Nå har jeg lest en del her noen dager, jeg har fått ketolyseboka, jeg har testet ut en del mat på min mann som skal ned i vekt, men i og med at jeg selv ikke bør ned noe mere enn max1-3 kg og jeg skal følge hans matprogram, er det da lurt og ikke følge ren ketolysekur?
Ketolyse i 2-3 uker og så over på lavkarbo med 50 g karbo for han om dagen og 50-100 g for meg?
Siden det kan bli for mye fett i ren ketolyse mat med 50- 100 g karbo, hvordan bør jeg sette opp kaloriene?
Noen som har et eks på den slags grense?
Jeg har "mat på data" som jeg regner ut på.
Mitt ønske er jo at vi skal kunne gjøre dette så felles som mulig, slik at min mann og jeg kan spise litt likt. Jeg er hjemmeværende og han jobber skift, så jeg kan spise mine ekstra karber når han er på jobb, slik at det ikke blir for vanskelig for han i begynnelsen.
Noen forslag til en som er skikkelig usikker men som vil hjelpe sin bedre halvdel til et bedre og lettere liv:)
Jeg skal ikke ned i vekt men min mann skal ned 20-25 kg og han følger noe ala ketolyse. Jeg gjør ikke men prøver å leve sunt, og da altså lavkarbo. Det vi gjør, er at jeg lager middager etter ketolyseprinsippet, men spiser mer grønnsaker selv, og evt. litt grov pasta eller ris til. Jeg holder kanskje igjen litt på sausen selv mens min mann fråtser i den. Til de andre måltidene går det ofte i salat og eggeretter, eller knekkebrød og lavkarbobrød. Da spiser vi jo det pålegget vi selv vil, og har på så mye dressing som passer.
Det er egentlig ganske enkelt, man må bare bruke sunn fornuft. :)
Så lenge karbohydratkildene dine ikke er raske, så behøver du ikke å tenke så kjempemye på fettmengden, noe av det regulerer seg selv også via metthetsfølelsen.
Det kan være greit å forberede seg på "resten av livet" alt nå, og lese litt litteratur som er mer generell enn ketolyse, blant Fedons eller Kwaskiewski og Lutz' litteratur kan du finne mye interessant :)
Synes mannen din er heldig som har ei kone som stiller sånn opp! (Gjelder deg også, Iset :))
Har man en ektefelle som man er glad i så gjør man det man kan for at de skal "vare" lenge.
At min mann er overvektig plager ikke meg for det er innsiden som har gjort meg så glad i han men siden han har blitt "farlig" og plagsomt overvektig, for sin egen del, så ser jeg det som min oppgave å støtte han. Kjøkken og mat er kun mitt domene og han kan knapt steke et egg selv (flaut for hans mor synes nå jeg, he he he) men han er oppdratt slik og da er det bare å legge seg i selen for å hjelpe og for å lære han opp ved kjøkkenbenken slik at han kan få et sunnere forhold til mat.
Vi traff hverandre for 6 år siden så nå er det på tide å lage gode kjøkkenvaner for han også.
Tusen takk for tålmodige svar på mine spørsmål. Det er veldig godt å ha dere å rådføre meg med slik at jeg kommer i gang og kan klare dette videre.
Det er bare å spørre! Kult at du henger med du også, som jeg nevnte et annet sted så kan du også ha noe å vinne på å spise lavkarbo. Det er ikke alle som spiser det for å slanke seg, men for å bli friske/føle seg bedre/få bedre helse etc. :) Jeg ble bla.a kvitt alle allergiene mine, migrenen min samt at jeg sover godt om natten, i stedet for å våkne hver time som jeg stort sett gjorde før.
Skulle bare mangle. :D Jeg har tross alt vært der selv (jeg skulle jo ned så mye som 60 kg) og at han holdt ut med meg i alle de årene jeg var sykelig overvektig og deprimert er jeg så takknemlig for at jeg ikke har ord. Så jeg står gladelig og lager ketolyse-lunsjer og middager til min elskede. :)
Min "mann" (kjæreste) vil ikke prøve dette pga kolesterolet, som han mener fyker til værs, og han har høyt fra før, har ikke funnet noe som overbeviser ham ennå...
Tullehøna, da må du si at det er ikke kolesterol som er farlig, for det er et naturlig stoff vi trenger i kroppen. Det er feil kosthold og lite mosjon som er ugunstig. Alle som bedrer kostholdet og mosjonerer mer får bedre helse.
Men lavfett eller høyfett, så snakker man lav GI, mye grønsaker, grovt korn, ren mat, fisk og å ta bort margariner og ferdigmat. Det funker uansett også for kolesterolet.
men regner med at du vet dette :-) Stå på....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.