har samlet noen leverpostei oppskrifter, og lavkarbofisert dem litt.. har ikke testet dem ut enda, men det skal jeg fortløpende, og høyst sannsynlig iløpet av neste uke :)
Netts leverpostei
300 g svinelever
200 g spekk
1 løk
2 egg
1/2 dl fløte
1 ss salt
1 ts pepper
-Rens og finhakk lever, spekk og løk (jeg bruker nok kjøkkenmaskinen)
-Spe med egg først og så melk
-Smak til med salt og pepper, og sikkert litt andre krydder også!
-Stekes i vannbad (i brødform el.) 180 g ca 30 min
-Serveres med stekt bacon og sopp til
Mammas leverpostei· 1 kg svineleverrenses og vaskes· 280 gr svinekjøtt · og 400 gr spekk,eller hønsekjøtt,[color=black][/color]eller flesk· 8 ansjosfileter (og sausen)· 80 gr løk
Alt males 2 gangerHvit saus:· 120 gr margarin· jbkm til passe tykkelse· 1 l fløte
Smak til med salt og pepper· 4 halv piskede eggAlt blandes og fylles i dobbelt smurte aluminiumsformer. Stekes i vannbad på 200°C i 1,5 – 2 timer. Dekk med smurt papir fra starte av.
[color=black][/color] Godmors leverpostei600 g okse eller svinelever300g spekk50 g løk4 ss smør1 jbkm til passe tykkelse4-5 dl fløte3 s egg2,5 ts salt, 1ts pepper, 0,5 ts nelllik, 0,5 ts allehånde etter smak
[color=black][/color]
Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, jbkm og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen og krydder. Tilsett egg, ett om gangen.Stekes i vannbadet med godt smurte former på 130-150 grader i ca 2 timer.Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det.
Ikke mange svar på denne - men jeg skal nå prøve meg på leverpostei siden lever er så sinnsykt billig for tiden ;) Blander lammelever med spekk og billig svinekjøtt i strimler fra rema og masse spennende krydder så får vi se hvordan det blir! ;)
Takk for at du delte selv om det er VELDIG lenge siden!
Jeg er sånn halvveis på vei ut for å handle lever og spekk - har så lyst på leverpostei! - men jeg lurer på om det går an å gjøre dette meieriproduktfritt? Hvordan blir resultatet om jeg bytter ut fløten med... noe annet? Evt hva går det an å bytte med? :p Kanskje jeg skal teste med majones, hehe.
At det ikke skulle finnes spekk frossent i større matbutikker er meg en gåte... "neste gang si fra så skal vi BESTILLE..." - må sjekke med leiv vidar i morgen for å høre om de har ... ellers går levra til spille! Heldigvis var den billig ;)
Nåå har jeg prøvd å bruke denne oppskriften (julepostei... gjør ikke meg noe, jeg liker nellik og allehånde hele året, jeg :p) - bytta ut kremfløten med en halv desiliter rapsolje og en desiliter kokosfløte. Har bare smakt en liten munnfull ennå, men det ble bra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.