< Tilbake til oversikten

soyaprotein vs hvetemel

Pluto i magen min:) sa for siden:

Lurer på om d bare er å bytte ut mengde hvetemel med mengde soyaprotein? Eller oppfører d seg veldig anderledes? Noe annet alternativ til hvetemel, slik at jeg kan bruke "gamle" oppskrifter og bare skvise ut melet til fordel for noe annet?:cool:

Iset sa for siden:

Nei det hadde vært drømmen om det gikk. Tror det er noe med glutenet i hvetemelet som funker så bra, for om du bruker endel glutenmel (fås kjøpt bla. i helsekosten) blir det mye mer likt hvetemel. Det er derfor bla. Ketolyse bakemixen funker bra, for den inneholder visst glutenmel.
Andre ting du kan bruke er feks. finmalte nøtter, soyamel, myseprotein og lignende, men du vil nok aldri få samme konsistens og smak på de gamle oppskriftene dine.

Torkil sa for siden:

Hei
Hvetemel inneholder mye stivelse. Ved oppvarmning i vann klistrer dette ( tapet-klister) det gjør proteinpulver i mye mindre grad. Blander man litt sukker i mel-vannblandingen vil det gjære og danne bobler som fanges i "klisterbobler" slik det skjer når vi baker brød.
Med proteinpulver må man tilsette egg for at det skal klistre noe og stivne ved baking, samt bakepulver for å danne luftbobler.

Jeg har enda ikke fått til noe brød med proteinpåulver som er på høyde med vanlig brød, men en del oppskrifter gir helt akseptable erstatninger
Man må bare ikke tro det blir like "bra" som de beste hvetebrød.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Iset sa for siden:

Torkil sier noe der, det er også det jeg alltid har sagt. Man må ikke sammenligne med vanlige brød, boller, pizzabunner osv, men tenke på det som "nye retter" feks. Min mann orker ingenting av lavkarbo-varianter (han spiser heller pålegg uten brød enn å bruke lavkarbobrød) fordi han er fæl med å sammenligne.

Pluto i magen min:) sa for siden:

Ja, d er vel bare å innse at sånn er d bare! Savner brød konsistensen i blandt bare!
Men tusen takk for gode svar:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.