Ingredienser:
1/2 kopp mandelmel (cup almond flour)
1/2 kopp hvetegluten (cup vital wheat gluten)
1 kopp soyamel (cup soy flour)
3 ss smult (Tablespoons lard)
1 ts salt
1 kopp vann
Mix almond flour, vital wheat gluten, soy flour and salt. Cut in lard until mixture resembles fine crumbs — like little peas (a pastry blender works well for this.) Slowly add water, 2 Tablespoons at a time, mixing well until ingredients form a ball. Cover and let dough rest for 20 minutes.
Divide dough into 16 equal pieces. Roll each piece into a ball. Sprinkle countertop with protein powder or a thin coating of oat flour. Flatten balls, one at a time, as much as possible then roll each flattened ball out into a circle approximately 6-inches in diameter.
Heat nonstick skillet over medium-high heat. Place dough circles in pan, one at a time. Cook just until lightly browned then turn over and lightly brown other side. Repeat with remaining dough. Store cooked tortillas between damp paper towels until done cooking all tortillas. These freeze very well. Reheat wrapped in damp paper towel for about 15 seconds or until warm and soft.
Makes 16 tortillas. 1.7 grams net carbs per tortilla.
Vet ikke om du får tak i mandelmel på butikken, men alt det andre skulle i allfall gå fint å få tak i. Og mandelmel kan man vel lage selv, hvis man har en mixer. Tror jeg. Ellers har de det på lavkarbopikene og andre steder. :)
Har alt klart bortsett fra hvetegluten jeg. Dvs mandelmel maler jeg selv. Men fant ikke hvetegluten hverken på dagligvare eller helsekost - får vel sjekke flere steder.
Oi - har ikke sett denne oppskrifta før nå jeg.. Men dette er definitivt noe jeg skal prøve ja!! Tortillas er faktisk noe av det jeg savner mest.... :)
Hm. Lurer på om ikke det er hvetegluten som binder sammen. Hva kan man bruke i stedet? Eggehvite, fiberhusk, bare slenger ut noe jeg. Er ikke så veldig skolert i faget, men det bør være mulig å lage noe som ligner Mama Lupes? Eller har disse produsentene tilgang til ingredienser vi ikke har? Mener Foseid sier det på sine hjemmesider ang brødet han selger.:confused:
Første forsøk ble ikke helt vellyket, men godt nok til å skjønne at dette kan bli bra på sikt. :ja:
Lagde oppskriften med ketolyse bakemiks i stedenfor både hvetegluten og soyamel. Smaken ble bra, men lefsene ble alt for tykke så det var vanskelig å brette de rundt tacofyllet. ;)
Oppskriften sier 16 lefser men jeg klarte bare 8...sikkert derfor de ble så tykke. :ja:
Er det noen her med erfaring i lefstebaking som har noen tips? Kanskje ble deigen litt for fast? Hvordan skal vanlig lefsedeig være?
RETTELSE: Byttet ut hvetegluten og soyamel. Mandelmiksen skal med. :p
Dette skal jeg forsøke. Har en gang for mange år siden gått på lefsebake kurs.
Du skriver at du kun fikk 8 stk og det burde vært 16. Jeg tenker at du bør dele deigen i 16 emner. Vet ikke hvordan konsistensen var men dersom du kan rulle den til en pølse og dele den i 16 like emner, for så å kjevle den ut så tynn så mulig. Kan vel bruke en av mel typene til å kjevle på (dersom du ikke har en tupperware "kjevleplate") Enten bakemiksen eller soyamelet? Helst minst mulig mel, men nok til at du kan løfte den lett. Det må nok endel kjevling til, og jeg tror en må prøve seg frem til en finner den rette konsistensen på deigen.
Men dette skal jeg prøve en dag jeg har tid, brukte du oppskriften slik den står i oppskriften - og hvilke cup mengde landet du på?
Jeg laget akkurat disse og de så lovende ut. Jeg brukte tørket mandelmasse etter å ha laget mandelmelk, det funka i allefall. Også olje i steden for smult. De ble ikke helt perfekt i fasongen, litt vanskeligere å kjevle ut enn de jeg lager av vanlig mel, men de fylte da stekepanna og står nå mellom to middagstallerkner nå for avkjøling. Veldig spent på om de holder sammen når jeg skal rulle de i kveld.
Tortillas er jo tacolefser... Og ja, de var veldig bra, mye lettere å rulle og holde enn de vanlige hvetetortillasene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.