< Tilbake til oversikten

Kunstig søtning

sommerblomt sa for siden:

Har nettopp kjøpt meg sukrin. Er det ok å bruke i små mengder. Har en teskje i smothien hver morgen, det er det.

Eller er det noe annet som er bedre:confused:

Alyssa sa for siden:

Sukrin er vel noe av det beste du kan bruke (når det gjelder søtstoff) :)

magdalena sa for siden:

Hva er egentlig sukrin? Det er andre gang jeg leser om det.Er det helt nytt på markedet?Kjøpt hvor?Kan den brukes til "alt"?Både i bakst,kald og varm mat?

Bamsen sa for siden:

Det lurer jeg også på.... Jeg kjøpte meg en boks Splenda. Smaker bra det, men er det ok å bruke? Helsemessig altså. :confused:

intel sa for siden:

Slankesukker er en nyhet som jeg nettopp har kjøpt inn. Uten karber og kalorier :D. Skal teste det ut til helgen.

sma sa for siden:

Hm.. Skeptisk. ;)
Står alt for lite om hva det er. Hvor er beskrivelsen av næringsinnholdet?

sommerblomt sa for siden:

Jeg kjøpte det på lavkarbopikene.no. Vet ikke så mye om det desverre.

Photobscura sa for siden:

Slankesukker? Det var jo et ytterst tiltalende navn da, men ut fra beskrivelsen så høres det omtrent ut som fruktose... Eller? Finnes i pærer, meloner, druer, vin (duh!) og ...ost? Jøss... Dette fikk jeg lyst til å vite litt mer om!
Når jeg googler det finner jeg kun "slankesukker kan gjøre deg feit", og da tror jeg de snakker om kunstig søtning generelt, altså at det øker apetitten, men det var jo ikke noe nytt :o

SusieBlues sa for siden:

Sukrin skal være veldig bra alternativ i følge artikler hos matoghelse.no.

Slankesukker ville jeg vært skeptisk til før jeg fikk vite hva det egentlig inneholder.
Fint om noen skriver det inn her hvis det står på pakka, jeg fant ikke det ut av nettsidene.

Men HVA er egentlig sukrin?

magdalena sa for siden:

www.sukrin.no/hva.html
Her står det om sukrin.Jeg er litt skeptisk til nye "alternativer" til sukker.Men denne er ikke kjemisk fremstilt,men er et sukkeralkohol som finnes naturlig i melon,pærer og sopp?

Hva med barn da? Kan barn spise dette i bakverk?Barn under 3 år skal ikke ha i seg kunstig søting.Gir ikke min snart 8 åring heller det.
Rart at man ikke kan ha dette i drikke,da mengden man får i seg blir større enn om man spiser det.Hmmm..Skeptisk.

Jeg må ærlig talt si at det høres bra ut, men greit å lese noe som ikke er fra produsenten også.

SusieBlues sa for siden:

Photo, matoghelse.no anbefalte sukrin før noen begynte å importere det og det er visst veldig vanlig i Japan.

Stevia blir også brukt i stor utstrekning i Japan. Interessant dette med sukrin!

eriksen sa for siden:

Sukrin er faktisk bare ganske nylig blitt tillatt i EU, derfor er det foreløpig lite kjent.

Det kjemiske navnet er erythritol, så hvis dere skal se etter det utenlands, er det dette navnet dere må se etter altså. Det finnes som et sukkeralkohol i diverse frukter og i gjærede produkter som f.eks soyasaus, ost m.m. Det har få kalorier (20 kcal pr 100 g), veldig lav GI, og uten de store lakserende effektene de fleste sukkeralkoholene har.

Det ble anerkjent som matvare i EU i 2006, og fra februar 2008 er det blitt tillatt som ingrediens! Men det er visst ikke helt ukomplisert å bruke det, men iflg den store sukkerprodusenten Cargill er det det nyeste og mest spennende søtstoffet vi har i Europa nå! Cargill har en egen merkevare for erythritol, Zerose.

I USA har erythritol vært tillatt som ingrediens siden 1997.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.