Jeg vil gjerne begrense inntak av aspartam, men når jeg studerer innholdsfortegnelsene, så er det mye aspartam som blir brukt i ulike produkter. Det er synd:(
F.eks brus, er det kun coca-cola-light som har sukralose?
Det er det jo ikke bare aspartam som er. Sucralose bruker f.eks 18 år på å brytes ned i naturen, leste jeg et sted.
Og den websiden du henviser til, vet du hvilke aktører som står bak? Det er jo ingen offisiell helseside, så vidt jeg kan se. Kildekritikk er en fin ting.
Mattilsynet har tillatt aspartam i Norge på grunnlag av at det er lov i USA (og der snakker vi nok sterke markedskrefter...). Jeg kan gi deg hundre linker til, som viser til til det samme, men denne siden har samlet det meste av materialet som er tilgjengelig tror jeg. Å finne en ofisiell helseside som sier noe fornuftig om aspartam er nok et skudd i mørket.
Er ikke overbegeistret for sucralose heller, av de grunner du nevner. :o
Ja, jeg har lest om bivirkningene om både aspartam og sukralose kan ha, men jeg har en mye sterkere magefølelse for at aspartam er verre for menneskekroppen. Det offentlige anbefaler ved slanking å drikke sukkerfri brus framfor vanllig brus. Da er det betenkelig at mange som strever med å gå ned vekt, kanskje prøver å være fornuftig og tyr til sukkerfritt produkt som aspartam og sannsynligvis vil de slite enda mere. Jeg er glad for all info som belyser slike ting innpå dette forumet her. Har det ikke vært for dere så hadde jeg ikke blitt så bevisstgjort akkurat på slike problemstillinger.
[font=Arial][/font]
Så tusen takk alle sammen som bidrar med info og synspunkter på lavkarbo.no :blomster:
Stevia er et helt naturlig søtningsprodukt uten noe kjemisk behandling. Jeg ble kjent med stevia tror det var i 2003, kjøpte jeg flytende stevia på helsekost. Bomba var stor da dette ble forbudt å selge i Norge. Helt utrolig rart og betenkelig at dette natrulige produktet ble forbudt. Det ville vært interessant å vite hvorfor..:forvirret
Stevia er en veldig søt plante som har blitt brukt av urfolk langt tilbake i tid. Den er i bruk i mange andre land, men i Norge er den kun tillatt til dyrefôr av en eller annen grunn.
Den skal ikke påvirke blodsukkeret, og skal visstnok til og med senke det.
Man kan tørke bladene og bruke det på samme måte som annen søtning.
Blir spennende :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.