< Tilbake til oversikten

Hjelp

Joranna sa for siden:

Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Har kuttet ut karbo i 5 uker nå. Vekten har stått stille i 2 uker. Gikk ned 2,5 kg di første 3 ukene. Men nå er motivasjonene snart oppbrukt, for dette er håpløst. Jeg føde en gutt 13 mars. Ammer ikke, så fikk ikke gleden av å forbrenne litt ekstra med ammming. :mad: Jeg veier 75 kg, men var 60 kg før svangerskapet. Er 164 høy. Jeg vet jeg er utolmodig, men hadde hjelpet litt på motivasjonen og selvtilliten om jeg iallefall kunne gå ned litt. :hylgrine:Jeg tenkte jeg skulle følge ketolysekuren, men orker jo nesten ikke lage noe særlig mat. Så det blir nok for lite karbo, fett og grønnsaker. Jeg har ikke slike sticks dere prater om, har ikke mulighet til å bruke penger på slikt. Lille mann ta sitt. Hva skal jeg gjøre? Hvordan kommer jeg i ketose? Og er det noen med erfaring som har tatt av med ketose så kort tid etter fødselen? Jeg mister mer og mer selvtillit når jeg ser meg i speilen. Mannen min får ikke se meg uten klær. Og det sliter litt på oss. Jeg er hysterisk når det kommer til det. Huff dette ble langt og klagete. Men er det noen som kan gi meg råd og dåd om hvordan jeg skal greie dette?? Nå er sommeren her, og jeg må gjemme meg i store gym klær. :hylgrine: Jeg trener på treningstudio 2 ganger i uka. Men har nettopp begynt. Noen sier intervall trening og styrke er bra. Men uten karbo, er dette litt tungt. HJELP.. Noen...???:hjelp:

MorStine sa for siden:

Hei:)
Dette var trist lesning, så vi begynner med en stor :klem:
Hvis du skal følge ketolysekuren er det første du må gjøre å lese boka. Det er ikke nok å prøve å orientere seg her dersom du skal følge den 100%. Boka får du lånt på biblioteket.
Siden du skriver at du ikke orker å lage mat, så vil jeg tro at du spiser feil, for lite og kanskje for lite fett?

Legg inn en typisk dagsmeny, så kan jeg gjerne kommentere!

Ikke mist motet, du har bedt om hjelp nå og her får masse hjelp fra folk som har vært med på dette en stund!

Joranna sa for siden:

Hei takk for svar og :klem:
Menyen ser som regel slik ut.
Til frokost : 1 egg. Med ost eller pølsebiter.
Middag: Bare pølse eller Kylling lår eller noe anent med kylling. Med sopp, cherry tomater og litt bearnesaus.
Kvelds. 2 fibergrov knekkebrød med ost eller spekepølse. (knekkebrødene har 5 karb pr skive)
Mellom måltid: en neve mandler. Cherry tomater.
Kaffe, litt cola light og vann.
:veitikke:

Gerd sa for siden:

Heisann

Viss du skal følge ketolysekuren, så ha i vertfall dette i minne:

-Du skal spise deg passe mett til hvert måltid. Og du skal spise når du er sulten.
-Du skal spise mellom 15-20 karber daglig. Og mesteparten av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Vi trenger alle de vitaminene og mineralene varierte grønnsaker gir, for at kroppen skal fungere og forbrenne optimalt.
-Ikke vær redd for å bruke fett.
-Og drikk masse vann, 2-3 liter daglig.
-Du bør ha vitaminene som hører til kuren. De er skreddersydd for et ketogent kosthold.

Knekkebrødet hadde jeg kuttet ut omgående.. Det er for mye karber til denne kuren.

:klem:

Marita sa for siden:

Knekkebrødene har jo til sammen halve mengden karber du kan spise på en dag :o Pølser kan være karbofeller, forresten.. og tomater kan være partystopper for noen, sammen med cola light og kaffe :)

Ellers hiver jeg meg på det Gerd sier! Lykke til :klem:

smilefjes sa for siden:

Hei :)

Sett deg ned og trekk pusten dypt inn.
Det tok deg altså ni måneder sånn ca å få kroppen din formet til å bære frem dette deilige barnet? Det tar litt tid å venne den tilbake til sin vanlige form også. Og det er helt greit. Det er en stor jobb for en kropp å få barn. Og det er slitsomt å ha en baby om den er aldri så skjønn - det er en stor omstilling.

At samlivet står litt på hold en stund og at man ikke føler seg superkul i lakk-undertøyet en stund får man bare se på som en svangeskapsplage i retning av bekkenløsning eller kvalme - det går over etterhvert.

Siden du nettopp har født vet jeg ikke om det er fornuftig av deg å gå i ketose eller ikke etter så kort tid. Kanskje du skulle tatt deg en tur til legen og tatt prøver og sånt for å sjekke at kroppen din er klar enda?

Og deretter - det er ikke meningen at man skal være slapp og sliten i ketose. Man pleier å bli energisk av det. Men man pleier å bli slapp og sliten etter en fødsel... Og det går jo over snart.

Tren så mye som du selv synes er gøy - ikke stress deg helt opp med å skulle trene som en gal for å gå ned i vekt for å pynte deg for mannen din riktig enda. Han får kort og godt tåle å vente litt.

Spis nok mat til at du har energi til å ha det fint i denne deilige barseltiden - du har jo en nydelig baby å kose deg med :).

Og når du lager mat, så lag store porsjoner. Jeg lager bare mat en gang per dag - da slenger jeg sammen litt av hvert og setter i kjøleskapet. Når jeg så skal spise tar jeg bare en skive av omeletten som står klar og en stor klype fra salatbollen, så kan jeg spise uten å ordne med noe.

Hvis du ikke orker alt styret med ketogent kosthold nå, så kan du jo sette det på vent noen få uker til du har fått mer dreisen på tingene med babyen - det kommer fort det.

Jeg synes du skal la deg selv få lov til å være kjempestolt av deg selv som har laget et barn, og som greier å ta vare på det. Så fikser du vekta når du får overskudd til å organisere all maten.

Og hvis mannen murrer, så kan jo han settes i sving med å lage dagsmenyene klare til deg for å gjøre sin del?

Lykke til :)

Nike sa for siden:

Hvis det kan være til noen trøst - hos meg nektet kiloene å slippe før etter ca 4 mnd etter fødsel, og det til tross for at jeg fullammet fra dag 1. (De som raser ned i vekt ila de første ukene etter fødsel mister stort sett vannvekt, ikke fett). Det er masse som skjer i kroppen etter fødsel, bl.a. hormonelt, og derfor kan det gjerne ta litt tid for kroppen å finne tilbake til normalen, også vektmessig. Nå 7 mnd etter er jeg tilbake til utgangspunktet, men jeg gikk også lenge med 10-15kg for mye, så jeg forstår din frustrasjon, jeg forstår at du er utålmodig, men prøv å unne kroppen din å hvile litt nå. Min erfaring er at man trenger energi for å gå ned i vekt, og med en liten baby i hus tar det sitt..

Så, mitt råd er å leve sunt - gå masse turer med vognen, og gi deg selv og kroppen din TID. Selv om du ikke ammer ville jeg ventet litt med de strengeste kurene og harde treningsprogram - kanskje får du uansett ikke så mye igjen for det før kroppen har stabilisert seg litt mer..

Prøv å endre litt fokus - se om du kan gjøre ting for deg selv som får deg til å føle deg mer vel, så kan du jobbe med kiloene etter hvert.

Gratulerer med baby - er det ikke vidunderlig..?:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.