Har fått smaken på paranøtter, og lurer på KH innholdet i disse.
Kjøper " Den lille nøttefabrikken" sine.
Når jeg kjøper liten pose står det KH 12,3 gr pr 100 gr,
og på den store posen står det 3 KH pr 100 gr.
Blir forvirra av dette, noen som vet ?
Spiser litt paranøtter som snacks.
Åh, det er så irriterende når det står så mye forskjellig! Jeg har også kjøpt paranøtter på Sultan som inneholder 3 gr kh pr 100 gr, så sjansen for at det er riktig er stor i alle fall!
Har også hørt at paranøtter er nøtten med minst karbs, så da ervel 3,ettellerannet nærliggende å tro at er det rette. Det har i allefalljeggått ut i fra hele veien...
Det stemmer sikkert det. Som en god nummer to har du verdens beste (og sikkert dyreste :rolleyes:) nøtt; Macadamia med sine 5,2 gr kh pr 100 gr :sikle:
Kjenner igjen det. Jeg måler opp en mengde, og legger resten i matskapet med en teip over hullet i posen. Da blir sperren større for å hente seg mer :)
Jeg spurte i Somebody (som er matkalkulator på nett) og de sa at paranøtter inneholder masse kostfiber som på noen pakker er inkludert i total karb-innhold - men som kan trekkes av når en regner karbohydrater. Derfor står det forskjellig. De karbene vi på lavkarbo skal bry oss om er 3. Resten er kostfiber
Haha - sånt funker ikke litt engang her i huset:o Eneste som stopper meg er å hive det i bosset, og det blir jo litt dyrt i lengden. Og umoralsk, synes jeg. Igår gikk det nedpå en hel pose. Ganske jevnt fordelt utover dagen da, det er faktisk et fremskritt - å ikke spise alt på en gang..:o
"Mine" paranøtter inneholder 3 kbh pr 100 gram. Det er ica's egne. Og det er forskjell mellom de forskjellige produsentene. Forskjell i kbh avhenger av bla miljøet der de vokser osv. Jeg syns ofte at den lille nøttefabrikken har høyere kbh enn andre produsenter..
:mad:hm
åsså jeg som trodde at valnøtter var et bra valg. kor hadde eg håve hen når jeg kjøpte den boksen:( 7 gr. kh pr.100 gr.
og ikke liker jeg dem heller.
løpe full fart til nærmeste butikk og kjøpe paranøtter og har jeg mer penger igjen så blir det døtte meg en pose med macadamian:D
Paranøtter er helt nydelig sammen med ferske bringebær:sikle: Er riktignok en svært dyr fornøyelse, men med tanke på alle pengene man sparer på brus og snop og sånt, kan man ta seg råd til det innimellom iallfall. Det er flere år siden jeg sluttet å røyke, men fortsatt bruker jeg det som unnskyldning til å unne meg noe som koster litt - "før brukte jeg jo minst 1000kr mnd på røyk, jeg kan da bruker 200 kroner på noe som i det minste er helsebringende..). :rodme:
Ja, det er litt mye i macadamian, men gode er de:D Hvis du har smoothieingredienser er det veldig godt med hakkede paranøtter og macadamia oppi der - har akkurat spist (litt for mye as usual), og det smakte helt nydelig:sikle:
> SV: Innhold av karbohydrater i 'Den Lille Nøttefabrikkens' Paranøtter.
> Det stemmer som du påpeker at i Paranøtter er det ca. 12% karbohydrater.
> Av disse 12% er det ca. 8,1% som er fiber.
> Det vil si at 3,1% er da stivelse og mono- og disakkarider.
>
> Håper dette svaret var oppklarende og at du fikk den informasjonen
> du var ute etter.
>
> mvh
> Nils Olav Jørgensen
> Produktinnovasjons- og Kvalitetsjef
> Brynild Gruppen AS
Det håper jeg også! Kjøpte i en innvandrerforetning i går, fremdeles usaltet. På den posen står det også at Macademia nøttene inneholder 8,2g karbo per 100g vare.
Så please Photobscura, hvor kjøper du dine med lavere karboinnhold? Tenk om jeg en gang i blant kan spise 100g i stedet for 50g som nå:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.