Noen som praktiserer det her? Vet det anbefales i en del kostholdsopplegg, altså en dag i uken eller måneden der man liksom er of diet. Jeg er litt skeptisk til det - vil ikke det trigge søthungeren igjen og så er man tilbake til start?
Eller hvordan er det med folk - om dere spiser sukker en dag, får dere søtsug dagen etter da?
Jeg spiste søte kaker på 17. mai. Dagen etter var jeg så slapp at jeg bare satt og duppa med hodet, selv etter 10 timer søvn. Og det var uten alkohol. Huden flammet opp og jeg fikk store røde felt som var såre og flasset. Det tok ca. halvannen uke før huden var normal igjen. Det var veldig effektivt for motivasjonen!
Kommer helt sikkert til å spise en softis eller en pølse i brød en gang, men jeg skal virkelig ha lyst på det, om du skjønner! Hvis du synes det er veldig vanskelig å holde seg unna karbene, så kan det sikkert være ok å sette av en dag i måneden. Men om det har noen effekt på forbrenningen, derom strides de lærde, tror jeg. Evt. da blir den karbebiten litt kjedelig, for så er det KUN karber det dreier seg om. Ikke karber og fett sammen. Dvs spaghetti med ketchup, ikke fløtesaus.
Prøve kanskje? Kroppene reagerer jo så forskjellig.
Når man er på ketogene dietter, skal man vel i utgangspunktet ikke ha spisedager? Du sier ingenting om det er en ketogen diett du følger, hvis det ikke er det, så kan du sikkert ha spisedager. :) Hvis du følger et opplegg der du baserer deg på å være i ketose, kan du ikke det. Spisedager ødelegger fettforbrenninga, det blir vanskeligere å komme tilbake i ketose ved flere sprekker, og noen går tilogmed opp i vekt.. Som Torkil så pent sa det, enten er man på en diett, eller så er man det ikke! :D
Når det er sagt.. så skal jeg ha spisedager/karbedager når jeg er ferdig slanket! :ja:
Jeg er ikke på ketogen diett - og jeg har vel egentlig erfart at for min del så funker spisedag dårlig, det trigger søtsug og gir masse ubehag (som minner meg på hvorfor jeg holder meg unna karber i utgangspunktet) - spør mer av nyskjerrighet egentlig. Når det er sagt trenger jo ikke spisedag bety fråtsing i karber da, bare at man tillater seg litt mer av det man spiser til daglig for eksempel?
jeg spiste et par "vanlige" kakestykker og "vanlig" middag, dvs feskkjøttsodd med grønnsaker som ikke er "lov" på 17.mai. Jeg hadde ikke noe ubehag av det. Var i ketose neste kveld. Tror det er litt lurt å planlegge at man skal skjeie ut en dag, på hva slags måte, hva slags mat og hvor mye. Da har du tross alt en viss kontroll over inntaket. I hvert fall må jeg ha det slik, men så er jeg hardbarka "matoholiker".:o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.