< Tilbake til oversikten

Lindbergklinikken, hvordan går jeg frem?

Photobscura sa for siden:

Jeg har vært veldig i tenkeboksen den siste tiden. Jeg har levd etter Atkins prinsipper lenge nå, jeg har gått ned minst to tredjedeler av overvekta mi, og det hele startet med legens mistanke om insulinresistens.
Nå har jeg stått mer eller mindre bom stille i snart et år, jeg har tatt det overraskende bra, men det sliter også litt på tålmodigheten min, og jeg kjenner fortsatt på store blodsukkerfall, selv om allmenntilstanden min er meget bra!
Det er dog begrensa hva legen min kan gjøre, han har begrenset kunnskap, og jeg har jo tilgang på den beste kunnskapen i landet hos Lindbergklinikken, så jeg har mer eller mindre bestemt meg for å få en time der.

Men nå er det sånn at jeg ikke har veldig god råd, og dette koster mye penger. Jeg vil få så mye ut av det som mulig, men jeg synes det er mye penger, og i og med at det er privat, så får jeg ikke dekket noe.
Jeg har snakket med flere som har vært hos legene der, og den første timen, som koster 1500 kr har vanligvis vært fylt med introduksjon til kostholdet.
Jeg har levd på lavkarbo så lenge, og lest så mye litteratur at jeg føler at kunnskapene mine er solide nok til at jeg ikke trenger en sånn intro. Det jeg ønsker er å få en prat, og det aller viktigste; ta alle prøver som kan taes, sånn at jeg kan vurderes for metformin, og ellers få fullstendig oversikt over hvordan det står til i kroppen min, veiing med Tanitavekt etc. Samt oppfølging fra de som kan dette best.

Jeg har blitt foreslått å snakke med dem i forkant, men hvem vil jeg komme i kontakt med, sånn at jeg får forklart meg? Kanskje det er bedre å sende en forklarende mail?
Jeg har også fått et tips om at det er billigere å ta prøvene hos Fürst, de tar visst bare 40 kr for blodprøver, men jeg vet jo ikke om det er DE som analyserer dem, eller om jeg kan ta dem med til Lindbergklinikken og la dem gjøre det, og om det i så fall vil bli billigere for meg...?

Har alt sendt en mail, hvor jeg helt enkelt spør hva den første timen som koster 1500 kr vil inneholde, men sendte den på fredag, så har ikke fått svar enda.

Legen jeg i tilfelle vil møte der heter Sofie Heksenberg. Har hørt mye bra om henne.

Det føles bra å ha tatt avgjørelsen om å oppsøke Lindbergklinikken, men hadde vært kjekt å få mest ut av det, og komme forberedt :)

Manina sa for siden:

Jeg har vært hos Sofie Hexeberg på Lindbergklinikken. Jeg tok også prøvene på Fürst, som så analyserte dem og sendte resultatet til henne før den neste timen. Jeg merket at hun ikke var så godt forberedt til å ta i mot en som alt var kjent med lavkarbo. Hun hadde hele tiden lyst til å forklare meg ting, komme med tips, (som Fedons lekre kaker! :rolleyes:), men da altså i samsvar med Lindberg-kostholdet. Jeg hadde en del ting å spørre om som ikke handlet om vekt, men det visste hun lite om. Noe spurte hun Lindberg om, men han visste heller ikke, bare at han hadde sett at også noen andre reagerte sånn på omega-3. Så alt i alt, ble jeg ikke mye klokere av de tre timene, men jeg fikk i det minste gått og analysert en mengde ting i blodet, uten fastlegens fordommer. I tillegg fikk jeg justert levaxin-dosen min, som også bidro til at formen ble atskillig bedre.
:)

Du har vært i en tilnærmet situasjon, og det er betryggende å høre at også dette går fint. og at man kan ta prøvene gjennom Fürst! :) Takk for inspillet!

Men hva gjorde du når du skulle bestille time? Måtte du fortsatt betale full pris? Hvordan reagerer du på Omega 3? Og hva er levaxin? Nå spør jeg mye :p

Strutsen sa for siden:

Heisann Photobscura,
Jeg har erfaring med selve Lindbergklinikken personlig, men har MYE erfaring fra andre lignende klinikker og spesialister av privat art. Dessverre må jeg innrømme at min entydige konklusjon er at det har vært penger rett ut av vinduet for min del.

Nå har ikke jeg lest meg gjennom journalen din ennå - så jeg aner ikke hva du har prøvd og ikke prøvd :D men vet at mange kan ha god hjelp av å kutte HELT UT meieriprodukter i minst et par måneder. Kanskje i kombinasjon med et blodsukkerregulerende preparat som f.eks Metformin.

Skulle ønske jeg hadde trylleformelen til deg ;)

Jeg har prøvd omtrent alt. Kuttet meieriprodukter, kaffe, perfeksjonert forholdet mellom fett og protein, økt fysisk aktivitet. Man rekker mye på ett år :o
Men jeg ønsker noen som kan følge meg opp fullstendig. Jeg har hørt mye bra om Lindbergklinikken også.

Strutsen sa for siden:

I know the feeling ! Jeg håper inderlig du finner noen som kan hjelpe deg videre!! Jeg har også hørt masse positivt om Lindbergklinikken så vel som Lars Omdal på Balderklinikken.

Var ikke meningen å høres veldig negativ ut altså ;)

Neida :) Jeg har uansett bestemt meg for å gå dit, sånn situasjonen er, så tror jeg at jeg trenger litt ekstern hjelp. Om metformin kan hjelpe meg ned i normalvekt (som jo ikke er så langt unna, men det føles som å nesten være lagt inn til kai, men så strander båten, og du er bare en hårsbredd fra å nå land, skjønner?) så er det all god! Jeg har fortsat for mye fett rundt magen til at det er helt på det sunne.
Nå håper jeg bare at jeg kan få dette til så økonomisk og effektivt som mulig :)

Manina sa for siden:

Sendte deg en pm, jeg. :)

Enid sa for siden:

Bare sånn apropos:

Bare sånn apropos: Jeg har jo også endel fett igjen rundt magen, og Lindberglegen sa at dette ikke er farlig, etter at insulinresistensen min er borte. Hadde jo vært ok om du fikk vite om det fettet du har igjen er helsefarlig eller ikke? Om det ikke er det, så har du jo "kun" det kosmetiske å tenke på, og da er det kanskje ikke så mye stress involvert i få det bort?

Takk!! :)

Det er egentlig ikke så mye stress, jeg tror det er det, jeg tenker at dette må jo stresse meg, men i lengden gjør det jo ikke det.
Jeg har fortsatt en del mer enn det du har nå, da. Men men.
Jeg har veldig lyst til å prøve dette uansett.

Men Enid, tok du bloprøver første timen, og ble du veid første timen? Betalte du 1500 for alt sammen da i så fall, eller måtte du betale det utenom?

indi sa for siden:

Det må vel finnes andre enn private klinikker som har peiling på dette vel?
Jeg kjenner ikke til lindbergklinikken i hovedstaden, bare her i rogaland, og erfaringene er at dette er dyrt! Først og fremst... Og jeg vil tro at du med din kunnskap og erfaring ikke vil få så ekstermt mye ut av et sånn legebesøk... :)
Men om du nå spanderer pengene, så er det kanskje lurt å skrive ned det du vil vite mer om og passe på å avbryte nå det blir for mye dill og tullprat:)

Enid sa for siden:

Betalte 1500 tilsammen for alt, synes jeg å huske.

Høres bra ut! Det var jo også dette jeg lurte på i mailen. Håper de svarer fort, sånn at jeg vet hva jeg kan gjøre videre :)

Linn H sa for siden:

Jeg gikk til Hexeberg 3-4 ganger. Synes ikke hun hadde noe å tilføre. Var mere det å få diverse a4kopier med Ja og Nei mat i henhold til fedonkosthold. Når jeg sa jeg var sykemeldt pga svimmelhet, ekstremt stress i kroppen og et blodsukker som var gått berserk var det ingen forståelse eller gode råd. Hun hadde også "glemt" meg fra gang til gang og var alltid overrasket over at jeg var sykemeldt. Hun fokuserte bare på slanking når jeg var hos henne. For meg var det bortkastede penger.

Håper du finner ut av det!

karbolia sa for siden:

1500,- er mange penger for å få vite ting man allerede vet fra før. :rolleyes:

Selv hadde jeg lagt til noen hundrelapper og kjøpt en tredemølle f.eks... og heller jogget vettet av meg ... før jeg brukte penger på legetimen...:cool:

Har du sjekket andre muligheter?

Distrea sa for siden:

Jeg må ærlig innrømme at jeg syns legetimepengene føles litt som å kaste pengene i dass :o

snakker om ting jeg veit... og veier meg på tanita-vekta :o

også kan jeg bestille ED produktene da :rolleyes:

Jeg takker for innspill, men nå er jeg mer forvirret enn før, og jeg vet ikke helt hva jeg skal si til et råd om å kjøpe tredemølle i stedet for å konsultere en spesialist. Men det var kanskje ment som en spøk?
Kjenner ikke til noen alternativer, nei... Noen forslag?

Det er ikke snakk om at jeg skal gå på ED da. Aldri, det er jo ikke noe poeng i det når jeg fint kan leve ketogent på egenhånd :o

Men det er nettopp derfor jeg ønsker å kontakte dem i forkant for å opplyse dem hvordan jeg ligger an i forhold til kunnskap, og HVA jeg vil ha hjelp for!

Distrea sa for siden:

Ja, du veit "alt" om kosten, men ikke om stoffskiftet og den biten, er sikkert mye å snakke om den veien også, om medisiner, virkning ... ha som kan passe for deg osv. Men LURT å opplyse dem litt på forhånd, så de kan opplyse deg litt om hva du kan forvente :ja:

Nettopp! Det er jo det jeg vil vite noe om, om insulinresistensen min, stoffskiftet, verdier etc. ED har jo ikke noen funksjon for meg, selv om det er medisinsk diett, så er det ingen medisiner i den. (Bortsett fra litt vitaminer og sånn). Det er jo nettopp det som er nøkkelen her. Jeg vil få bekreftet og utelukket hva som KAN være galt med meg! :)

Enid sa for siden:

Jeg vet jo egentlig at du ikke er stresset da, synes du er usedvanlig zen og tålmodig! Klønete innlegg av meg, men jeg mente å si at presset kanskje faller bort om du får vite at du er frisk, og kan slanke deg for eget velvære uten å ha det hengende over deg at du kanskje er syk?

Det er sant Enid, men jeg har også en idé om at jeg kanskje mister motet litt dersom det IKKE er noe som jeg ikke kan gjøre noe med som gjør dette.
Jeg husker veldig godt da jeg skulle bli utreda for Cushing/PCO, og det viste seg at jeg ikke hadde det. Jeg tenkte under hele prosessen at da, da er det kanskje ikke utelukkende min feil at jeg er tjukk! Og det ramle litt sammen for meg da jeg ikke hadde noen av delene... Skjønner? Høres kanskje litt dumt ut, men...

Trolljenta sa for siden:

Vet ikke om hovedmotivasjonen din er å få vekten til å løsne eller se hvordan det står til i kroppen med blodprøver. Du kan jo kanskje begynne med en samtale/veiing hos en av kurslederene til Fedon og ta det derfra, 150 kr for en konsultasjon på 15 min. De har en blodprøveliste som du kan ta med til fastlegen.

Det går jo hånd i hånd, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det... Hvorfor skal jeg ta med blodprøveliste til fastlegen? Hadde det ikke vært bedre å ta de med til Fürst?

karbolia sa for siden:

Der leste du nok litt feil... jeg skrev at jeg heller hadde kjøpt tredemølle fremfor å bruke penger på en legetime. Det var altså ikke ment som et råd til deg...

Sånn jeg har oppfattet det så har du veldig peiling...og sånn sett ville jeg nok gjettet på at du kom til å føle at du kanskje ikke får utbytte av det.

Jo, jeg har god peiling på kostholdet, og mye av det fysiologiske, men hva jeg ikke har peiling på er tall og verdier på alt mulig rart i kroppen, hvordan jeg skal lese eller tolke det. Og jeg vil jo ikke gå et sted der det blir lest ut fra tradisjonelle tenkemåter. Tenk om totalkolesterolet mitt er "for høyt" uten at det taes hensyn til LDL og triglyserider? Legen min har ikke peiling nok, det har jeg skjønt, selv om han har vært velvillig nok til å veie meg, og ta noen enkle prøver.

Så, det jeg ser for meg, kanskje? Er å sende mail/snakke med noen på Lindbergklinikken og fortelle at jeg ønsker en konsultasjon med blodprøvetakning, veiing og vurdering av eventuell medisinering om insulinresistensen min fortsatt skaper problemer for meg, eventuelt stoffskiftet. Det er liksom det jeg ønsker, noen klare svar på om det er noe jeg ikke kan fikse med kostholdet alene, fra noen som har litt samme utgangspunkt som meg når det gjelder ernæring :o

Og sorry Karbolia, jeg leste nok litt feil ja :o Heh, jeg er temmelig forvirra nå, skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal prate med...

smilefjes sa for siden:

Hei :-)
Jeg går til hexeberg.

Jeg har også levd Fedon i mange år før jeg kom til henne, og vet en god del om hva jeg skal spise - hvilket også har gjort at jeg har tatt av over førti kilo før jeg kom til henne.

Så sto imidlertid vekta stille en stund - et par år - mens jeg skilte meg og gjorde unna noen andre løft i livet. Uten å slurve med maten, og fortsatt med trening, men altså uten vektnedgang.

Jeg synes det er kjempefint å få den oppfølgingen fra gang til gang som jeg får der og har allerede bedt om å få nye timer i minst ett år etter endt vektnedgang. (Her skal dte være grundig...)

Gangen i starten var som følger: Første time, veies på tanitavekten, går gjennom hva jeg spiser i det kostholdet jeg har, hun forklarer showet sitt om lavkarbo for å være sikker på at vi er enige i forståelsen. (Er visst mange innom der som tror de vet mye men som ikke helt har fått det riktig likevel.)

Det var greit nok syntes jeg - det viste meg bare at hun vil forsikre seg selv om at det blir riktig.

Så henviste hun meg til blodprøvetakning (fikk lapp til Fürst, det tok ti minutter der og kostet bare førti kroner).

Hun gikk gjennom resultatene fra tanitavekten også grundig.

Deretter dikterte hun hvordan hun ville ha maten min frem til neste time.

En uke etter var blodprøvene klare og jeg hadde ny time. Da avtalte vi oppstart på eurodietten, veide og analyserte resultatet fra det "nye" kostholdet og hun forklarte hvordan eurodietten skulle brukes.

Så har jeg nye timer hos henne en gang i måneden fremover og planlegger å bruke dem til å finjustere mat, diett, osv.

Jeg fikk også beskjed om hvilke kosttilskudd jeg måtte ta basert på blodprøvene mine og det syntes jeg var kjekt. (Etter det har jeg bla ikke hatt full stopp i fordøyelsen...)

Timene er ganske dyre - koster 1500 den første gangen, deretter 890 per gang.

Men - du kan trekke av disse utgiftene på skatten hvis du kommer over ca 9000 kroner da. Og det er totalt - legetimer, kosttilskudd, eventuelle ed produkter osv osv.

Om ikke annet så kan du jo bestille deg en time først og se hva hun har å tilbu akkurat deg. Det er jo ikke verre enn at du i verste fall søler bort 1500 kroner. Og det er jo surt, men det har jo hendt før også det... :rolleyes:

Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding, smilefjes!
Det jeg tenker på nå, er hva hun (var det Sofie Hekseberg du var hos?) tenker om Atkins-kosthold? Fedon er vel kanskje ikke kjempeulikt Atkins vedlikehold... Jeg vet noe om Fedon, men ikke kjempemye, annet enn hva jeg har lest her.
ED skal jeg jo ikke ha, det er jo ketogent, og det klarer jeg fint selv :)

Skjedde alt det du beskriver i løpet av første time, eller måtte du har ny time med analyse?

Enid sa for siden:

Skjønner veldig godt! Har tenkt sånn selv, maaange ganger :ja: :klem:
Tenkte sånn da legen sa at jeg ikke er insulinresistent lenger, og jeg likevel hadde gått opp i vekt! "Jammen hva gjør jeg feil da?", sa jeg, og så viste det seg jo likevel at jeg ikke har gjort noe feil, at det var andre faktorer som spilte inn.
Det er jo ikke nødvendigvis "din feil" selv om du ikke har insulinresistens? Kanskje du mangler noe, feks?
Legen sier også at når kroppen har blitt frisk og nærmer seg normal bmi så nekter kroppen å kvitte seg med flere kilo,og for mange så er den siste biten ekstremt vanskelig. For meg er det tydeligvis ekstra viktig med store doser b12 for å gå ned resten, feks.

smilefjes sa for siden:

Gjennomgangen av prøveresultatene var i time 2. Ja, dette var hos Hexeberg. Hun er på ingen måte "nazi" på at man skal leve med Fedon mat eller med ED. Hun er mest opptatt av at man skal leve med riktig mat. Uten at jeg vet det selv, så tror jeg etter det inntrykket jeg har fått av henne at hun kan diskutere Atkins med deg med godt kunnskapsnivå og kanskje hjelpe deg med å "finne feilen" på hvorfor du ikke går videre ned.

Jeg hadde som sagt stått stille i et par år, og begynt å slite med å holde vekta - nå er det gått syv kilo på en måneds tid.

Ed er ikke bare keto-mat - det er også veldig kalorifattig. Dermed blir det ganske annerledes enn vanlig ketogen mat hvor man spiser godt med mat.

smilefjes sa for siden:

Jeg har forresten ikke inlinresistens eller noe annet "å skylde på" jeg heller. Men likevel gikk jeg ikke ned.

Hun er også nøye på blodprøvene - at verdiene skal være sunne og bra for deg, ikke bare "innenfor normalen". Og hun gjennomgikk resultatene veldig grundig med meg i time to.

Det du kanskje kan gjøre for å spare litt er å ringe og be dem sende deg skjemaet for blodprøvene på forhånd - så kan dere gå gjennom dem med en gang den første timen?

Takk igjen, til både Enid og Smilefjes. Godt å høre at kunnskapen hennes strekker utenfor Fedon :)

Jeg tror jeg gjør som jeg skrev tidligere her, kontakter dem og forklarer situasjonen min, med dårlig økonomi etc, sånn at jeg i hvert fall ikke har noe uprøvd. Jeg vil jo gjerne få fortalt historien min også, og opprette kontakt med legen som skal finne ut hva det eventuelt kan være :)

Ja! Kjempelurt! Bra tips :D

Stupedama sa for siden:

Jeg er så takknemlig for at du holder denne tråden, Photo! Jeg snikleser flere ganger om dagen :lol: Folk er flinke, altså! Tilsammen er det jommen enorm kunnskap ute og går her i forumet.

Hilsen trådsnylter!

Vibeke-67 sa for siden:

Det jeg synes er bra med lindberg-legen her i Bergen, er oppfølging av hele meg, liksom. Hun er grundig, og det handler ikke bare om lavkarbomat og slanking. Ikke i mitt tilfelle i alle fall. Vi snakker, går igjennom livssituasjon, tar prøver, veier og måler blodtrykk.
Første gangen var det en annen lege, en mann, og da var det generelt mye om kostholdet som jeg i grunnen visste fra før av. Nå har han sluttet, og jeg går til henne. Første året syntes jeg det var så dyrt, at jeg gikk bare hver 6. mnd - trodde jeg skulle klare meg med det, men det gikk ikke. Det var mer komplisert enn som så. Nå har jeg valgt å gå oftere med en tettere oppfølging.
Det som er godt å vite, er at det ikke er min "feil" da jeg ikke gikk ned, men opp på lavkarbo. Da jeg fikk metformin ble jeg så glad! Tenk at det finnes noe som kan hjelpe!
Neste gang jeg skal til legen er i august, og jeg synes det er vel anvendte penger.
Man må også regne med å bruke litt tid på å fortelle legen hva man kan og vet, og hun husker meg fra gang til gang pga journalen.
Du har beukt så utrolig mye tid på å analysere hva som kan være feil, hvor det stopper opp. Du har vært en gudinne i tålmodighet, og jeg unner deg virkelig å finne ut av dette.
God tur til legen da!

:roert: Tusen takk for gode ord! Jeg håper virkelig at noe ekstern hjelp kan være løsninga nå!
Begynner å forme seg en plan nå :)

Fredrikke sa for siden:

hadde jeg vært deg , ville jeg tatt en c-peptid hos fürst , med resultatet i hånd kunne du snakket med din egen lege .feks foreslått metformin...! du kunne jo bare prøvd det en mnd tid ?
skjønner ikke hvorfor han ikke vil ta c-peptid på deg , hva er begrunnelsen hans ????

Han har bare sagt at det er veldig enkle prøver han får tatt der. Men jeg må ha henvisning for å dra på Fürst.
Dessuten har ikke han nok peiling, jeg ønsker å komme i kontakt med eksperter :ja:

Det er ikke alle som tar c-peptid, du må ikke spørre meg hvorfor, men jeg visste ikke en gang hva det var før. Da jeg nevnte det til han, så sa han at glukosebelastning var den måten han fikk sjekka det på selv om det er litt mindre nøyaktig. Vi har ikke snakka mer om det heller.
Jeg har bare forstått at det er fint lite mer legen min kan gjøre for meg.

Fredrikke sa for siden:

det høres mer ut som et praktisk spørsmål fremfor et gjennomtenkt begrunnelse... irriterende at leger er så lite interessert i forebygging .... jeg hadde ikke nølt med å forlangt en henvisning for å få tatt en c-peptid .
Og det kan jo hende at den er kjempefin og at problemet ligger i en sjeldent irriterende og gjenstridig platå, man vet aldri...jeg håper virkelig du finner ut av det, det har du så inderlig fortjent !:)

Fredrikke sa for siden:

fakta om C-peptid 

I pankreas lages forstadiet til insulin , dette forstadiet består av insulin og c-peptid. Ved utslipp til blodet spaltes insulinet og c-peptidet fra hverandre. Insulin forsvinner lett fra blodet mens c-peptid ikke gjør det . ved å måle c-peptid innhold i blodet vil man derfor kunne få et pekepinn på hvor mye insulin pankreas danner.
En høy c-peptid vil kunne fortelle at pankreas produserer store mengder insulin i et forsøk på å holde blodsukkeret normalt.altså er kroppen resistent mot insulinet.
En lav c-peptid vil si at det produseres for lite insulin i forhold til behovet ..
Normale c-peptid nivåer er mellom 220-1400 pmol (måles fastende)

Jeg vet ikke om det går på hans interesse, mer det at han ikke har peiling nok... :o
Jeg liker nemlig legen min veldig godt, men jeg har ikke bett om noe på veldig lenge, og har kimset en del av det i og med at de siste tallene fra glukosebelastningen jeg tok for over et år siden så ganske fine ut om jeg ikke husker feil...

Men takk for gode ord!
Jeg tror jeg tar kontakt med Linbergklinikken og spør om de kan sende meg blodprøveskjema, så jeg kan gå på Fürst og ta de der, da sparer jeg i alle fall en time og får litt mer informasjon på en gang, så håper jeg det funker for dem :)

smilefjes sa for siden:

Er på grunn av kunnskapsnivået jeg går til spesialist med vekta mi jeg også. Jeg unner ikke min snille, flinke fastlege å skulle forklare meg noe om mat.....

Min fastlege tok noen prøver på meg da jeg kom dit pga elendig allmenform, og mente jeg var på bredden av diabetes, og ba meg dermed kutte ned på mat med sukker og stivelse. Det var ikke før jeg kom over forumet at det ble fart på sakene. Men jeg kan i utgangspunktet takke legen min for at han sparket det hele i gang!
Men jeg tror egentlig han er veldig fornøyd så lenge jeg har gått ned såpass mye, og har ålreit allmennform.
Derfor jeg også vil snakke med noen som har virkelig peiling nå!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.