< Tilbake til oversikten

Hva er det med Aspartam!

Veggpryd sa for siden:

Nå har jeg surfet litt rundt om søtningsstoffet Aspartam, og må si jeg er litt satt ut nå. "virker direkte på sentralnervesystemet"! Noen sier det er fordummende og påvirker IQ'en, at vi blir sløve og ikke er i stand til å tenke klart ved bruk av aspartam! :eek:

Her er noen linker:

fatlies.wordpress.com/
www.youtube.com/watch?v=S8kgJfw699E

Annika Dalqvist har en link til en lengre video om aspartam.

Er dette virkelig sant? Synes det virker litt vel konspiratorisk. Men nå har jeg jo akkurat drukket to halvlitere med Fun Light også da... :klovn:

Photobscura sa for siden:

Skumle greier, ja :o
Men... Konspiratorisk fra hvilken side? Tenker du på Reagon og co?

Bulldog sa for siden:

Høres ut som sukker... ;)

energibunten sa for siden:

Spis naturlig så slipper du bry deg om det :-)

Aspartam har iallefall aldri vært naturlig. og det er et fortreffelig maurmiddel...

martefie sa for siden:

Seriøst? Strø canderel/suketter rundt kjøkkenbenken og mauren dør? :eek:

energibunten sa for siden:

ja noe med aspartam for insekter som liker søtt. De overspiser og dør... Feks blomsterfluene som svermet i komposten i benken samt i sluket mitt døde de også.

Aspartam blir jo blant annet til metanol og formaldehyd. metanolen gir jo hjerneskader i store nok mengder.

Jeg tuller ikke nei og det er vel et greit bevis på at aspartam kanskje ikke er det beste å ha i seg...

Nike sa for siden:

:eek::eek::eek:

Veggpryd sa for siden:

Det var jo LITT for sent.... :eek: Har sikkert fått i meg aspartam gjennom hele livet... Åh, hjernen min! :eek:

msplum sa for siden:

Du har sikkert drukket alkohol også, kanskje tatt en sigarett eller to, spist noen E-stoffer uten å vite hva de gjør. Når du var liten smakte du sikkert på alt du kom over, tok smokken rett fra sankassa som katten hadde pissa i og putta den i munnen.

Poenget mitt er at; ja, Apartam er i følge en del rapporter ikke helt heldig, men som med alt annet, det handler om hvilke mengder du får i deg.

Har du ikke blitt metanolforgiftet til nå, så ta det helt rolig. Bytt ut aspertamen, så går det nok bra skal du se.

Men, jeg gjentar - Bytt ut Aspertamen! Spesielt hvis du ser at du får i deg ganske store mengder av den - gjennom lightbrus eller f.eks Imsdals smakstilsatt vann.

Nike sa for siden:

Hva med Natreen strøsøtningsmiddel? Inneholder cyklamat og saccarin står det - dette er ikke en lurebetegnelse på asparatam er det?:rolleyes: Altså - er det greit å bruke dette til søtning i kaffe, te og smoothie?

Veggpryd sa for siden:

msplum: Ja, det har jeg tenkt også. Det er utrolig hvor mye skit en får i seg gjennom maten (og drikke) nå. Ei stripe med sukkerfri ketschup en gang i blandt kan vel ikke skade så mye, men å drikke så mye Fun Light som jeg har gjort :o skal jeg ikke gjøre mer. Jeg drakk VANN i går. Masse! :) Og jeg synes egentlig vann er litt kjedelig...

Nike: Nå har jeg blitt skeptisk til alt som heter søtningsmidler... :( Splenda har klor, men jeg spiser jo ikke særlig mye av det - og får sikkert i meg betraktlig mindre klor enn jeg gjorde i svømmetimene i barndommen.

Når det gjelder Sukrin: Er ikke det bare fruktose?

Nike sa for siden:

Ja, jeg er egentlig skeptisk til all form for søtning av denne art selv, og målet er å kutte ut alt sånt. Og det har jeg, bortsett fra litt i kaffe/te og smoothie. Men kanskje det er slik at alt smaker søtere etter en stund uten søtningsstoffer, slik at man ikke har behov for ekstra søtning?

Manina sa for siden:

Ja, en venner seg av med søtsmaken etter hvert, og det som en før syntes var godt, blir, (om en ikke har holdt søtsmaken ved like), etter en stund altfor søtt. :eek: Men det gjelder altså om en kutter ut det som er tilsatt søtt. Da vil frukt og bær være tilstrekkelig, og en behøver ikke sukker eller tilsvarende på jordbær med fløte, f.eks.
En annen fordel med dette, er at trangen til overspising/-drikking blir mindre også. For da er det litt mer begrenset hvor mange bringebær, jordbær, blåbær, osv. en orker å stappe i seg. Det regulerer seg mer naturlig. Så bare fordeler! :D

Nike sa for siden:

Flott - gleder meg til smakssansene våkner igjen! Det er jo det samme med salt for øvrig - jo mer man salter maten, jo mer lammer man smakssansene..

Veggpryd sa for siden:

Ja, det med salt merker jeg veldig godt! Jeg spiser jo egg & bacon nesten hver dag, men får jeg en saus laget fra pose - brekker jeg meg nesten av den krafige saltsmaken.

Nå har til og med Setersmøret blitt for salt, og jeg må gå over til meierismør igjen. I begynnelsen på lavkarbo-kostholdet syntes jeg setersmør hadde mest smak, men etter noen uker byttet jeg til meierismør. Nå har jeg kjøpt setersmør igjen, men det er bare altfor salt. Urkh.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.