Min mann ønsker å ta av en del kg (110 kg og 167 cm) og i den forbindelse så ønsker jeg å være støttespiller. Mitt problem er at jeg IKKE har mere enn 1-3 kg for mye og jeg bør ikke ned i vekt.
For å hjelpe han med slankingen så ønsker jeg ikke å spise noe særlig annerledes enn han, men hva skal jeg gjøre?
Kan jeg spise det samme uten at det påvirker min vekt?
Hva bør jeg gjøre?
Dette kan vel høres ut som et luksus-problem men jeg vet at det kommer til å bety mye for han at jeg ikke hiver innpå av ting han ikke skal ha.:eek:
Om du er normalvektig vil du ikke gå ned noe særlig på lavkarbo. Men du vil leve langt sunnere, og sikkert få bedre helse og mer energi, det er jo bare all god!
Takk for svar. Jeg funderte lenge på dette og fant lite svar på min problemstilling. Jeg har i ca 20 år vært undervektig og faktisk slitt for å oppnå normalvekt.
Nå kan jeg juble og kose meg med all den deilige maten som gubben skal ha, for jeg elsker ny og spennende mat.
hvis du følger mannens matvaner men samtidig spiser karbohydratrikt på jobb og slikt, kan det godt hende vekta di vil peke oppover.
men hvis du kommer til å leve fullstendig lavkarbo du også, vil jeg tro at du vil være stabil :)
Vær forsiktig med å spise karbohydratrikt til Ketolysedietten, i og med at den er ganske rik på fett. Å blande fett og raske karbohydrater er ikke veldig lurt. For mye raske karbohydrater vil øke insulinproduksjonen din, og insulin er et fettlagrende hormon.
Lavkarbo alene kan stabilisere vekta di også, så om du har slitt med å holde vekta oppe, så kan det hende at dette ikke er noe du behøver å tenke så mye mer på :)
Vi har det også sånn nå. Jeg skal ikke ned i vekt mens min mann skal ned 20-25 kg. Han vil helst spise lavkarbomat og det er jeg jo glad for. Jeg vil jo helst beholde en sunn helse og mener lavkarbo da er veien å gå, så det at han spiser slik hjelper jo på en måte meg også, for det motiverer, og jeg må jo allikevel lage lavkarbomat til ham så da lager jeg det til hele familien.
Får jeg lyst på noe karbohydratrikt, spiser jeg det, men jeg prøver å ikke gjøre det for ofte og ikke så ofte foran min mann, for jeg husker hvor fælt det var å se på at andre spiste noe godt mens jeg ikke kunne da jeg var overvektig.
Kjæresten min er nesten for tynn. Jeg lever på ketogen mat, mens han spiser det samme som meg - også spiser han sjokolade innimellom, eller drikker cola. (I begynnelsen, mens det plaget meg så holdt han sukkeret sitt for seg selv, men nå bryr det meg ikke det minste som regel om det står sukker fremme.)
Resultatet av det er at han har lagt på seg en kilo mens jeg har tatt av åtte hittil :-)
Ja, du kan fint spise slik som mannen din, men du trenger ikke være i ketose, så du kan unne deg mer grønnsaker enn ham, og kanskje litt frukt og nøtter (men da må du ikke ha store mengder fett i maten din).
Jeg har levd på en diett som er et sted mellom Fedon og Atkins i mange år. OK, kanskje ikke kalle det diett da, det er slik jeg må spise for å holde meg sunn og frisk. Familien har taklet dette ved å spise som jeg gjør, men med litt i tillegg. Vi lager middag jeg kan spise, og koker ris, pasta eller poteter til. Resultatet er et familiekosthold med mye grønnsaker og "ren" mat, med litt mer kraber for de som takler det. Alle er veldig sunne, og barna har blitt kostholdsbevisste og flinke til å styre sin eget kosthold nå når de har flyttet hjemmefra.
Dersom din mann har problemer med at du har noe han ikke har lov til å spise, da spiser han sannsynligvis feil. Kostholdet hans bør tilfredsstille ham. Riktignok tar det en del viljestyrke å spise en ekstra bit brokkoli og ikke en deilig varm potet... men hvis han skal kunne leve med et endret kosthold etter å ha gått ned, så trenger han å lære seg hva han tåler, og holde seg til det.
Vektkontroll ligner på mange måter på matallergi - folk legger på seg av ulike ting, det gjelder bare å finne fram til det :)
Mener jeg har lest et sted at det er mulig å bruke lavkarbokosthold for undervektige også, for vektoppgang? At lavkarbo stabiliserer kroppen på den vekta den skal ha, liksom. Noen?
Uansett så er det jo så utrolig mange andre helsegevinster med lavkarbokost, at bare det er jo nok til å legge om. Folk her inne opplever at de blir kvitt både muskel- og leddsmerter, allergier, migrene, humørsvingninger, trøtthet, søvnløshet, depresjon, PMS-plager, blant mye annet - kommer ikke på alt i farten. :o Selv har jeg blitt kvitt seks av de ovennevnte på lavkarbo.
Stå på videre, du! Så snill du er som vil gjøre dette for mannen din. :)
Lykke til!
Beste hilsener fra Nicpins
Wolfgang "Bedre uten Brød" Lutz har hatt god erfaring med å sette undervektige pasienter på lavkarbokost.
Ref. boken "Bedre uten brød"
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.