Nike sa for siden:
Dere som spiser "generelt lavkarbo" (altså ikke ketogenedietter) - hvor restriktive er dere med KH-inntaket? Spiser dere frukt? Korn? Ris? Annet? Og hvor restriktive er dere ift fett? Teller dere kalorier i tillegg til karber?
Nike sa for siden:
Dere som spiser "generelt lavkarbo" (altså ikke ketogenedietter) - hvor restriktive er dere med KH-inntaket? Spiser dere frukt? Korn? Ris? Annet? Og hvor restriktive er dere ift fett? Teller dere kalorier i tillegg til karber?
isola sa for siden:
Jeg hører vel igrunn til under generell lavkarbo..
Jeg spiser litt frukt, klarer ikke å se på det som nei-mat..
Ris og poteter spiser jeg så og si ikke, bare når jeg får det servert. Da forsyner jeg meg med en minimal porsjon.
Det hender av og til at jeg tar meg en skive grovbrød, men det er mer en nødløsning,
og de gangene det skjer er ikke alt annet på stell heller.. Dessverre.
Prøver å ha lavkarbobrød eller lapper i fryseren eller kjøleskapet så det ikke blir krise.
Teller ikke kalorier nei, det har jeg aldri gjort.
Manina sa for siden:
Teller intet annet enn karber en gang i blant. Selv om jeg har bestemt at et brødmåltid om dagen er lov, så spiser jeg det så og si aldri. (Over et år siden sist.)
Ris unngår jeg, men tar litt, om jeg ellers ville gått sulten når jeg er på besøk hos noen høykarbere.
Spiser frukt og bær, særlig etter sesong.
Jeg spiser når jeg er sulten, og til jeg er mett. Skeier ut veldig sjelden, fordi jeg ikke har godt av det. Bruker aldri soyaprodukter eller kunstig søtstoff.
Fett spiser jeg som det finnes i naturlige mengder i den maten jeg spiser; altså ingen fettreduserte produkter og slikt.
*ellabellami* sa for siden:
Ja, dette lurer jeg på også..
Isola: er målet ditt med lavkarbo å gå ned i vekt, og i såfall hvordan har det gått når du spiser mer generell lavkarbo mat?
Vibeke-67 sa for siden:
Hei
jeg er på eurodiett, men uten eurodiettprodukter. jeg begynte rett i fase 3. Jeg spiser vel lavkarbo uten ketose.
Jeg spiser 1-2 frukt om dagen (eller bær), linser, bønner, cottagechees og yoghurt naturell. Men aldri brød, ris, pasta etc. Kansklje, når jeg er nede i normalvekt kan jeg unne meg en rugsprø eller to i ny og ne, men jeg er veeeldig skeptisk!
Av fett spsier jeg endel olje til salat etc, også har jeg lettrømme av og til. Spiser skinnet på kyllingen og sånt, en neven nøtter om dagen samt avocado. Men ellers spiser jeg nok endel mindre fett enn de på atkins (ser i alle fall sånn ut på deres matplaner). Men tenker ikke over det mer, spiser liksom det jeg har lyst på...
Jeg går ikke raskt ned, ca 2 kg i måneden. trener 3-4 ganger i uka. Skal ned ca 8 kilo til, har gått ned ca 15 kg på denne måten.
Nike sa for siden:
Jeg synes det er veldig vanskelig å frigjøre seg fra det å telle kalorier og begrense fettinntaket i tillegg til å stramme inn på karbohydratene. Kan få litt inntrykk av at alle her er veldig uredde for fett og kalorier så lenge KH-inntaket er lavt..?
luringen sa for siden:
kalorier har jeg lært å drite i..omsider. Fett bruker jeg der det er naturlig og godt. Baker og spiser kun eget lavkarbobrød, og noe fiberrik. Aldri potet, pasta, kan ta pittelitt naturris. Vin, melkeprodukter, litt frukt som eple og pære, mye bær. ja livet er helig, vekta tusler nedover, og jeg syns det er greit. For meg.
energibunten sa for siden:
Er ikke restriktiv på fettet i det hele tatt. Nå er jeg aktiv og har aldri spist for mye, heller for lite, men kan jeg så fyller jeg gjerne største delen av kaloriinntaket med fett. Protein har jeg ikke noe mål om å spise for mye av, kun nok og av god kvalitet. Da har jeg et valg om å spise resten av behovet i karbo eller fett og jeg velger fett for da funker energi og overskudd best.
i det siste har jeg spist mer karbo av ulike grunner. Også å trene magen til å tåle mer karbo uten å bli en gassfabrikk. Jeg tåler mer og føler meg fortsatt fin. Mulig jeg hever karboinntaket til opp i ca 100g, men det kommer ikke til å skje gjennom korn eller ris eller potet. heller gjennom frukt og grønt.
Nike sa for siden:
Merker jeg er litt lei av å tenke på mat - hva som er lov og ikke lov, mengde, sammensetning etc. Håper det går seg til etter hvert.
Iset sa for siden:
Litt for LITE restriktiv. :flau: Merker at det at jeg er slank nå er blitt en hvilepute. Må skjerpe meg! Men jeg prøver å unngå hvitt sukker og hvitt mel da, ellers så spiser jeg det jeg vil av frukt, nøtter, melkeprodukter, bær, grønnsaker, grove knekkebrød, litt grov pasta osv. Skulle jeg ned i vekt ville jeg nok vært litt mer restriktiv ja.
isola sa for siden:
Jeg burde sikkert endre på kostholdsfilosofi-greia mi altså, det har vært generell hele veien..
Jeg var bare ikke så inni lingoen her inne da jeg registrerte meg, og da ble det sånn.
Målet.. Tja. Vektnedgang, absolutt, men også å bli kvitt mageproblemer.
Har slitt en del (MYE!!!) med luftplager, tidvis ganske smertefullt.
Jeg hadde nok gått mer og fortere ned i vekt om jeg var mer restriktiv,
det er jeg ikke i tvil om. Jeg har gått ned en kg i mnd siden jeg begynte i januar.
Jeg har tatt det litt sånn steg for steg, og jeg ser at det funker.
Snuser litt på Ketolysekuren, jeg ser at jeg kan klare den, men venter litt til pga babyplaner. :)
Nike sa for siden:
Men så lenge du holder vekten med et slikt kosthold og trives med det er det vel ingen grunn til skjerpings vel?:)
Iset sa for siden:
Jo, på en måte, for jeg tenker jo på helsa. Vil helst leve så sunt som mulig, men innser at jeg ikke er sterk nok til det, hehe. Men jeg trener 4-5 ganger i uka (minimum 3) og prøver å få i meg mest mulig sunn mat på bekostning av usunn mat, så får jeg heller unne meg en liten usunn utskeielse i ny og ne med litt god samvittighet. Jeg prøver å feks. velge mørk sjokolade i stedet for lys, frukt og nøtter i stedet for snop, grov pasta i stedet for hvit osv. :)
Nike sa for siden:
Helsen er selvsagt viktig - men hva som er sunt er det nok ingen ensartet fasit på tror jeg - vi er jo forskjellige, selv om lavkarbo generelt er sunnere en høykarbo da..;) Helse har jo med trivsel å gjøre også..:) Jeg vil også gjerne leve så sunt som mulig, men hva som er sunt for meg er gjerne ikke det for deg, om du skjønner..
Iset sa for siden:
Ja du har jo helt rett i det, dessuten skal man jo LEVE også, hehe. Jeg skal være ærlig og si at jeg nok har stappet i meg litt for mye sjokolade etter fødselen, så nå er det på tide å gi litt slipp. Men jeg spiser nok generelt ganske sunt, og trener endel. Må bare bli flinkere til å drikke nok vann og få i meg mer grønnsaker. Jeg tåler ikke så veldig mye fett etter operasjonen, så Fedon-aktig kosthold passer nok best for meg. :)
Omelett sa for siden:
Jeg spiser stort sett Generell lavkarbo. Veier og måler ingenting. Spiser ikke ris, brød, pasta, poteter. Spiser en del frukt, men ikke rotgrønnsaker. Formålet mitt er ikke vektnedgang, men å holde fibromyalgien i sjakk. Jeg trenger derfor en del antioksidanter, og å unngå svingninger i blodsukkeret. Sliter kanskje litt med å få i meg nok proteiner og fett til tider.
Nike sa for siden:
Hvorfor ikke rotgrønnsaker, om jeg kan spørre? Vet jo de har en del karber, men det er det jo i vanlig frukt også.
Photobscura sa for siden:
Jeg beveger meg over i litt mer generelle baner, men jeg har absolutt personlig nulltoleranse for brødmat, rotfrukt, pasta, ris, godteri etc. Ikke er jeg særlig hypp på å spise frukt heller, men noe bær og kanskje litt melon går an.
Calvin sa for siden:
Jeg veier og måler ingen ting, men unngår ris, brømat, pasta, og frukt. For avvekslingen sin del, så bruker jeg litt rotgrønnsaker i blant, men det er veldig sjelden. Prøver å få i meg nok fett - fortrinnsvis riktig fett da selvfølgelig. Spiser foreløpig heller ikke nøtter for jeg synes de inneholder for mye karber. Ellers spiser jeg det jeg har lyst på. Har lagt min elsk på mama lupes lavkarbo tortillas, og de deilige lavkarbo pitabrødene som er å få bestilt. Savner nok brødmaten mer enn jeg har trodd ja. Skal få bestilt en haug ved neste lønning.
Nike sa for siden:
Dere som ikke spiser rotgrønnsaker - hva med jordskokk? Så vidt jeg forstår innholder den stor mengder inulin, som går ufordøyd gjennom kroppen, slik at stivelsesinnholdet reelt sett er mye laverere enn f.eks. i den nært beslektede poteten. Kalles jo også "diabetikerpoteten", fordi den ikke påvirker blodsukkeret slik andre rotfrukter gjør.. Altså - denne må da kunne brukes på lavkarbo? Den skal også ha en probiotisk effekt.
Manina sa for siden:
Jordskokk kunne nok vært interessant ja. Men den er ikke noen slektning av poteten! Den er nok nærmest beslektet med solsikke, og hører altså til korgplantefamilien.
Den har vært så dyr på det stedet jeg pleier å handle, og ikke sett noe bra ut heller, så har ikke spist det på lenge. Men det står mye interessant om den rundt omkring, så kanskje noe man kunne prøve igjen? Går etterspørselen opp, vil vel tilbudet bevege seg etter?
Nike sa for siden:
På Matportalen står den oppført som rotfrukt, men jeg skal ikke påstå at jeg har veldig god greie på klassifisering innen korgplanter og rotfrukter, så du har sikkert rett:) Godt er det iallfall, særlig som chips - må jo være mye bedre enn chips laget av potet.
Omelett sa for siden:
Det har ingenting med karber å gjøre for min del. Jeg har tilleggsdiagnosen irritabel tarm, som en del med FM har, og jeg får rett og slett problemer med magen av rotgrønnsaker.
Manina sa for siden:
Å ja, men det er jo roten man spiser, da! Ergo; rotfrukt. :) Poteter er jo egentlig en knoll, og er fra søtvierfamilien. Har aldri smakt jordskokker som chips, men det kunne nok vært godt, ja. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.