Hadde det vært en ide og planlegge, gjennomføre ett seminar om lavkarbo?
Kan det godt hende at dette har vært diskutert og forkastet på forumet før. Det har jeg i så fall ikke fått med meg.
Mine tanker rundt dette:
Ett seminar- f.eks. på ett av hotellene ved Gardermoen.
Der er det enkel tilgang både fra Oslo-området, østlandet og... resten av landet, og det går an å få en avtale på rimelig overnatting.:ja:
Tenker meg at "guruene", dvs Torkild, Skaldemann, Fedon m.fl, holder foredrag om sine synspunkter,og erfaringer med lavkarbo. Foredrag av noen av disse ernærings-spesialistene som har fått opp øynene:D.
Trekke inn noen av brukerne feks Nille, Gerd med flere om de kan/tør holde et lite innlegg/foredrag om hvorfor de fikk det til osv.
Ha ett spørre-panel av folk som sitter inne med masse kunskap og erfaringer (spørretimen), masse verter (fra lavkarbo.no) som kan være tilstede. Kalle inn presse, finne sponsorer, etc.
Bare kaster frem denne tanken jeg, tror egentlig vi er i tiden for å kunne gå hardere ut med lavkarbo?
Kommentarer?
Hva tenker dere Lise og HP vedrørende å bruke folk fra Lavkarbo.no
Nå kan dere slakte meg, folkens:D, eller komme med konstruktive innspill, kommentarer rundt dette, "om det er liv laga"?
Takk Rubens:), ønsker flere innlegg av denne sorten om jeg skal jobbe videre med ideen:ja:
Har stor tro på ideen selv. Men det er jo vanvittig mye arbeid som må gjøres før en kan gå seriøst inn for ett slik arrangement.
Det første som bør gjøres er å sette ned en arbeidsgruppe som kan drive med litt "brainstorming", forespørsel etter tilbud/priser/kalkulering etc.etc.
Så folkens, syng ut om dere tenker at dette kan være en god idè :ja:,
eller ...om dere vet om gode grunner til IKKE å jobbe mer med saken:eek:
Takk:D.
Ser for meg vår eller høst neste år:ja:, trengs masse planlegging og jobbing på forhånd.
Rubens er villig til å gjøre en innsats, flere?
Gjerne med kompetanse på å arrangere større ting???
Jeg kan være med, men kun som en del av ett team.
Ser flere problemstillinger her, men ingen som ikke kan løses og... dette kan vi ta opp, om/når vi kommer igang.
FLERE SOM ER INTERESSERTE I Å VÆRE MED Å PÅ GJØRE EN INNSATS?
Kjempespennende! Jeg bor litt langt unna, og jeg kan desverre ikke bidra noe økonomisk, men jeg prøver så avgjort å komme om det blir noe av, og synes det høres ut som en kjempespennende idé! Må prøve å få litt mediadekning da! :D
Dette var veldig spennende, Hjørdis, og kunne godt tenke meg å være med på idémyldring og slikt. Har ikke noen praktisk erfaring med slikt, men blir gjerne med!
Selve gjennomføringen er en enkel sak bare man har gjort godt nok forarbeid og planlegging. :)
Her er litt brainstorming fra meg:
Jeg ser for meg at vi da må leie et konferanselokale - kanskje på et hotell? Vi må også ha servering for deltakere og forelesere, og så kommer leie av utstyr i tillegg (som videokanon, mic osv.) Hotellene vet å ta seg betalt for absolutt ALT... :rolleyes:
Også må forelesere ha honorar, og det er litt ymse hva som er vanlig. Egentlig burde det være en ære å bli spurt om å holde et foredrag, men det fungerer dessverre ikke slik. :lol: Så kommer foreleserne antakeligvis til å måtte behøve hotellrom, og det er det egentlig arrangøren som skal dekke.
Så da kommer spørsmålet opp: Hvem er arrangør? Noen må stå ansvarlig for økonomistyring, påmeldinger, honorering, hotelloppgjør osv. Det hadde kanskje godt an å hatt Lavkarbo.no som arrangør, og de kunne hatt (hvis HP og Summer vil) kontrollen på økonomien rundt et sånt arrangement.
Eller vi kunne dannet en ny forening (lavkarboens venner, eller no i den duren).
Så må man regne litt på hva et slikt arrangement vil koste og hvor mye deltakeravgiften skal være (skal det være gratis - eller nok til å dekke alle kostnadene?).
I første omgang må en arrangementskomité dannes. Det er komiteen som skal detaljstyre arrangementet.
Så er det alt annet:
Program må planlegges (fra minutt til minutt)
Potensielle forelesere må kontaktes
Ett menneske til å ha all kontakt med hotellet (bestilling av lokalet, bestilling av mat, ha kontroll på hvor mange som skal spise, hva vi behøver av utstyr, holde orden på hotellbookinger til forelesere etc, etc.
Markedsføring, lage materiell, formidle, kontakte medier, finne ut hvem som bør bli informert om konferansen etc.
Hvem skal lage programmet (designe)
Hvem skal åpne konferansen
Hvem skal være ordstyrer
Hvem skal være teknisk ansvarlig under konferansen
Hvem skal ta imot deltakere og forelesere
Skal det være noe sosialt etter konferansen? I så fall hva og hvor?
osv, osv. :lol:
Det høres kanskje litt mye ut, men det er egentlig ganske overkommerlig hvis det er mange som vil hjelpe til - og jeg tror det er mange her som vil. :)
Det er vel - som tidligere nevnt - ganske fornuftig å holde et slikt arrangement på et hotell. Da kan forelesere, arrangører og deltakere bo på samme sted, og det blir lettere å bli kjent og "holde flokken samlet" (sa hun med gjeterhundene ;))
Deltakerne betaler opphold selv, men i tillegg en deltakeravgift for å dekke honorar og opphold for forelesere. Hvor mye en slik deltakeravgift skulle være på vil jo avhenge av hvor mange forelesere som skal delta, hvor mye hver enkelt tar i honorar, samt hvor mange som melder seg på til arrangementet.
Det må jo bl.a. bli innbetaling på forhånd, sånn at konferansen er sikret å få inn pengene. Det er jo ingen organisasjon med ei stor pengekasse dette her, så man må jobbe for å ikke gå i underskudd.
Men jeg tror man må begynne med å tenke ut et program - hvilke temaer fenger, hva vil man informere om? Og ikke minst: hvem er målgruppa? Er det oss som allerede er lavkarb'ere - eller skal vi "frelse" nye?
Deretter må man kontakte potensielle forelesere. Hva kan de bidra med, hvor langt foredrag kan/vil de holde - når passer det for dem (de kan være booket lange tidere i forveien).
Pressen må absolutt inviteres - både radio og tv. På mange måter skulle jeg "gjerne" ha hatt med Drevon fra ernæringsrådet (eller hvor det er han holder til hen) også - da hadde det blitt diskusjon - og det fenger i pressen (dessverre). Men det hadde vært morsomt å se han ansikt til ansikt med en hel sal av fornøyde lavkarbo-entusiaster. :D
Det var sånn "litt i farta" fra meg. Det er en interessant tanke dette! :ja:
Dette tente jeg på! :D
[font=Comic Sans MS][/font]
Fordi:
Jeg har vært på lavkarbo.no siden starten omtrent
Jeg er ernæringsfysiolog som har holdt kurs i lavkarbo kosthold siden år 2000
Min nåværende jobb er som prosjektleder der vi arrangerer seminarer og konferanser
Men hvordan utnytte dette? Jeg er litt fullbooket på fritiden, så jeg tør ikke ta på meg å være drivkraft for dette prosjektet. Kunne imidlertid min arbeidsgiver ha tatt oppdraget, så kunne jeg jo ha jobbet med det på dagtid med lønn? Jeg kjenner Fedon godt, Roald Strand og Dag P litt, mens Nille og flere andre her inne kjenner Torkil. Kan jo fortsatt bli både "dugnadsånd", prosjektkomité og veldig hyggelig selv om det "settes bort"?
Vet ikke hva dere synes? :)
Super ide.
Kan noen lage en "tabell" eller noe slikt, ala` den tabellen som rergistrerte hvor i landet folk var fra.
Slik at folk kan uforpliktende melde sin interesse.
Kommer det inn 50 svar er det ikke mye å satse på, men blir det 600 og 1/3 kommer så er det noe å tenke på.
Ha en fin dag
Mvh Grovsnus
Prøv å komme i kontakt med arrangøren for litt erfaringsoverføring.
Vil ikke virke negativ men, et proft arrangement har en proff pris.
Hvem er villig til å ta den økonomiske risken, å bestille konferansehotell med alt som trengs?
Er det mange nok som kan komme og betale nok til å dekke kostnadene?
Ja det er jo den økonomiske biten som er vanskelig her. Trenger vel sponsorer, men hvem tør å sponse noe som dette? Ikke Mattilsynet i hvertfall. :knegg:
Det høres ut som en god idé! Og det behøver jo ikke å utelukke litt mer ambisiøse planer på sikt, heller.
En helg på hotell, med foredrag, diskusjoner, temamøter, alt på frivillig basis i første omgang? Både aktivt, sosialt, og med fortreffelig lavkarbomat; noe for enhver smak.
:)
Mini seminar kan høres smart ut som en "test", men litt av poenget må jo være å "nå ut til folket":D, Vi kan ikke risikere å "bruke opp" ev foredragsholdere (økonomisk) på å kjøre en lite-utgave?
Nei, tenkte vel her på foredrag fra "egne rekker". At vi selv jobber med alt som skal være på programmet. Alt altså på frivillig basis. Det kan jo være greit på flere måter. Vi får jobbet med stoffet selv, og oppdatert oss selv og hverandre. Vi ser hva det er behov for når vi evt. senere ønsker å lage et lavkarboseminar for folket. Dersom vi selv klarer å gjennomføre et slikt opplegg, ville vi også kunne møte storsamfunnet mer bevisst. Vi ville kunne skrive brev, få tak i oppdatert stoff, stilt krav, og ikke minst: fått økt motivasjon og inspirasjon til å gjennomføre lavkarbo i hverdag og fest.
Et tips til tema kan være helsefordelene ved lavkarbo. F.eks kan ME-syke (utmattelsessyndrom) ha god nytte av lavkarbo, da vi ofte har matintoleranse mot f.eks mel, sukker og melkeprodukter. Dette står bl.annet i en brosyre på hjemmesiden til Me-foreningen. Brosjyren heter Ta ME på alvor og finnes nederst på siden her: www.me-forening.no/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=7&Itemid=76
(eller... dere trenger ikke sjekke linken, det står bare det jeg har skrevet over om matintoleranse :rolleyes: )
God ide. :) Matintoleranse (melk og gluten) har mange likhetstrekk med oss som ikke tåler karbohydrater så godt.
Den svenske legen, Dr. Annika Dahlqvist er en ildsjel når det gjelder å få satt kosthold og helse på dagsorden hos svenske myndigheter, og hun kjemper med nebb og klør for å få svenskene til å forstå hvor viktig det er å begrense karbohydrater og gjeninnføre naturlig (mettet) fett i kostholdet.
Hun hadde et ganske relevant innlegg i går på bloggen hennes - om hvordan vi kan arbeide for økt kunnskap og forståelse for hvor viktig det er med en endring i dagens kostvaner.
Et tema på et "internt" seminar kan f.eks. være akkurat dette. Hvordan kan vi nå ut til vårt langstrakte land - hvordan kan vi påvirke myndighetene til å være litt mer forsiktige med å anbefale 60% karbohydrater i kosten? Bare et forslag :o
Spennende tema i grunnen. Jeg har også noen ville tanker om dette tema. Eller en slags brainstorming om man vil.
Jeg vil tro at bakgrunnen for at noen ønsker seminar er to ting. 1. For å lære mer selv. 2. for å nå ut til massene med at lavkarbo, faktisk ikke er helse skadelig, Snarere tvert i mot.
Det beste hadde jo vært og fått laget et kjempe arrangement der man kunne kombinere begge deler. Først på dagen kunne våre kjente menn og kvinner? (jeg vet sannelig ikke om noen, unntatt hun svenske legen av kvinner) holde foredrag. Og på kvelden et panel debatt med våre mest faglig sterke menn og kvinner mot karbohydrat forkjemperne. Men, dette koster som sagt penger. Og en uhorvelig mengde planlegging.
Så mitt forslag er som følger. Vi oppretter en frivillig organisasjon. Får registrert oss i Brønnøysund osv. Frivillige organisasjoner betaler ikke skatt, og har forhøyde grenser for mva osv. Stiftelses møte osv, kan være det miniseminaret dere snakket om. På stiftelses møte må det lages vedtekter osv. Så noen må prate sammen litt først så man har noe å gå ut i fra. (la oss f.eks. velge et interimsstyre her på lavkarbo.no)
Jeg foreslår i alle fall at foreningen skal være politisk nøytral osv. Men at stiftelsen kan ta i mot penge donasjoner osv. Arbeide for å fremme kunnskap om lavkarbo bør være det viktigste. Styre og stell må også velges. Jeg ser jo at forumet er fullt av kunnskapsrike og engasjerte medlemmer med høyst trolig vidt forskjellig bakgrunn. Noen er sikkert økonomer, andre er ledere, skribenter og gud vet hva. Som kan være med å dra lasset sammen. Når man har fått et engasjert styre så er det lettere å arbeide mot den store konferansen. Og når man har org nr osv. Kan man søke om støtte, leie ut stands osv. Jeg er sikker på at et aktivt styre vil kunne klare å finansiere hele konferansen med sponsormidler. Alle aktørene i bransjen burde være interessert i at lavkarbo kom på dagsordren. Med, alt det vil føre til av mediadekning og økning av deres marked. Og ikke minst. Som forening med faglig god tyngde kan vi også få større gehør i media. Og bli en viktig aktør i debatten fremover. Styret som blir valgt på miniseminaret kan jo også tenke på ting som medlemskontigent og medlemsblad osv. Jeg ville i alle fall uten problemer kunne betalt 100-200 kr i medlemskontigent for en forening som ville arbeidet med disse tingene.
Uffameg.. dette ble veldig springende og usammenhengende fra min side. Men, det var nå i alle fall et innspill. Jeg kan i alle fall ev. være med og bistå med det praktiske i forbindelse med registrering i enhetsregistret osv.
Hmmm, ja, etter min kalender er vi det:ja:
Så er det noe interesse for dette? Må begynne å planlegge nå om det skal la seg gjøre å gjennomføre noe slik neste år? HP, tenkt nok eller????
Tror det er mange som kan bidra og gjøre en innsats!
kjempespennende tanker! dette bør vi kunne få til. men det viktigste akkurat nå er å få en eller to til å være de som trekker lasset. tror det lureste er å lage et lite opplegg først, der man bl. a. kan diskutere fordeler og ulemper med å bli registrert i Brønnøysundregisteret osv. Det var flere som hadde mye erfaring med å arrangere seminarer ol, og som er naturlig å trekke med. Men hvem kan være ansvarlig for hele opplegget? Kan lavkarbo.no gjøre det? sponsorer tror jeg vil komme, og det vil være en del penger i omløp. om noen har erfaring med å sette opp budsjetter ol. så bør ikke det være så risikabelt. vi kan be om bindende påmelding, og ha et minste antall påmeldte for å kunne arrangere seminaret. passe på at om det blir for få, så kan en avlyse arrangementet.
bidrar gjerne med å få til et slikt arrangement, og har vært med på å arrangere noen tidligere...
det høres så spennende ut, vil så gjerne at det blir noe!
oj, høres spennende ut! fins den fortsatt? har så mange spørsmål om hvor selges hva her i nord! så det hadde jo vært kjempeflott å vite hvem jeg skal spørre!
Lavkarboseminar høres utrolig interessant ut! Hadde det vært her i byen hadde jeg garantert kommet :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.