Etterhvert som jeg blir ferdig med å slanke meg så ser jeg at jeg vil trenge en mandelkvern. Noen som vet hva det koster og hvor jeg får tak i en god en? Viktigste kriterie... At den går i oppvaskmaskinen...?
Eller er det like bra å bruke en foodprossessor? Har en svær Kenwood kjøkkenmaskin, men har ikke kvern til den.
Kommer an på ha du skal bruke mandelmassen til. Til kransekake (og annen bakst) er det nok best med håndkvern. Kjøkkenmaskiner og hurtigående maskiner "driver" ut fettet i mandlene. Og til baking er det en fordel at fettet blir i kornene.hvis du skjønner hva jeg mener.
Mange butikker som selger kjøkkenutstyr har til 2-300 kr.
Bare se til at det er en solid skrufot på, ikke slik sugekoppgreier.
jeg har ei håndkvern av merket sveico... kosta 99 kr på obs... ellers bruker jeg den hakketingen på stavmikseren min, men det kommer jo som sagt an å hva du skal bruke mandlne til... feks marsipan er best med håndkvern :)
Jeg bruker kjøttkverna på Kenwooden, mellomstor hullskive, til alt jeg trenger malte mandler til.
Får bøtter av skryt for kransekakene jeg baker. Skolder ingen mandler og kverner med kjøttkvern.
Ingen som har merket overgangen fra gammeldags håndkvern til nymotens maskin!:)
Jepp:) 319,- også er det 119,- for grovt jern man kan bruke til ost, gulrot, og andre ting man bruker vanlig rivjern på.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.