< Tilbake til oversikten

Er det OK å spise litt frukt?

#1

Siccy sa for siden:

Kan noen si meg om det er ok å spise litt frukt og la det man får i seg i løpet av dagen være de karbohydratene man spiser.

For eksempel spise litt ananas men ikke mer enn 5 karbohydrater hvis det er alt av karbo på 1 dag +


#2

kamp sa for siden:

Hvilken kostholdsfilisofi følger du?

Det vil være veldig individuelt om man kan unne seg litt frukt eller ikke


#3

HP sa for siden:

Jeg har litt ananas i tacosalaten. Det viktige er å passe på dagstotalen. :ja:

Faren med frukt er at det er fort gjort å spise for mye, derfor er rådet å unngå det.


#4

sylwester sa for siden:

Veldig usikkert siden jeg ikke vet hva "Egen" kostholdsfilosofi er. Hvis det er litt ala Lindberg så er det helt greit, mens hvis det er ala Ketolysekuren så er det ikke. Alle de andre filosofiene er i mellom de to.

Jeg spiser litt frukt på LCHF, men ikke hver dag.


#5

Carisma sa for siden:

Det bestemmer du selv, men et av hovedpoengene med lavkarbo er å unngå sukker. Siden frukt hovedsaklig er sukker og vann viker det ganske mye fra filosofien.


#6

Siccy sa for siden:

For det første så skrev jeg Egenfilosofi uten egentlig å tenke på hva det er , det var bare for registreringen. Så det jeg gjør er at jeg prøver å holde meg til under 5 karbo om dagen.
Men så unner jeg meg litt 70 % sjokolade . Det gjorde jeg forrige gang jeg gikk på lavkarbo.

Nå var det i grunnen spørsmål om det kunne erstattes med frukt så lenge man er under 5 karb.

Men jeg ser at det er andre her som spiser litt frukt da.

Jeg får vel prøve meg litt frem tror jeg .

Men takker for engasjementet.


#7

index sa for siden:

Med under 5 om dagen er det vel ikke plass til verken 70% eller frukt. 5 gram er sånn ca et halvt eple.

Jeg har hel tiden ligget på 50-70 gram karbo, altså rimelig moderat lavkarbo. Dette inkluderer da en frukt eller to om dagen, litt 70% og en god del grønnsaker. Det har fungert fint for meg i rundt 8 år nå, men det er høyst individuelt hva man trives med. Så jeg vil oppfordre deg til å finne en vei som gir deg en grei balanse i ditt kosthold, slik at du unngår søtsug og at vekten normaliserer seg. Så enkelt og så vanskelig er det. Og tenk varige endringer, ik kortsiktig kur. Da synes jeg for min del en moderat versjon er lettere å opprettholde enn en veldig streng en. Men det er nå meg da...


#8

HP sa for siden:

5g karbohydrat er 3 egg og litt meieriprodukter. :)


#9

Siccy sa for siden:

Jeg greier å spise litt frukt, for det er faktisk litt. Vi snakker 10 gram ananas og 4 - 5 mandler. Resten av maten jeg spiser er 0.

Men hvordan kan man gå ned i vekt på langt over 30 og opp i 50 karb om dagen, trodde ikke det var mulig jeg. Men skal jeg gå ned så må jeg gå på rundt 0 å alt jeg spiser. Derfor blir det bittelittegran i ananas.

tenkte at jeg skulle gå ned 10 15 kg og så ta et opphold og spise vanlig mat så pånn igjen.

Har prøvd å gå ned på å telle kalorier, jeg gikk ned 1 kg på 2 mnd, helt håpløst.
Jeg spiser avokado med italiensk salat og masse salat ved siden av. Dansk servelat og masse ost. Og kjøtt selvfølgelig og masse fisk.

Bare for å ha fortalt det da :) :)

Er vel ikke så int for noen men bare for å fortelle hva jeg gjør da:)


#10

kamp sa for siden:

Vanlig mat?
Lchf EE helt vanlig mat vi bare unngår karbohydrater.


#11

Carisma sa for siden:

Det er flere som går ned på 50g +/- enn på 5g.... Særlig når man har gjort dette før og kroppen vet hva den skal være på vakt mot.


#12

sylwester sa for siden:

Tviler du klarer å holde deg under 5g karbohydrater selv om du har grønnsaksskrekk og ikke rører hverken frukt eller kunstig søtt. Det er tross alt karbohydrater i nesten alt.

De strengeste lavkarbofilosofiene setter vel grensa på 20g og det er fordi du skal kunne spise salat og litt grønnsaker. Jeg klarer ikke å se for meg hvordan jeg kan få i meg alt fettet om ikke med grønnsaker. Uten grønnsaker får man også fort treg mage og andre uheldige konsekvenser.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.