HelleL sa for siden:
Jeg lurer på en ting.
Hvor mange kcal bør man forbrenne hver dag?
Har en skritteller som teller med skritt, km og kcal.
Jeg nekter å gå på vekten:rolleyes: Og å miste noen kilo er blitt viktig for meg.
Plis svar de som vet!
HelleL sa for siden:
Jeg lurer på en ting.
Hvor mange kcal bør man forbrenne hver dag?
Har en skritteller som teller med skritt, km og kcal.
Jeg nekter å gå på vekten:rolleyes: Og å miste noen kilo er blitt viktig for meg.
Plis svar de som vet!
Nike sa for siden:
Kommer an på hva/hvor mye du spiser det?
karbolia sa for siden:
For å gå ned i vekt må man bruke flere kalorier enn man får i seg. Enkel matematikk. ;)
Altså... for å ikke legge på deg når du spiser 2200 kcal om dagen må du forbrenne 2200 kcal... så om du skal ned i vekt må du forbrenne 2200 + antall kcal ettersom hvor fort du vil ned... (eller noe i den duren)
:)
Nike sa for siden:
Men husk at kroppen forbrenner noe hele tiden - du må ikke løpe til du har forbrent 2000 kalorier liksom.. Vektreduksjon er heller ikke så enkelt som å sørge for kaloriunderskudd, fordi ulike næringssemner fører til ulike reaksjoner i kroppen, noen kan fører til økt fettlagring, andre til økt forbrenning. Kanskje du kan legge ut hva du spiser og hvor mye du beveger deg/trener, så er det sikkert mange her inne som kan komme med gode råd. Hvor gammel du er og hvor mye du trenger å gå ned har også en del å si. :)
HelleL sa for siden:
Jeg er 19 år gammel. Jeg spiser ikke noe mer enn 15karbo om dagen.
Jeg bruker en steppemaskin en halv time om dagen i tillegg til mye gåing på jobb.
Er det noen som kan forklare hva kalorier er!? Når jeg bruker steppemaskinen står det f.eks at jeg har forbrent 20kalorier på 10 min.
Er det da sånn at hvis jeg ikke gjør noe annet enn å stå på steppemaskinen så må jeg stå der 1000min? (20kalorier x 100 = 2000kalorier?)
Skjønner ikke helt dette:o
Håper noen kan hjelpe meg!!
Nike sa for siden:
Neinei, du skal IKKE stå på stepen i 1000 min, det holder helt fint med 30-60 minutter 3-4 ganger i uken. Hvis du forbrenner absolutt alt du spiser ved trening, dør du. (Til slutt). Kroppen trenger ganske mange kalorier bare til å holde i gang vitale funskjoner i kroppen. Dersom du spiser ca 2000 kalorier for dagen, trener slik du skisserer og har en aktiv jobb, vil du mest sannsynlig gå ned til en vekt som passer for deg. Det er litt vanskelig å gi konkrete råd ettersom du ikke vil fortelle hva du veier og hvor høy du er. Dersom du kun spiser max 15 karber pr dag vil du trolig komme i ketose, som er veldig gunstig for å forbrenne fett. Men da må du også passe på at du får i deg nok fett (faktisk). Akkurat dette feltet er det nok andre her inne som kan mer om enn meg. For øvrig ville jeg ikke hengt meg opp i hva stepen sier mht kalorier du har forbrent - slike målinger pleier å være veldig unøyaktige, med mindre det er litt avansert utstyr som tar hensyn til din vekt etc.
Jeg synes ikke du skal henge deg for mye opp i dette med kalorier og forbrenning - det kan fort bli litt manisk og usunt, og det er slettes ikke sikkert du får det resultatet du ønsker. Prøv heller å finne frem til et kosthold og en livsstil du trives med og som gir deg overskudd til å ha en aktiv livsstil. De fleste lavkarbokosthold går ikke ut på å telle kalorier, men begrense karbohydratinntaket, og det har, bl.a., en gunstig effekt på vekten. Det finnes masse bøker om dette og kostholdsfilosofier du kan lese om:)
Trolljenta sa for siden:
Glem kaloriene og fokuser heller på å trene en time tre ganger i uken eller en halv time for dagen.
Skaff deg et målbånd om du ikke vil gå på vekten.
Albertine sa for siden:
Det der er bare bullshit. Sannsynligvis er det de samme idiotene som har funnet ut at kaloriregning er eneste veien til nirvana som har kommet opp med sånt vås. Det er matens sammensetning som avgjør hvor mye du går ned, hvordan du går ned og hva vekten som forsvinner består av. Vi er alle bygd forskjellig og reagerer forskjellig på mat. Det er sikkert mange her inne som kan skrive under på at de har slitt med å gå ned et par kilo på typisk Grete Roede-mat, levd på 1200 kcal og vært konstant sulten, mens de opplever at de raser ned i vekt ved å spise proteiner og fett med en kalorimengde som er mer enn dobbelt så stor. Jeg har aldri gått ned så mye så raskt som den gangen jeg levde på 3000 kalorier, uten å bevege meg i det hele tatt.Demithor sa for siden:
Skriver under på den, ja. Det er tydeligvis et fåtall ting som er sort/hvit her i livet.
Enid sa for siden:
Signerer Albertine helhjertet.
Forskjellige mennesker reagerer ulikt på mat, og de fleste som lever på lavkarbohydratskost slipper å telle kalorier.
Om man feks spiser ketogen kost bruker man fett som brensel, og da er det lite poeng i å telle kalorier. Noen gjør det uansett, man må nesten finne noe som passer for en selv, men å måler "energi inn og energi ut" er virkelig ikke den eneste måten å gå ned i vekt på.
For mennesker med insulinresistens så vil det å telle kalorier være fånyttes, da det er de raske karbohydratene og stivelse som avgjør om man legger på seg, ikke antall kalorier.
For å bruke meg selv som eksempel: Jeg har gått ned nesten 30 kilo, uten å telle en eneste kalori, men ved å være nøye sammensetningen mellom fett, proteiner og antioksidanter, og begrense inntaket av raske karbohydrater.
Stupedama sa for siden:
Kanskje vi skal begynne å kalle det gammel overtro? Og den "enkel matematikk"-avslutningen er litt ufin, for det antyder at de tykke ikke kan tenke logisk. Det er en vanlig ting å si, men det er mange som blir tykkere av den ufinheten. Du mente det helt sikkert ikke sånn, Karbolia! Men jeg må kommentere det, for her trengs det luking i språket.Photobscura sa for siden:
En annen ting er at det ikke vanligvis blir tatt i betraktning at kalorier oppfører seg forskjellig i kroppen, en kalori er ikke en kalori for å si det sånn!
Jeg hører det der stadig vekk, og det nytter liksom ikke så mye hva jeg sier, jeg må gå i helt andre enden og forklare for at det på noen som helst måte skal synke inn, å rokke ved "kalori inn-kalori ut"-klisjeen hos folk er nesten som å flytte fjell :rolleyes:
Aline sa for siden:
Men er det ikke sånn at man ved lavkarbo både forandrer og øker forbrenningen?
Bulldog sa for siden:
Ja og nei :)
HelleL sa for siden:
Tusen takk for alle svar=)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.