Jeg var hos en hudelege og fjernet en ganske stor talgcyste i ansiktet på tirsdag, og sydde to sting.
Jeg var litt omtåket av varmen og omstendighetene at jeg bare fikk med meg minimalt av beskjeder. At jeg skulle bruke plaster, og ikke skulle i saltvann på to uker, at stingene måtte taes etter en, og at jeg måtte bruke høy solfaktor ut sommeren når plasteret skulle fjernes.
Men, jeg trenger litt råd, dette er jo i ansiktet, og da er det litt mer kjipt om det blir et stygt arr enn om det var et annet sted. Legen var flink, og arret er veldig pent kuttet og sydd sammen.
Nå har jeg vaska såret med rent vann og bytta plaster hver kveld, men jeg lurer også på om det kan være en fordel å lufte det litt? Det er litt hovent, er det et bra eller dårlig tegn? Det er bittelitt rødt, men ikke veldig.
Når legen sa at jeg skulle unngå å bade i saltvann, hva med når jeg svetter? Det er jo veldig varmt, og jeg svetter en del i ansiktet, og kjenner det svir litt i såret, kan dette ødelegge groinga?
Jeg har en hud som tåler mye sol, og blir gyllenbrun, aldri rød, er solfaktor 25 tilstrekkelig? Har nettopp kjøpt en sånn dyr sak til ansiktet.
Håper noen kan være behjelpelige, det er jo ikke et stort ploblem, men likevel litt kjipt om jeg skulle få et stygt arr midt i ansiktet.
Dette med luft er gammal viten. JEg anbefaler at du bruker antibakteriell salve så lenge du ikke reagerer på den (jeg tåler ikke neomycin, bare bactracin) og så lenge du har skorpe, og plaster som holder det sammen. Når du ikke lenger har skorpe så har du et hudfarget plastertape over leeeenge. Det finnes noen fine gjennomsiktige silikonplastre nå her også. De finnes uten eller med tattis. Om du vil ha power puff girls på kjaka da ;)
Ville forresten hatt en plasterlapp på resten av sesongen i sola.
Det er skikkelig kjipt med sånnt solarr, det går ikke bort heller. Neste år så blir det brunt igjen ;)
Haha, ok, silikonplaster sier du? Finnes de med pirater på? :D
Det med luft er jo noe jeg har erfart selv, men da snakker vi skrubbsår, som aldri gror med plaster, men som gror kjempefort uten. Så kanskje kutt oppfører seg annerledes? Hmmm...
Men dette med saltvann versus svette, hva er det verste som kan skje?
Takk for svar forresten, kunnskapsrike kvinne :suss:
(Og du hadde forresten rett om den neongule ketoseurinen, bare jeg som aldri hadde sett nøye nok etter :lol:)
Det værste som kan skje med svetten er vel at plasteret detter av.
Ja, kutt er annerledes enn overflatesår. Tro meg, jeg har et "du sku sett han andre karen" arr på skuldra. etter føflekkfjerning. Det er nå ikke lenger oppsiktsvekkende etter en omsying og tre kortisonsprøyter. Kan litt om detta serru!
Uff da... Men som sagt, hjelper det på om jeg bare har en liten plasterteipbit på? Når stingene er fjernet og såret grodd? Heldigvis er jeg velsignet med veldig bra grokjøtt. (Løper på badet og setter på nytt plaster...)
Det kan jeg jo, ellers så bryr jeg meg ikke så kjempemye om akkurat dét, men jeg har i all min tid, med overvekt, briller og tannregulering hatt en ting ved utseendet som de fleste har misunt meg, nemlig ferskenhud! :o Så jeg må jo kjempe litt for å bevare den...
Så da blir det plasterrull! Etter at det er grodd, så klart.
Men noen tanker om hvor lenge jeg bør vente med å bade i saltvann? Åh, viiiil baaaadeeee :D
Trodde saltvann var med på å rense sår, jeg da.:confused: Det sa morra mi hvis jeg var "skada" som unge. Måtte bare bade, for da grodde det fortere. Ellers har jeg lært på jobben at våte sår skal behandles vått, dvs antibakterielle salver, og tørre sår skal behandles tørt, feks med sårpulver. Håper det gror fort, da. Man skal visst plages med noe..:helsesjek
Hei!
Du bør gå med plaster som dekker akkurat skuren i ca et år.. Du merker egentlig når du er i solen om det har gått lang nok tid. Er du i sol med for ferskt arr vil det bli veldig rødt, kan bli noe hovent og ømt (Jeg er suturert i ansiktet flere ganger og har opplevd dette mer enn en gang, og det anbefales ikke. Det tar da også mye lengre tid før skuren blir fin og lys igjen.) Dessuten er du utsatt for pigmentforandringer.
Når skuren er grodd skikkelig og er tørr, kan du bade i saltvann. Ved skrubbsår er det guntig med saltvann da det gror fortere og finere, men er jo forskjell på det og sårskurer etter kirurgiske inngrep.
Du trenger ikke vaske såret mer enn vanlig dusj, og kan bare la det luftes når du er inne eller i skygge. Så sant det er tørt da.. :)
Et år? :eek:! Legen sa det ville være grodd om en uke, og at jeg kunne kaste plasteret om to, nå er jeg temmelig forvirra.
Har kjøpt sånn antibaktieriell salve nå, (bactractin), og ser jo at dette er vidundermiddelet til pappa! Han smører det på alt av kutt og munnsår og jeg har fått det påsmurt et x antall ganger. Sårene mine gror innmari fort, så jeg håper det er tilfelle for dette også.
Dette gjelder altså bare ved soling, tenker jeg! ;) For det er sant at det tar tid før en danner nytt pigment i arret. Du bør selvsagt ikke bruke plaster permanent så lenge! To uker er nok om det gror fint.
Når såret er helt grodd, kan du nok bade, bare pass på dette med solingen. :)
Ah! Jeg bada i går, men hadde ikke hodet under ;) (selv om jeg virkelig virkelig ville :D)
Har jo denne uv-sikre bandasjeteipen, og kan gå med den så lenge det er sol. Jeg soler meg jo ikke aktivt da, men er ute i sola.
Fikk et tips forreten, om å klippe til teipen til en stjerne eller hjerte sånn at det blir litt dekorativt i lengden, hehe :D.
Da jeg bytta plaster i dag så jeg at såret har grodd helt fint sammen, allerede. Smører fortsatt litt på av den sårsalven, og det lille som var rødt er borte, og hevelsen mer eller mindre nede :heia:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.