Sense sa for siden:
......på at når stixen er lilla så forbrenner jeg fett.... :o Det skal ikke gå an å IKKE brenne fett når stixen er lilla, ikke sant? Syns det går litt i stå nå.... opp og ned i vekt som en jojo.... :rolleyes:
Sense sa for siden:
......på at når stixen er lilla så forbrenner jeg fett.... :o Det skal ikke gå an å IKKE brenne fett når stixen er lilla, ikke sant? Syns det går litt i stå nå.... opp og ned i vekt som en jojo.... :rolleyes:
beate sa for siden:
At stixen er lilla betyr ikke nødvendigvis at du går ned i vekt, dessverre. Det sier heller ikke noe om det er diettfettet som forbrennes eller om det er det man har lagret i kroppen. Det kan være flere faktorer som spiller inn her, blant annet hvor mye man drikker, når man tester på døgnet osv.
Elanessë sa for siden:
Og samtidig som det kan bety at man går ned i vekt selv om stixen ikke gir noe farge :ja:
Gerd sa for siden:
Og husk at stixen er bare en indikator. Det er ikke den som gjør at vi går ned i vekt.
Veldig mange blir desverre småstressa av stixen, det ble jeg selv. Og når man stresser ( enten det er mentalt eller fysisk) så utvikler man stresshormon, og stresshormon kan føre til vektstagnasjon :ja:
[i][/i]
[i][/i]
Så lenge du vet at du spiser riktig etter boka, prøv å slappe helt av og la kroppen få bli med i sitt tempo :)
Sense sa for siden:
Ok takk! Har stått på stedet hvil (80kg) i tre døgn nå..... blir bare litt deppa :( Kanskje det er hasselnøttene jeg har dilla på.... hmm....
Iset sa for siden:
Tre døgn? Forventer du å gå ned hver dag? ;) Dette er jo et TYPISK eksempel på det vi har snakket om i en annen tråd, hvordan daglig veiing kan være demotiverende og ødeleggende. Du burde nok veie deg litt sjeldnere, en gang i uka feks. Da ser du sikkert også resultater.
Elanessë sa for siden:
Signerer dette jaanneca sa for siden:
I vinter gikk jeg ikke NOE ned på 7 uker..... Og har hatt perioder på 2-3 uker flere ganger i vår hvor vekta står stille. Hemmeligheten er vel å IKKE gi opp.
Sense sa for siden:
Tja egentlig kanskje det ja.... :o Men bare litt. Må jo nesten det da hvis Torkil sier det er bra å gå ned rundt 1 kg i uka... da forventer jeg vel egentlig litt hver dag ja... skal innrømme det. Ihvertfall siden det enda er såpass tidlig i kuren... Men jeg har tenkt litt idag... og har komt frem til at det er bra jeg ikke går OPP ihvertfall, så får jeg heller kanskje tåle at det stopper opp litt av og til... :cool:
Men syns det er litt rart siden jeg har hatt veldig utslag på stixen hver dag i to uker, og spiser som anbefalt. Har forstått at man ikke snakker om platå så tidlig. Det sto stille helgen for en uke siden også - kanskje er jeg bare slik at kroppen slipper takvis et halvt kg hver gang med noen dagers mellomrom...
Jeg vet jeg ikke bør veie meg hver dag, og leste den tråden du sikter til. Men jeg syns det er greit å følge med på hva som påvirker vekten, og føler jeg lærer litt av det. Var bare litt sån :( i dag morges når vekta enda ikke fortsatte i riktig retning. Men er over det nå! ;)
Iset sa for siden:
Bra. :D Man kan gå ned 1 kg i uka ja, men merk at man sier KAN, ikke at man VIL det. Jeg gikk av og til ned 2 kg i uka, av og til 3, mens andre ganger gikk jeg kanskje ned 50 gram på en uke. Noen kan stå stille i en uke eller to, for så å plutselig ha gått ned 3 kg den tredje uka. Det går i bølgedaler. Nettopp derfor bør man, om man vet at vekten påvirker humøret og motivasjonen negativt (noe den ofte gjør), veie seg maks 1 gang i uka, mener jeg.
Hold ut. :D
Sense sa for siden:
Takk! :klem:
tulla sa for siden:
Hei :)
Det er ulike meninger på forumet ang det å veie seg daglig/ukentlig. Jeg er av den formening at man selv må avgjøre hva som passer for en. Det man lærer av er jo slett ikke dumt :rolleyes:
Lurt tror jeg, å se det som du skriver...Du har iallefall ikke gått OPP, så løsner det nok igjen etterhvert. Hos meg har det gått i rykk og napp :)
Ønsker deg LYKKE TIL ! :)
annabanana sa for siden:
jeg veier meg hver dag, men har en fast dag i uka hvor jeg tar i betraktning hva jeg veier...
Jeg kan ha lagt på meg midt i uka, men på veiedagen, har jeg alikevell gått ned 1 kg :) sååådet...
Aline sa for siden:
At stixen er lilla betyr kun at du har ketoner i urinen :)
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092
Sense sa for siden:
Ut i fra det jeg leser her Aline, så virker det som man MÅ brenne fett når man har ketoner i urinen....
HVA ER KETONER ?
Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker.
HVORDAN KAN KETOSE HJELPE MEG Å TA AV ?
De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner).
Sense sa for siden:
Kan det være jeg spiser for mye fett og at det er fettet i maten som gir utslag på stixen... er det det du mener?? :confused:
Photobscura sa for siden:
Jeg har mer eller mindre vært i ketose i ett år uten å gå ned i vekt, men jeg har jo ikke så mye igjen å ta av (ca ti kg), og antar at jeg bare ikke har knekt min personlige kode enda. Men jeg stresser ikke så voldsomt mye med det, da jeg har gått ned mye allikvel.
Ketostixen sier bare noe om hva som skjer der og da, og ikke det store bildet.
Fett i maten gir utslag på ketostixen, ja, dersom du måler rett etter et fettrikt måltid. Du kan også få utslag på morgenurin, fordi dette er den tiden vi går lengt uten mat, og da kan man også få utslag dersom man spiser såkalt "normalt".
Den beste tiden å måle med ketostix er på kvelden, minst to timer etter siste måltid.
Om du spiser anbefalt mengde karbohydrater og ikke har fettdiaré, så er det ikke noen fare for at du spiser for mye fett. Du må dessuten ha glukose i kroppen for å lagre fettet fra maten, og det vil du ikke ha i noen betydelig grad når du spiser 15-20 gr kh om dagen.
Men kroppen er nå en snodig innretning, har man vært overvektig store deler av livet, så er det sånn kroppen er vant til at det skal være, og den vil på et eller annet tidspunkt gjøre det den kan for å opprettholde sin opprinnelige form, da kommer det man kaller et platå. Kroppen vil komme til sin fornuft til slutt.
Som Gerd sier; Ikke stress, stress kan stimulere til produksjon av kortisol. Kortisol er et stresshormon som stimulerer til større glukoseproduksjon i leveren (kroppen kan lage glukose av protein ved enkelte tilfeller).
Nå ble det litt teknisk her, men jeg vil i alle fall oppfordre deg og alle andre som ønsker å gå ned i vekt å gi det tid og tålmodighet. Jeg antar de fleste som meg har brukt mange år på å pådra seg overvekten, så om man ser det litt i perspektiv, så skjønner man at man kanskje ikke har det fullt så travelt.
Jeg er nok litt enig i at dersom man blir deppa over å ikke ha gått ned i vekt på tre dager, så bør man revurdere veievanene sine.
Sense sa for siden:
Takk :) Jeg har kun testet med stixen på kvelden to timer etter middag. Ikke har jeg fettdiarè og jeg er ganske sikker på at jeg ikke er over 15g kh pr. dag. Heller litt mindre.
Som sagt så ble det bare litt sån "sukk" idag morges, det har absolutt ikke ødelagt dagen, ei heller har jeg blitt vedvarende deppa over dette. Klarte å snu tankene rimelig raskt og fokusere på at jeg ihvertfall ikke har gått opp ;)
Har svingt opp og ned siden starten for over to uker siden og har veid meg hver dag uten problemer. Jeg kommer nok til å fortsette å veie meg daglig. Jeg er fremdeles tidlig i kuren og blir jo litt revet med når det svusj forsvinner over 3 kg på under en uke... skal nok bare justere ned forventningene, for det var nok de som førte til utblåsningen min her idag morges ;)
Amber sa for siden:
Der er jeg nå, jeg har ikke hatt utslag på stixen på to uker, men jeg vet jeg er i ketose, har stålånde, tørster og flere andre ting som jeg har kommet til å kjenne som ketose.
I begynnelsen var jeg litt stressa, men så gikk jeg gjennom dagmenyene mine, og vet med meg selv at jeg gjør det jeg skal... og jeg går jo ned:) så nå har jeg slutta å teste med stix... gidder ikke...:o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.