< Tilbake til oversikten

Oppbevaring av mat

Photobscura sa for siden:

Noen spørsmål om oppbevaring av mat:
-Hvorfor kan man ikke fryse ned igjen kjøtt som er opptint?
-Hvor lenge kan man ha ferske kjøttvarer i kjøleskapet før det er en dårlig idé å spise det?
-Finnes det noen grønnsaker man IKKE burde fryse?
-Hvor lenge holder kjøtt i en fryser?

raptor sa for siden:

Har hørt at det vil være en bakterieoppblomstring i kjøtt etter opptining. De fleste bakterier dør ved kuldebehandling, men ikke sporer, og disse blir det liv i ved opptining. Da bør man tilberede maten og spise den. Men tror det går greit å steke\koke opptinet mat, og så fryse det. Tror jeg..:rolleyes:

Skytten sa for siden:

Hei:)
Dette fant jeg på forum.kvinneguiden.no:

Frysing av kjøtt

Generelle innfrysningsregler gjelder for kjøtt også. All slags kjøtt kan fryses. Det er viktig med rask innfrysning, for å forlenge holdbarheten etterpå. Se liste under med oppbevaringstider. Kjøttet bør fryses i passende serveringsvennlige stykker. Det kan være lurt å forkjøle kjøttet i kjøleskap. Det er og lurt å datomerke pakkene og skrive hva de innholder. Kjøtt tines opp i kjøleskap.

Disse tidene kan variere etter innfrysning, behandling, alder osv. Men tidene viser litt når smaken forandrer seg på varen.

Oksekjøtt: Holder 10-12 måneder ved -18 grader
Kalvekjøtt: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Magert svinekjøtt: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Fett svinekjøtt: Holder 3-4 måneder ved -18 grader
Lammekjøtt: Holder 10-12 måneder ved -18 grader
Koteletter: Holder 6-8 måneder ved -18 grader
Terninger av magert kjøtt: Holder 9 måneder ved -18 grader
Terninger av fett kjøtt: Holder 4 måneder ved -18 grader
Kjøttdeig: Holder 4 måneder ved -18 grader
Kokt kjøtt: Holder 2-3 måneder ved -18 grader
Røkte kjøttvarer: Holder 2-4 måneder ved -18 grader
Bacon: Holder 4-6 måneder ved -18 grader
Høns og kylling: Holder 8-10 måneder ved -18 grader
And og gås: Holder 3-5 måneder ved -18 grader
Kalkun: Holder 8-10 måneder ved -18 grader
Småvilt: Holder 3 måneder ved -18 grader
Elg: Holder 10-12 måneder ved -18 grader

Frysing av ferdige retter og annet

Det er mange ferdige retter som kan fryses, og det er en enkel måte å variere kosten på. Og man kan lage opp mye av en rett for så å fryse ned i porsjoner. Noe egner seg ikke til frysing:
Mat med mye majones, mat med mye stivelse(som poteter),ris, pasta, salatblader, fete sauser og en del krydder som blir bitre (paprika, karri, ingefær, hvitløk, korinader, merian, muskatt, salvie, timian, sennep, anis og vanilje.
Ferdige retter avkjøles før frysning og pakkes i egnet emballasje. Det er lurt å krydre etter frysning.

Kjøttretter: Magre retter holer seg opp til 7 mnd, mens fete ca 4 mnd. Dette gjelder både med og uten saus.
Supper: Veldig bra egnet. Holder seg i 8 mnd.
Potetretter: Poteter blir ikke så bra med frysing, men potetmos er bedre.
Grønnsakretter: Egner seg godt til frysing. Kokes ferdige etter frysing.
Salater av grønnsaker: Rå grønnsaker kan fryses, men det tilsettes sitron pga misfarving
Bakverk: Egner seg bra. Holder 1-3 mnd.
Egg: Fryses uten skall og skilt i hvite og plomme.Plommer tilsettes 2%salt eller 5% sukker etter bruk. Plomme og hvite kan fryses sammen hvis de piskes.
Meieriprodukter: melk, fløte, ost(kunn fete) og smør kan fryses.
Krydder: Disse er egnet til frysing:Spisskummen, laurbær, kapers, pepperrot, kanel, nellik og kakao
Krydderurter: Fryses friske og hele, eller hakket i isterninger.
Kraft: Egner seg godt til frysing.

Ellers kan jeg si at jeg stoler veldig mye på luktesansen ;) OG jeg har hatt kjøtt liggende lenger enn det står på enkelte her. Det kommer egentlig mye an på hvor mye fett det er i kjøttet. Er det mye, så harskner det raskere..og det er jo ikke å anbefale:cool:

Det var vel ikke svar på alle spørsmålene dine..men nesten:p

Alyssa sa for siden:

Frysing reduserer forråtnelsesprossessen kraftig, slik at bakterieveksten kontrolleres. Kvaliteten vil allikevel forringes etter hvert.
Gjentatt oppvarming og avkjøling setter fart i bakterieveksten, og det samme gjelder når man tiner opp og fryser ned igjen.
Derimot er det greit å tine opp kjøtt, steke det, og så fryse det ned igjen. For de bakteriene som eventuelt blomstrer opp ved opptiningen, ødelegges når kjøttet blir stekt.

Jeg har hørt at ferske kjøttvarer bør spises innen 2-3 dager.

Agurk og salat er vel det eneste jeg ikke ville fryst, det blir bare helt blaut. Sopp og paprika blir også bløtt, men syns likevel det går fint å bruke det i varm mat etter nedfrysing.

Kult! Veldig nyttig :ja:

Pearl sa for siden:

For en nyttig tråd. Denne vil jeg abbonere på. Noen som vet hvor lenge vi kan oppbevare reker på plastbokser etter de er åpnet også? Det lurte jeg på i morges. Var usikker. Derfor kastet jeg hele greia.

Reker på lake lukter jo ikke så stas i utgangspunktet, så det er kanskje ikke så lett å si. Men jeg har en greie med max 3 dager i kjøleskapet på mat i åpnet emballasje, bortsett fra ost, da.

Pearl sa for siden:

oooooops. Trodde det varte lengre jeg. Da har jeg veldig ofte levd farlig.

Det er vel heller min og sambos tulleangst som fører til akkurat dette, men det gjelder vel i størst grad makrell i tomatbokser f.eks, og andre ting som ikke kan lukkes helt når de først er åpnet.
Reker kjøper jeg nesten aldri. Så jeg tar heeeelt sikkert feil!

noli sa for siden:

Man får jo kjøpt de fine gule lokkene. ;)
Jeg er superpysete når det gjelder sånne ting, og har makrellen i tomaten ligget mer enn noen dager, får kattene den.

Håper det er greit at jeg spør her:
hvor lenge kan stekt kjøtt ligge i kjøleskapet om det ligger ei en boks, evt. innpakket i plastfolie?

Jeg tenkte å ha middagsrester som lunsj, men blir jo ofte for mye middagsrester for én lunsj, pluss at det er kanskje kjedelig å spise det samme to dager på rad.

En annen ting:
kan kokt blomkål ligge i kjøleskapet og spises dagen etter? Holder smaken seg?

Det siste aner jeg ikke, men hva med å fryse ned noe av matrestene?

Pearl sa for siden:

Jeg synes ikke blomkål smaker godt dagen etter. Desverre. Broccoli synes jeg går bedre.

noli sa for siden:

Vi har så liten fryser. :(

Æsj. Jeg liker ikke broccoli som følge av tvang som barn. :mad:

Åh, jeg ønsker meg ekstra fryser!

Jeg har det på samme måte med poteter, flaks for meg :o

noli sa for siden:

Vi ønsker oss også, vurderer å sette den på det ene gjesterommet.

Hadde ikke vært meg i mot å ikke like poteter, nei. Dessverre er det noe av det beste jeg vet. :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.