< Tilbake til oversikten

Agavenektar

Enid sa for siden:

Leste i Aftenposten i dag om agavenektar, som skal være et naturlig søtningsstoff med lav GI - noen av dere som har peiling? Er det gunstig?
Går det an å få kjøpt?
Jeg har googlet det, uten særlig mange interessante resultater...

Enid sa for siden:

Googlet det som agavesirup, og det ser ut til at man kan få kjøpt det hos Helios.
Blir fremdeles glad for å høre erfaringer!

Vibeke-67 sa for siden:

Jepp - brukte det endel før, men lenge siden nå. Det er kaktus-sirup. Og du får kjøpt det på Helios. Jæ..... dyrt for en liten flaske. Nydelig i te, eller som situp på youghurt med frukt og nøtter f eks.
Jeg hadde helt glemt det, jeg, kanskje jeg skal kjøpe med en flaske igjen?
Men jeg husker at det var så dyrt, 60-70 kroner for en liten flaske, og det var for 7 år siden!

Photobscura sa for siden:

Oi! Men stevia som er helt naturgli, og et laaaaangt bedre alternativ enn all annen søtning vi har tilgjengelig i Norge er veldig dyrt, men så skal det lite til før det blir søtt nok.

Men noen som vet om blodsukkerpåvirkningen av dette? Interessant :)

Enid sa for siden:

Nice! Jeg har jo hatt våte drømmer om gresk yoghurt med nøtter og honning, så dette må sjekkes ut :D

GI skal være ca 32, Photo, på linje med feks erter, og fruktose.

I Aftenposten sto det at det er velegnet for slankere og diabetikere :)

Vibeke-67 sa for siden:

helt genial til gresk youhurt, den har jo faktisk litt honningsmak.

Nike sa for siden:

Er Stevia helt naturlig?

Zincite sa for siden:

Kopierte inn "litt" info fra stevia.no Tror stevia ikke er det dummeste :)

Nike sa for siden:

Hmja, dette høres jo bra ut! Takk skal du ha! :) Man skal vel ta info om Stevia fra "stevia.no" med en klype salt, men det er vel neppe verre enn andre søtstoffer iallfall. Får man kjøpt i helsekost, eller må det bestilles?

Zincite sa for siden:

Tok med et ark med litt info om kakaosmør og kakaomasse sist jeg var på helsekost. Der står det litt om Agavesirup også. Har ingen personlig erfaring.

Er jo informasjon fra noen som selger Agavesirup og bare skrevet av :)

Zincite sa for siden:

Enig med saltklypa, men tror ikke det er den største klypa heller :) er kanskje miljøskadd :D driver med alternativ medisin, ikke helsekost. Noen synes det er bismak på stevia. Jeg har ikke testet det på mange år. Bruker selv sukrin nå. Ser de selger i noen helsekoster - er lov å selge til dyr...

Photobscura sa for siden:

Jeg har lest mye uavhengige saker om Stevia.
Stevia har blitt brukt som søtningsmiddel siden tidenes morgen so to speak. Indianerene brukte det, i Kina søtes stort sett alt med Stevia.
Vi må være klar over at det er sterke markedskrefter som har påvirket valget av søtningsmiddel i vesten. Aspartam er direkte farlig, Splenda er behandlet med klor, enn det skal være bedre, Stevia er et ekstrakt av en plante, det er tusen ganger søtere enn sukker, så man må være forsiktig med doseringen.
Det er ikke godkjent som "menneskemat" i Norge, men dyr kan vi gjerne gi noe som er tusen ganger søtere enn sukker til :rolleyes:
Man får kjøpt det fra utlandet, det er bare å google det, og bestille det fra nettet.

Nike sa for siden:

Hva med Natreen? Bruker sukettene til Natreen, også når jeg trenger flytende søtt, bare løser det opp i litt varmt vann. Har begrenset bruken veldig nå da, vil egentlig slutte helt, men greit å ha et noenlunde sunt alternativ når man har lyst på noe søtt..

Zincite sa for siden:

Natreen inneholder bl.a cyclamat som lages av benzen. Brukes noen steder i stedet for bordsukker. Men er forbudt i USA.
Personlig tror jeg stevia, agavesirup eller bjørkesøt er mye renere og naturligere produkter. Men man bruker jo lite, og smaken er jo også forskjellig - kan vel også være litt tilvenning?
Jeg har testet meg kinesologisk hos en jeg kjenner, og jeg stoler veldig på testene hennes. Jeg tåler stevia og sukrin (et sukkeralkohol) godt. Tåler ikke natreen, splenda eller fruktose (men tror den fruktosen jeg testet meg på var kjemisk fremstilt - har lyst å teste agavesirup en gang.. Den må jo være naturlig slik jeg leser det :))

Nike sa for siden:

Hm. Virker som du har litt greie på dette - kanskje jeg skal prøve agave eller bjørkesøt - hva nå det måtte være..?;)

Zincite sa for siden:

Leser mye rart noen ganger. Leste om Xylitol i et blad som heter Nexus for noen år siden. Var veldig overbevisende for meg. Men er kanskje lett å overbevise ;)
Bjørkesøt er xylitol. Her kan du lese mer - jepp, igjen direkte fra produsent, så bør leses litt kritisk :) - tror jo alt bør leses kritisk jeg da, bare ikke alltid jeg gjør det som sagt.
www.pharmax.no/xylitol.php

Nike sa for siden:

Flott - takk skal du ha!:)

Vibeke-67 sa for siden:

Hei - hvordan reagerte du negativt på Splenda?
Jeg lagden en kake med nøtter, egg, kakao og splenda. Dagen etter ble jeg skikkelig dårlig, sterk diare og oppkast som varte i noen timer. (Delikat å gjøre det samtidig...). Jeg lurte på om det kunne ha noe med Splenda å gjøre, men det kan selvfølgelig ha vært noe helt annet!

Zincite sa for siden:

Jeg reagerer nok ikke så raskt og voldsomt, men har fått hodepine og følt meg uvel - følte jeg tålte litt. Vi er forskjellige. Jeg tør ikke si om du har reagert på splenda eller noe annet. Har vært litt forskjellige ting som har plaget folk i mage/tarm området i vinter og vår...
Men du finner nok ut av det om du tar sjansen på å prøve en gang til... :confused:

Ikke morsomt med slike reaksjoner :(
Men man blir jo bra igjen :)

Zincite sa for siden:

Ellers så stoler jeg på min kollega i forhold til muskeltesting - som er en del av kinesologien. Da gir kroppen svar på om det er noe den vil ha eller ikke. Så enkelt og så vanskelig ;) og jeg prøver la kroppen bestemme litt av slike ting. Hender absolutt den vet bedre enn huet :D

Bulldog sa for siden:

Når jeg leste overskriften på denne tråden så trodde jeg det var noen som var veldig glad i Tequila :D

Hyper sa for siden:

Er det ikke Stevia som selges som dyrefòr i Norge?..

Om det er det, synes jeg det smaker dritt..Skikkelig bittert...

sunshine09 sa for siden:

Man kan få kjøpt både agavenektar og stevia på [url]www.iherb.com[/url]. Mye rimeligere enn i Norge, og stooore flasker(som alt annet i USA)!! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.