Registrerer at Christian A. Drevon, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, har en ganske annen oppfatning om fett enn det vi leser om her på forumet.
Bl.a. hevder han at fettet i smør er mindre sunt enn fettet i margarin, og at fokosfett ikke bør brukes i matlaging.
Drevon er en av potetsekkene blant norske ernærings-synsere. Skulle ønske noen lavkarbo-folk kunne være litt mer frampå å fremprovosere en skikkelig debatt om fett og karbohydrater. Det trengs!
Må bare innrømme at jeg ikke har sett så mye til beskjedenhet hos Drevon de gangene jeg har sett ham delta i diskusjoner :D
Ellers er det, slik jeg oppfatter det, sjeldent den store enigheten i fagmiljøer som bringer nye kunnskaper...
Har sett gode argumenter for hvorfor flere av studiene kan leses som gode argumenter for mere fett. I tillegg er det jo dette med å pøse på med fett sammen med karbohytrater.... Noe som jeg oppfatter som et moment de "seriøse ernæringsforskere" forbigår i stillhet. Og altså aldri svarer på.
Generelt synes jeg det blir et fattig poeng når de må slenge på "tyngden" og tildels bruker "ovenfraognedholdning" i debatter.
Lutz er jo et eksempel på en vitenskapsmann/lege med lang erfaring og mye kunnskap. Det skal stor overbevisning til for å stå i mot en slik enighet som det har vært i forhold til ernæring! Han har gjort det i mange år. Og han er etterhvert blitt hedret for innsatsen. I boka hans refereres det til mange forsøk som gir et annet bilde enn Drevon har. (selv om kanskje ikke kokosfett er direkte nevnt der :))
Statistikk og studier kan leses på mange måter. Det er jo ikke helt uvanlig at man finner det man leter etter heller...
Historisk sett tar det tid før ny kunnskap blir godtatt. Og latterliggjøring og motstand er elementer på veien. Dette gjelder jo flere områder.
Føler meg trygg på at jeg har valgt en bedre vei for både fysisk og psykisk helsefor meg og min kropp - med mere naturlig mat, med mye naturlig fett og lite karbohydrater. :D Drevon kan sitte der på sin høye hest og være helt uenig. Jeg har prøvd offisielle råd, og ikke hatt det så godt med de over tid.
Jeg synes det er direkte FREKT av Drevon å si at alle seriøse ernæringsforskere støtter ham og blande inn denne faglige tyngden osv. Han vet sannelig ikke mye om den faglige tyngden og seriøsiteten bak leger og ernæringsforskere som Lutz, Kwasniewski osv. De har nok LITT mer faglig tyngde enn en stakkars ernæringsprofessor fra østlandet. :snill:
I tillegg er han, som den godeste Frölich, frekk i enkelte nett-diskusjoner, og kommer med påstander som ikke har rot i virkeligheten, som feks. det å blande sammen ketose og ketoacidose, noe som faktisk er direkte pinlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.