Jeg er litt ny på Ketolyse, lurer på om det er fritt frem å bruke, solsikke frø, sesamfrø, linfrø og gresskarfrø. Jeg har blandet alt i en tett boks som er i kjøleskapet, kan jeg strø et par ss.på salaten eller annet hver dag??? Hvert måltid???
Har ikke emballasjen da jeg kastet den for en stund siden, vet ikke karbs på de ulike frøtypene.:rolleyes:
Solsikkefrø: 8,2 gr kh
Gresskarfrø: 14 gr kh
Sesamfrø: 4,5 kh
Linfrø: 0 gr kh
Det er viktig å veie og holde orden på karbohydratmengden i starten, så jeg tror du bør holde deg unna så lenge du ikke vet hvor mye det er av hva.
Imidlertid er ikke dette så dyre matvarer, da.
Om jeg ikke har hjerte til å kaste dette, så kan jeg kanskje regne ut hva det er pr.100 totalt og prøve å finne ut hva det er pr.ss eller gram???:confused:
Totalt er det 540 gram, 1 ss ca.8 gram......noen som er god på dette????
Det blir jo ikke riktig, du kan ikke komme ut med et høyere utgangspunkt enn det høyeste karboinnholdet, og i hvert fall ikke når mengden du regner ut er 8 prosent av den opprinnelige mengden.
Først må vi legge sammen khmengden i alle varene, det blir: 26,7
Så dele på antall frøslag, det blir: ca 6,7 i gjennomsnitt
Og så må du dele på grammengden. Når det er 6,7 i gjennomsnittlig khmengde i hundre gram, så må du ta utgangspunkt i at det er en enhet (6,7 ganger 1 er 6,7), gang da på 0,08, som blir ca en halv karb.
Det kan gå an vettu ;)
He he...jeg er medlem av den klubben ja!!!:p Greide liksom ikke å tenke helt med ei på 4 år sittende på fanget-1 stk prinsesse i seng nå, og mor kan lese om lavkarbo mat!:D
Takk for en imponerende utregning, da regner jeg med ca 1 karb.pr ss!!
Dette har jeg gjort en million ganger de siste to årene! Tolv år på skole, njei, men to år på lavkarbo, og mattekunnskapene er akseptable :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.