isola sa for siden:
Ja, jeg satt og leste litt om Stevia nå, og det ser jo unektelig ut til å være noe bra.
Å plante det hjemme ser ut til å være det enkleste på sikt, men når man så
har en plante - then what? Hvordan bruker man det? :confused:
isola sa for siden:
Ja, jeg satt og leste litt om Stevia nå, og det ser jo unektelig ut til å være noe bra.
Å plante det hjemme ser ut til å være det enkleste på sikt, men når man så
har en plante - then what? Hvordan bruker man det? :confused:
Karbosara sa for siden:
Godt spørsmål! Jeg lurer og!
Og hvor får man kjøpt planten?
Up-and-down sa for siden:
Jeg kjøpte frø fra Örtagärden i Sverige, og sådde tidligere i vår. Det kom opp ca 7-8 planter, men noen døde på merkelig vis. Uansett - har nå 4 stk igjen, som vokser og trives. De er ikke så veldig store foreløpig, men jeg har toppet dem så de skal bli tettere, og det forsinker jo veksten litt. Har smakt på bladene og det smaker jo ikke akkurat flere hundre ganger søtere en sukker foreløpig, men det sies at det blir søtere når det tørker... Får se!
Noen sier det er vanskelig å få Stevia til å spire, og sverger til å få stiklinger fra noen som har planten. Men da må en jo kjenne noen som har det da, og det gjør ikke jeg.. Dersom det går bra med mine planter kan jeg kanskje dele ut stiklinger om en måned eller to, men lover ingenting. Først må mine egne planter vokse seg store.
Veggpryd sa for siden:
Spennende! Håper vi får høre hvordan det går med Stevia-plantene dine. Bilder? :spent:
Photobscura sa for siden:
Jeg har også tenkt til å gjøre dette, har bare ikke somlet meg til å finne en plantebutikk som selger frøene. Burde kanskje ringe litt rundt?
I mellomtiden planlegger jeg å hive splendaen min og gå til innkjøp av sukrin. Det virker en god del bedre, nå som jeg har lest meg litt opp på det.
Men føles jo unektelig litt stas å lage sitt eget "sukker" :D
isola sa for siden:
Medurt tror jeg det var som selger frøene. :)
Tror mange selger frø - er jo litt trendy med Stevia om dagen. Mener jeg så poser hos Mester Grønn også.. Men, har lest litt på noen hagesider og det virker som om det kan være vanskelig å få frøene til å spire. Antar at det da har noe med kvalitet på frøene å gjøre. Jeg har i hvert fall lykkes fint med mine frø, og det samme har et par stykker på jobben, som også bestilte fra samme sted. Det er helt enkelt å bestille fra Sverige - ikke noe problem med toll og sånn når det er under 200 kr. Og det har masse annet spennende her også: www.ortagarden.com
Skal se om jeg ikke kan få lagt ut noen bilder av plantene mine etterhvert! Og oppdatere!
Karbosara sa for siden:
Jepp! Jeg og! :cool:
Tone-G sa for siden:
Jeg kjøpte mine Stevia frø hos Botania i Skien.
Jeg sådde for en mnd siden, å nå har det kommet opp 4 søte planter:-) Bittesmå ennå, men sterke og flotte.. Gleder meg til de er store og flotte!
Det går ann å bestille Stevia dråper også, men jeg er ikke sikker på hvor de selges:-)
Gracella sa for siden:
Noen her inne hadde bestillt steviafrø fra en norsk forhandler, telefonnummeret var 33381810. Men jeg husker ikke hva forhandlerern het, mulig det var Botania i Skien.
Jeg skal i allefall bestille derfra.
Paradis-Oscar sa for siden:
Hei folkens,
Sjøstrand gartneri i Asker hadde Stevia-planter da jeg var der nå i helgen!
For de som bor i nærheten, eller har bil og bor i oslo/østlandsområdet:p
Og grunnen til at jeg dro helt dit fra Oslo, er at de ikke sprøyter urtepantene sine (bruker riktignok vanlig kunstgjødsel, så de er dermed bare halveis økologiske) - ekstra bonus! :)
Men jeg tjuvsmakte litt på en, og den smakte jo nesten som kunstig sukker - en plante liksom (hallo?) :confused: . Snodige greier!:D
Hei!
Lovte å sende bilder av mine Steviaplanter - og her er de:
[ATTACH]4855[/ATTACH]
[ATTACH]4856[/ATTACH]
Veggpryd sa for siden:
Wow! Så fine! Så heldig du er - egne sukkerplanter å greier! :D
Nå fikk jeg lyst til å dyrke noen selv. Hmmm... Nå må jeg på jakt etter frø. :cool:
Fortsatt Stevia-planter da jeg var der ute idag:) Store og fine, til 39kr.
Må bare mase litt til jeg...:p
...og si at nå har de det på Plantasjen også (i alle fall den på Storo).
Sånn, da er det vel tilgjengelig for alle!:heia:
Photobscura sa for siden:
Kult! Har ikke kommet så langt i stevia-prosjektet mitt enda, slit å skulle slepe på en stor pose jord også, samt at jeg trenger potter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.