< Tilbake til oversikten

Hvor lite er lavt?

Nike sa for siden:

Altså - hvor lite må karbohydratinntaket være for at det skal kvalifisere til lavkarbo? Jeg vet at øvre grense selvsagt varierer alt etter hvilken filosofi man velger, men finnes det en mer generell grense?

Photobscura sa for siden:

Jeg har lest alt mellom 100-150. Fedon legger seg vel på omtrent det nivået.
Det statlig anbefalte dagsinntaket skal liksom være 300 eller noe :rolleyes:

Nike sa for siden:

Har det noe å si hvilke typer karber man spiser? Bedre å spise bær/grønnsaker enn frukt, bedre med frukt enn kake osv., eller er sukker sukker, uansett? Fedon opererer jo med GI, så noe må det vel ha å si, eller?

Aline sa for siden:

GI er en fin målestokk. Fedon har lister bakerst i boken sin :)
Uansett hvilken filosofi, så er det fint å spise de karbene man skal ha fra lav GI-listen :)

Photobscura sa for siden:

Det er jo klart at de karbene som påvirker blodsukkeret minst (mest langsomt) er de beste. Bær foran frukt f.eks.

energibunten sa for siden:

Det er sunt å kontrollere blodsukkeret naturlig til lavt og jevnt gjennom kosten og det gjøres ved å spise variert og gjennom å spise langsomme karber, nok protein og fett i samme måltid. Gjennom daglig mosjon og å drikke vann !

Mitt enkleste råd til å få et sunnere kosthold enn typisk norsk er å kutte ned brød, potet, pasta, ris, korn og bytte ut med grønnsaker.
Lag feks skikkelige smørbrød istedenfor matpakka, med kokt egg, karbonade, salat, tomat, sellerikvast, nøtter, ost.
Spis nøtter, egg, bacon, grønnsaker til frokost.

man trenger ikke kalle det lavkarbo engang, bare nok av alt istedenfor så ensidig på brød og potet...

Nike sa for siden:

Jeg tror du er inne på noe veldig sentralt, og det er balanse. Brød og potet har jeg ikke spist på flere år, men til gjengjeld har det blitt endel (vill)ris og havregryn, og veldig mye frukt. Trolig for mye. Jeg spør fordi jeg i utgangspunktet føler jeg har hatt et ganske sunt kosthold, hvor karbohydratene kommer fra gode kilder, men det kan jo likevel bli for mye. Levde en periode kun på viltkjøtt og grønne grønnsaker og bær, og jeg har aldri følt meg så energisk. Men det slet litt for mye på lommeboken, i tillegg var det litt ensformig i lengden, så prøver å finne en variant som er litt mer levelig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.