< Tilbake til oversikten

Div ferdigprodukter - hva er greit og hva ikke?

Up-and-down sa for siden:

Jeg er forholdsvis fersk i dette gamet, og lurer litt på dette med div ferdigprodukter og hva som er greit og ikke. Vet jo selvsagt at jo mer man lager fra grunnen av, jo bedre, men i en travel hverdag er det jo greit å av og til ty til noen nødløsninger.

Eks barer - er Lindberg sine greie? Syns den med tranebær smaker godt! Og hva med Atkins muffinsmix, pannekakemix og vaffelmix? Nå har vi jo fått to norske lavkarbo nettbutikker - er alt herfra greit, eller er det noe jeg aboslutt bør styre unna?

Photobscura sa for siden:

Jeg synes personlig man bør legge et godt grunnlag fra starten av, og selv om disse produktene er greie nok, er ingen av dem hva jeg vil definere som fullverdig mat.
Et godt tips derimot, er å sette av en dag hvor du har ekstra god tid, og lage et arsenal av mat som du senere kan raske med deg. Finnes oppskrifter her inne på brød uten mel, greit å bake noen sånne og skjære opp i skiver og porsjonsfryse. Stek opp burgere av rent kjøtt/fiskekaker og frys ned, så de bare er til å frese varme i panna, gå til innkjøp av ferdigstekte kyllingvinger, veldig raskt og godt, lag dine egne pannekaker fra oppskriftene her inne og ha i en pose i kjøleskapet, hakk opp grønnsaker som blomkål, brokkoli etc, og porsjonsfrys, så er det bare å slenge i panna når man skal ha grønnsaker til middagen.
Jeg kunne ha holdt på i det uendelige :D

PrøveKanin sa for siden:

Veldig bra råd ! Dette kommer jeg til å gjøre :)

Iset sa for siden:

Et "ferdigprodukt" jeg vil anbefale er rett og slett grillkylling/grillede kyllinglår. :D Det er raskt å ta med seg, og man blir aldri lei (jeg blir i hvertfall aldri lei av kylling, elsker det). Ellers støtter jeg Photos råd om å lage masse mat og fryse ned og lignende, for det er alfaomega for å klare seg! Lag masse gode krydrede kjøttkaker og frys ned. Kjempekjekke å ha liggende, og greie å ty til i farten. Eller kjøttboller, du kan dippe dem i hjemmelaget tzatziki. Nam!

Distrea sa for siden:

Utrolig bra råd fra Photo.

Og ja, man må se hva man selv tåler, men ut i fra hvordan jeg ser på lavkarbodietter, er det ikke alt du får i disse nye lavkarbbutikkene som er greit. Vær OBS på karbene og hvor disse kommer fra.
Noen produkter har opp mot 50 % karber.

Jeg prøver å holde meg til mat som har under 3-4 % karber, og ser på varer som har mer enn 15% som lite lavkarbovennlige.

Ser det er mest kake greier du spør om er greit... og tenker igrunnen at det er ting du ikke trenger i en stressa hverdag :p
Pass på å ha nok "rett" mat tilgjengelig og pass på at du ikke blir sulten.

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.