< Tilbake til oversikten

Hvilken kjeks ...

mr.small sa for siden:

skal brukes i ostekaken som står i "slank med ketolysekuren"?
Det står at det skal være 1 pakke grov kjeks i bunnen, men ikke hvilken type.
Skal i barnedåp neste helg, og da er det jo greit å kunne spise noe av det som står på bordet uten å måtte tenke for mye på karb. (litt blir det nok uansett ler )

Iset sa for siden:

Det spiller liten rolle, for man skal visst ikke spise kjeksen uansett, hehe. Eller, du kan jo, men den tar nok opp ganske mye karbs. Det du kan gjøre er å lage nøttebunn istedet. Malte nøtter, smør og litt Splenda. Søk på "ostekake" i oppskriftsforumet så får du frem ostekaker der oppskriften på nøttebunn står. Mye mindre karbo og bedre på smak, synes jeg. Ellers finnes det sukkerfrie NYDELIGE kjeks, feks. et par fra Cavalier (kanelkjeks som smaker som pepperkaker, samt sjokoladekjeks) men jeg vet ikke hvor mange karbs det er i dem.

Iset sa for siden:

Jepp de er det. Knallgode! :sikle: Knall at dere har dem, for jeg tror ikke de selges så mange andre steder lenger. bestiller i sommer!!

Distrea sa for siden:

Jeg vil ikke anbefale de kjeksene... de har 6,9 karber pr kjeks og en kjeks veier 10,4 gr

nå fant jeg ikke noe om sukkeralkoholer da... men kanskje det er det så nie kan trekkes fra?

Photobscura sa for siden:

Men det er jo fordi de er laget av mandler, og det er jo omtrent karboinnholdet i mandler du skriver om, så om du lager bunnen selv så vil du få det samme anntall karber, med mindre du bruker en nøttetype med lavere karboinnhold da.

Distrea sa for siden:

da er jeg litt... ehhh.. da :o må tenke helt feil asså. For i en pakke kjeks som er 120 gram, er det over 80 karbohydrater, ... og DET er det jeg ser:o

jeg ser lissom ikke at en bunn med nøtter, smør og søtstoff kommer opp i samme?

Sorry Distrea, jeg leste helt skeivt, og trodde du mente pr hundre gram, ikke per kjeks. :rodme:

Distrea sa for siden:

takk, da håper jeg vi er enige om at kjeks som inneholder 70% karber ikke er særlig levkarbovennlige ;) men mindre det er noe sukkeralkoholer som kan trekkes fra da...

Kristin_B sa for siden:

mm:ja: enig asså :ja:

Knis, enda bra det er så varmt, så jeg har noe å skylde på min sviktende intelligens på :lol:

Distrea sa for siden:

hehe, jeg ha aldri tvilt på din inteligens.:D.. men tenkte litt på min egen :cool:

Kristin_B sa for siden:

hvorfor selges sånne kjeks på noe som skal være en lavkarbobutikk egentlig?
Ekke det litt feil? teit

Nå aner jeg ikke hvor mye det er i vanlige kjeks, men når jeg endelig skjønte hvor mye det egentlig var, ble jeg litt overrasket. Skal dette være lavkarbo?

Iset sa for siden:

Fordi butikken reklamerer for lavkarbo og SUKKERFRIE varer, så diabetikere og lignende også kan handle der. ;)

Nei det skal ikke være lavkarbo, det skal være et alternativ for feks. diabetikere og andre som ikke vil spise sukker men som ikke nødvendigvis teller karber.

Distrea sa for siden:

Fint det kom frem, så lavkarbofolkene som leser tråden ikke bestiller ett produkt de tror er greit siden det blir anbefalt, eller reklamert for i ett lavkarboforum.:)

Kristin_B sa for siden:

:ja: lett å gå fem på for nybegynnere i hvert fall! ;)

Lobelia sa for siden:

Er det bunnen der bare for pynt liksom? blond
Eller, til de som kan spise det de vil..

Går det ann å lage denne ostekaken som bare fromasj kanskje?
Så slipper en å bruke "mye" penger på en pakke kjeks som bare blir liggende igjen allikevel?

Som skrevet før, så kan man lage bunn av malte nøtter og smør og søtning ;)

Lobelia sa for siden:

Liker ikke nøtter jeg..

Ingen nøtter? Ikke mandler heller?

Iset sa for siden:

Det står i boka at kun de som ikke er på ketolysekur skal spise kjeksen, så da er den nok til de andre, hehe. Men det er fyllet som er best uansett. Jeg har dessuten laget ostekake uten bunn mange ganger. Enten i bolle (som fromasj) eller i kakeformen som vanlig, bare heller massen over i formen på et bakepapir. :)

Iset sa for siden:

Noen laget visst en bunn med kokosmasse her? Må se om jeg finner igjen innlegget. Liker du kokos?

Dessuten er det jo 20382094 forskjellige nøtter, NOEN må du vel like? I det minste i malt form?

Macadamia må jo være genialt som nøttebunn? De er jo nærmest smøraktige! Mmmm!

Iset sa for siden:

Jaa! :sikle:

OK! Bursdagskaka for i år er bestemt! Ostekake med macadamianøttebunn... Åh... gargl... :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.