Ja, det er at han tar hyppige turer hjem til slekten sin nede i Ferrandina og tar med seg "tonnevis" med parmaskinke og parmesanost og andre godsaker hjem til oss. gomler på parmaskinke og ser på kjøleskapet der det ligger ETT KILO parmaskinke og et kilo parmesanost
Har dere noen tips til matretter der jeg kan bruke skinken? Svigerfar sier den ikke blir særlig god av å fryses ned, så vi bør bruke den litt raskt.
Mmmmmmm! SÅ deilig! Elsker parmaskinke og parmesanost.
Du har sikkert mange retter, og denne vet du garantert: fersk aspages som du freser lett i panna m smør og hvitløk. (eller damp de lett vann, bare så deilig m den hvitløken...), surr parmaskinke - tynne skiver rundt aspargeses, og riv masse parmesan over.
Honningmelon og parmaskinke er en nydelig kombinasjon.
Det er det jeg kom på akkurat nå. Kos deg masse! Er kjempemisunnelig på deg! :sikle: :klem:
ÅH! Parmaskinke og parmesan er bare noe av det beste jeg vet :sikle: Heldig du da!
Det tipset som Vibeke kom med er bare gull, og så liker jeg parmaskinke veldig godt i salat (gjerne med revet parmesan over) og på pizza.
Å surre parmaskinken rundt kyllingfiléten er jo også en vinner :ja:
Jeg er født i USA med en italiensk mor og en norsk far. Maten jeg spiser er stort sett italiensk preget.
Her er en god oppskrift som er modifisert til å passe lavkarbo livet...
Kylling og parmaskinke
2 kyllingfileter
½ dl majones
1 dl parmesan (ikke fersk)
1-2 never fleskesvor (rives)
1 ts hvitløkskrydder
½ ts salt
½ ts pepper (gjerne nykvernet)
100 g parmaskinke i tynne skiverOvnen varmes til 180°C.
Del hver kyllingfilet i 3 avlange biter
Bruk kniv og smør hver filet med majones.
På en tallerken blander parmasean, revet fleskesvor, hvitøkskrydder, salt og pepper.
Hver kyllingbit rulles i blandingen nevn ovenfor
Rull deretter hver kyllingbit i en skive skinke og legg på en bakeplate.
Stekes i ovnen i ca 15 minutter, men må snus etter halve tiden. Skinken skal være sprø!Hvis du har en KIWI butikk i nærheten så selger de ferdig krydret hermetiske tomater som jeg bruker til sausen.
Tomatsaus:
1 boks ferdig krydret tomater (bruker den med oregano)
1 fedd hvitløk
4 sjampingjoner
Parmesean (revet)
1-2 ss olje eller smør til steking
2 ss vann
1 ss marscapone eller riccotta (italiensk ost selges på ICA hvertfall)
salt og pepper
Del sjampinjongene i små biter
Varm pannen med olje eller smør
Fres sjampinjongene og tilsett vannet
Hell over tomatboksen og tilsett 1 fedd presset hvitløk
Trekk pannen av platen og tilsett 1 ss marscapone eller riccotta
Smak til med parmesean, salt og pepper
Smaker himmelsk over kjøttet. Spiser dette i helgene med en god salat med tomater, agurk og oliven.
Dette er en oppskrift jeg har i hodet, så jeg håper jeg har fått med alt...
Huff.. ikke så lett når jeg tar det fra hodet... Du får kjøpt tørr parmesean i butikken, men du kan helt sikker bruke fersk, men da må du rive det så det blir veldig fint om du skjønner hva jeg mener...
Ja det var det jeg trodde du mente, ble bare litt forvirret hehe. Jeg pleier å kjøre den i små stykker i hurtigmikseren, da blir den som "mel", helt pulverisert. Kjempesnadder. Bruker det feks. til å dekke kyllingfileter med, som jeg steker i ovnen. Naam!
Pleier steike skinka jeg til egg....
eller ha som dryss over en salat.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.