideèr hva den kan erstattes med? Ser det er 85 kh pr. 100 g griljermel....

Bland kjøttdeig med skinke skåret i terninger og hakket rå løk. Ha alt det andre oppi samme røra (bortsett fra ost og paprika). Stekes i ovenen v/ 200 grader i 45-60 min. Paprikaen strøs på toppen når det gjenstår ca. 10 min av steketiden.

Serveres med poteter (som nå selvsalgt utgår) og en frisk salat + hollandaisesaus. NAAAM...:D

Gerd sa for siden:

Dette såg godt ut :sikle:

Å finne ut karbene er å veie innholdet, og regne ut :ja:

Griljermel kan vel erstattes med grovhakka mandel eller andre nøtter :)

Og for å få ned karbeinnholdet kan rød paprika erstattes med grønn :ja:

Anne sa for siden:

Vet ikke hvorfor du trenger raspen..?
Oppå eller inni?

Nøtter kan gjøre nytten oppå sammen med ost...inni også forsåvidt. Skjønner ikke helt hva du skal med den?

:) Godt ser det ut...

Sense sa for siden:

Nei det var nettopp det jeg lurte på... dette er oppskrifta slik den er original og slik vi har laget den FØR jeg begynte på ketolyse :) Så ville derfor ha tips hva jeg kan erstatte raspen/griljermelet med? Det er vel for å binde farsen dette has oppi tror jeg.... eller? Nøtter høres rart ut, men muligens det går -bare hakke dem skikkelig.

Andre ideèr til hva jeg kan erstatte rasp med? Har som dere kanskje skjønner veldig liten peiling på mat.... :o

Gerd sa for siden:

kan jo male nøtter til mel :ja: Og det gir veldig god smak i kjøttretter :D
Viss det er for å binde sammen så kan man kanskje bruke johannesbrødkjernemel... Men jeg tror ikke det trengs, egentlig...

Blander du sammen alt det våte (egg og vann) til ei røre før du har det i?

Denne skal jeg jammen lage snart :ja:

Alyssa sa for siden:

Jeg har lagd mange sånne ovnsretter, og jeg pleier aldri bruke bindemiddel, annet enn egg. Men da pleier jeg å bruke ett egg pr dl veske. Ellers går det helt sikkert an, som Gerd sier, å bytte ut griljermel med johannesbrødkjernemel :ja:

Sense sa for siden:

Nei blander alt sammen rått (bortsett fra osten), oppi en skål der det røres sammen til en seig farse. Har det så oppi en smurt ildfast form og steker det med lokk i ovnen. Pleier å legge halve farsen i bunn og så støs osten oppå før resten av farsen legges oppå der igjen.

Pleier å ha hollandaise saus til eller bearnesaus (skrives det slik...? )

Gerd sa for siden:

Thank you. Handlelista er skrevet, dette blir middagen i dag :D

:ja:
Hjemmelaga bearnesaus er sikkert digg til :)

Sense sa for siden:

:D Gøy hvis du gir en tilbakemelding om du/dere likte retten ;) Lykke til!

Gerd sa for siden:

Da står den i ovnen, og jeg må si det dufter godt :ja:

Jeg veide opp det jeg hadde i, og kom frem til følgende:

95 g. løk= 5,4 karber
25 g. persille (fra egen hage, en god neve)= 0,4 karber
ca 100g egg (jeg tok 2små egg)= 1 karb
80g rød paprika= 4,2 karber
ca 70g. mandler (malte) = 6 karber
1dl. fløte= 2,9 karber

Det blir totalt 19,9 karber i hele. ca 3,3 pr porsjon. Ikke gæli det altså :)

Veggpryd sa for siden:

Dette så jo utrolig godt ut! :)

Hvis du knuser bacongull får du et knakande fint griljermel :ja: . Jeg bruker det også som panering.

Gerd sa for siden:

Smart :D

Gerd sa for siden:

Kjempegodt!!! :D
[i][/i]
Anbefaler deg å legge ut oppskrifta i oppskriftsforumet :ja:

Lisbeth sa for siden:

Tror dette blir dagens middag her også :ja: Hva serverte du sammen med dette, Gerd??

Sense sa for siden:

Så kjekt å høre! :) Kan legge den ut på oppskriftsforumet ja. Har en annen som minner litt også, den er miiinst like god :D Legger ut begge to.

Gerd sa for siden:

Salat, blomkålmos og hjemmelaga bearnesaus :sikle:

Lisbeth sa for siden:

:sikle:

Det ble ikke noe middag på meg i dag..men i morgen skal jeg lage denne :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.