< Tilbake til oversikten

Gir opp å prøve å bake lavkarbobrød!

Nakkinekki sa for siden:

Nå har jeg prøvd og prøvd, men alle brødene jeg baker smaker pyton!!!:mad:

Var i butikken igår og der fant jeg en boks med dansk rugbrød.(uten konserv eringsmiddel) Inneholder kun 18g karbo pr. 100 gram og smaker helt annerledes enn de brødoppskriftene jeg finner og har prøvd her inne! Dessuten koster det mye mindre å kjøpe enn å bake!

:)

Salt sa for siden:

Har du prøvd lollipop-brødet? Det er kongegodt, og jeg er som deg; litt usikker på mange lavkarbooppskrifter..

Nakkinekki sa for siden:

Nei, har du en link til den?

Salt sa for siden:

Dette er et brød som ikke inneholder de spesialingrediensene som er dyre/vanskelige å få tak i. Bare vanlig matbutikkingredienser. Billig og bra. Brødet henger godt sammen, og smaker supert. Det ser ut, kjennes og smaker som vanlig grøvbrød.

3 dl (en boks) Cottage Cheese
7 egg
½-1 ts salt
100 g kruskakli / hvetekli. (ikke havre – det har masse karber) (anbef Regal)
100 g sesamfrø
200 g linfrø
1/2 dl matolje

Linfrøene legges eventuelt i bløt i 2-3 timer. Avrennes godt i sikt. Skyll gjerne frøene i sikta mens du rører rundt for å "vaske bort" litt av guggen. Eventuelt kan du knuse frøene. Det blir like bra.

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin el.l.
Bland så alle ingrediensene godt.
Ha bakepapir i formen(e), og hell deigen oppi. Brødet hever bittelitt, men ikke mye.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din. Hvis det ikke får avkjøles luftig/stekes lenge nok blir det lett klissete.
Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).
Ca 3 g karbo per 100 gram, avhengig av ingrediensene.

Kan og bakes i brødbakemaskin. Stek 1 time, programmer så 1 time til.
Serveres gjerne med et salatblad på, litt hvitost og agurk og paprika på.

Nakkinekki sa for siden:

Joda det var faktisk det første jeg prøvde.

Jeg stekte det i over 2 timer, men det var fortsatt bløtt og klissette inni.
Og smaken var virkelig ille (for ikke å snakke om lukten, det stinket over hele huset!)

Nei jeg gir opp å lage brød.

Distrea sa for siden:

kanskje prøve lapper isteden? eller spise ett Fiberrik med solsikke i ny og ne.

Eller gjøre som Dilly, lage kjøttbudding altså KJØTTBRØD.
Så kjempe godt ut :p skjærte i skiver og hadde ost og paprika på :ja:

Sannasol sa for siden:

Jeg og synes lollypop-brødet smaker og lukter pyton. Jeg knuste linfrøene, så brødet ble ikke klissete, men det var kun godt når det var helt ferskt. Etter en dag eller to var det helt ille på smak.

Michelin sa for siden:

Hadde du det i kjøleskap???

Kanutten sa for siden:

Jeg skjærer alt av lavkarbobrød opp i skiver før jeg fryser det. Jeg ta ut av frysern så mange skiver som jeg ønsker og varmer dem i brødristern... Snadder!!!:D

luringen sa for siden:

muffinsene og siw sitt brød er de eneste som duger..resten er ikke brød men erstatning. Siw sitt m åristes godt. DA er det godt.

Enid sa for siden:

Me too! Og Lollypop-brødet er SÅ godt :blomster:

Lisbeth sa for siden:

Smaken er som baken... Det eneste brødet jeg har bakt, som ikke har ettersmak er Gerd sitt nøttebrød. Både sambo og jeg liker det best..

Distrea sa for siden:

jeg finnes ikke kresen på brød jeg :p

Tuppen sa for siden:

skjønner hva dere snakker om, har helt gitt opp brød jeg.. men lapper bruker jeg av og til ;)

luringen sa for siden:

hadde mange forsøk jeg og gitt...vil ha minst mulig nøttesmak, og ikke svampete og ikke for mye eggesmak...men nå funker det altså.

annabanana sa for siden:

har gitt opp brød jeg også. fedonbrødet er godt da. men det blir mange karber alikavell.

jeg likte heller ikke lollypopp brødet. nå skal det sies at jeg er ikke så glad i frø, og veldig grove brød.

Kanutten sa for siden:

Jeg baker brød uten egg.... Med glutenmel, malte linfrø, soyamel, soyaflak, fiberhusk, kli , CC, olje, vann og natron... Går megabra det! Og det blir ala litt grovere loff!

Er heller ikke glad i eggsmaken jeg...

Amica sa for siden:

Så Fedon hadde et nytt brød på markedet! Afrodite..20 gram/100 gram. En skive veier jo ikke mye, bedre enn "vanlig" brød om man MÅ ha :-)

Jeg spiser f.eks. ikke brød når jeg er på kur..Mens sambis MÅ ha.

Nakkinekki sa for siden:

Jeg liker brød med masse frø, men ikke egg...

Har som sagt kjøpt meg en boks dansk rugbrød og koser meg med en skive daglig.

Jeg spiser karbohydrater, men ikke sammen med protein!
Det er slik jeg har gått ned 10 kg.

Leste boken "Endelig slank" av Alan Carr og ble helt "frelst" :D

Elanessë sa for siden:

Går ikke mye brød her nei... Jeg syns lollipopbrødet hittil er det beste. Men at det er godt er kanskje å ta litt hardt i :o
Men jeg gir meg ikke... neste gang skal jeg kverne alt av frø + ha i litt natron.

luringen sa for siden:

kanutten, har du lagt inn oppskrift?

pingunn sa for siden:

Her og! syns det er fantastisk godt :sikle: Nettop tatt ut ett av ovenen nå

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.