Dette ser godt ut. Jeg fant oppskriften på matprat.no
Jeg har ikke regnet på fett, karber osv. men det burde vel passe ca med fedon?
Her er oppskrift til 4:
Ingredienser
1,1 kg grytekjøtt med bein av lam
2 ss olivenolje
3 stk. løk
2 båt hvitløk
2 ts gurkemeie
¼ ts malt muskat
¼ ts malt kardemomme
1 ts chilipulver
½ ts malt kanel
900 g hermetiske tomater i biter, uten væske
2 ½ dl lammekraft eller buljong
150 g frisk spinat
1 dl yoghurt naturell
1 ss raspet sitronskall
1 ts salt
2 ss ristede pinjekjerner (valgfri)Slik gjør du:
Kutt lammekjøttet i biter og surr det i olivenolje i en stor jerngryte. Ha i løken og surr 2 minutter, ha i hvitløk og surr ett minutt til.
Ha i gurkemeie, muskat, kardemomme, chili og kanel og la det surre litt til. Ha i tomater og kraft, rør rundt og ha alt over i en ildfast form. Dekk til og bak i ovn ved 170 °C i vel 1 time.
Tas ut av ovnen og rør inn spinaten. La den kjølne litt og smak til med yoghurt, sitronskall og salt. Drysses med pinjenøtter.
Gud hjelpe meg så godt dette var!!!!:hungry: :sikle:
Lagde den i går og har akkurat spist opp den lille resten som ble igjen - oooooohhhmmmmmmmmm.
Jeg trodde faktisk ikke at jeg kunne lage så god mat :D og mannen var helt i 100, han syntes det var kjempegodt og spiste mesteparten av gryteretten.
Heldigvis, for jeg regnet ut at hele gryten kom på ca 40g karber. Tror jeg brukte 400g løk, og det ble ganske mye karber av det.
Uansett kommer denne til å være en av favorittmiddagene framover :).
Hadde ikke lammekjøtt, bare 1/2 kg kjøttdeig.
Den blandet jeg alt krydderet i. Så formet jeg små kjøttboller som jeg stekte såvidt brune sammen med en finhakket rødløk og et kinesisk hvitløksfedd (bare bruk et par fedd vanlig hvitløk).
Hadde oppi gryten to bokser med hakkede tomater som hadde stått og rent av seg pluss ca to dl vann med en buljongterning.
Dette lot jeg stå og småputre i 1/2 time på lav varme
Etterpå rørte jeg inn nesten en hel pose spinat, jeg lurer på om det var 100 gram i den? Uansett, spinaten krymper masse, så det er bare å ha i så mye du vil. (Jeg hadde en pose med spinat fra Spar.)
Deretter rørte jeg inn ca en dl med tyrkisk yoghurt (kan bruke rømme Creme fraiche eller kesam) og strødde over litt ristete pinjekjerner.
For sikkerhets skyld hadde jeg litt rømme over tallerkenen min ;).
Det er vanskelig å slutte å spise denne!!! :D
[ATTACH][ATTACH]6529
[/ATTACH][/ATTACH]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.