< Tilbake til oversikten

Kan jeg spise kjøttkaker?

*Missmaya* sa for siden:

kjøttkaker? kjøpte 3 stk kjøttkaker(ikke så store) som jeg skal ha til middag med stekt gr.saks blanding til. ikke si at jeg ikke kan spise det,da er jo alt ødelagt:confused:

Elanessë sa for siden:

Du må lese på næringsinnholdet... hvor mye karbohydrater står det per 100 gram da?

Tror nok kjøttkaker har ganske høyt innhold. Pølser har f.eks 6 gram og det blir for mye for de fleste av oss. Er rent kjøtt som er det optimale. Men som sagt, sjekk næringsinnholdet, kan variere fra merke til merke.

*Missmaya* sa for siden:

er jo ikke noe sånt på de..kjøpte de ferdig stekt i løsvekt. har bare spist en..pakket bort resten..tror dere alt er ødelagt nå da? at jeg ikke er i ketose lenger? sitter bare å gråter jeg nå:(

Petronella sa for siden:

Du må ikke gråte da. Opp med motet:) Du ødelegger ikke alt med en kjøttkake ;) Men lurt at du ikke spiste alle, siden du ikke vet hva som er i dem.

Men når det ikke står på hva som er i dem så vet du ikke hvor mye av hva du spiser, og da blir det vanskelig å beregne karbene utifra det du ønsker å ligge på per dag.
Men slettes ingen krise dette her :)

karbolia sa for siden:

Den ene kjøttkaken tar deg neppe ut av ketose, nei. Så det trenger du nok ikke tenke på.

Hva spiser du ellers da?

Du skrev at du skulle ha stekte grønnsaker ved siden av... hvilken type da?

Her går det mye i kyllingfilet og koteletter om dagen. Det er liksom så greit å bruke helt rent kjøtt...for da vet jeg hva jeg får i meg. :)

Elanessë sa for siden:

signerer :klem:

*Missmaya* sa for siden:

her går det mest på brokkoli/blomkålbanding eller amerikansk blanding..sjekker karbe nivået før jeg kjøper,og en pose deles opp til 2 middager.
sjekket m stix nå når jeg kom fra jobb og er enda i ketose. lett hodepine og tørst er jeg også

MorStine sa for siden:

Den blandingen ville jeg kuttet ut, for i den er det vel både mais og gulrøtter? Eller?

Lykke til med den videre ketosen din:) Kjempefint at du ikke kom ut av den da, skal jo litt mer til enn en kjøttkake:)

Photobscura sa for siden:

Cheer up! Detta går bra!

Prøv denne :sikle::

Enids Kjøttboller:

Ca 30 store kjøttboller

To pakker karbonadedeig blandes med masse finhakket hvitløk, finhakket løk, 2 egg, litt olje og litt vann. Kna til "deig" (kan sikkert også kjøres i foodprosessor).
Krydre med basilikum og oregano, salt og pepper.
Form til boller ved hjelp av stor spiseskje.
Stek på brett dekket med bakepapir, 200 grader i ca 15 minutter
Ekstra gode blir kjøttbollene med litt raspet parmesan i deigen ;)

(For å gjøre kjøttbollene greske så kan man skifte ut parmesan med feta, og italiensk krydder med gresk krydder. De kan også krydres med indisk krydder og serveres i indisk saus osv osv)

Vi snakker her omtren null karber! To egg inneholder under 2 gr kh, tre fedd med hviløk det samme, om du finner krydder uten sukker så er det ingen karber der heller, og kjøttdeig har null. Man må ikke bruke karbonadekjøttdeig heller, det funker fint med vanlig kjøttdeig.

Trolljenta sa for siden:

Du må nok lage dine egne kjøttkaker, og de blir mye bedre.
Jeg har nettopp laget kjøttkaker her av:
750 gram kjøttdeig, 2 egg, en liten løk hakket i biter, taffelost skjært i små terninger, salt, pepper og diverse krydder. Knar alt sammen med hendene i en bakebolle.

Marita sa for siden:

... du FÅR dog kjøpt kjøttboller om du vil spise det.. :) Kjøttbollene fra den stolte hane med kylling har bare 2 karber pr 100 gram :D

Photobscura sa for siden:

:sikle: Jeg blir alt mer glad for at jeg valgte å spise kjøtt igjen! Åssa taffelost da :D

Trolljenta sa for siden:

Ja, taffelost er skikkelig digg å ha i kjøttkakene synes jeg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.