< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og amming

Nike sa for siden:

Noen som har gått over til lavkarbo mens de ammet? I så fall - gjorde det noe utslag på melken/melkemengde?

Nike sa for siden:

Takk skal du ha - men søkte på amming før jeg skrev innlegget og fant ikke helt svar på spørsmålet mitt, så derfor jeg lurer...:)

Aline sa for siden:

Dessverre kan jeg ikke noe om temaet, ikke aktuelt for meg ennå ;)

luringen sa for siden:

ja, jeg gikk over på fedon. Gikk helt fint. Ammet til han var 2 år. (Fedon fra han var 5 mnd) Viktig å IKKE være ketose da. Så du må spise litt karber. Merket ikke none endring.

Nike sa for siden:

Holder det å spise en del grønnsaker for å unngå ketose? Tenkte å holde meg unna alle andre former for karbohydrater..

Aline sa for siden:

Du burde nok også spise litt bønner og underjordiske grønnsaker for å holde karbene oppe :)

Nike sa for siden:

Hehe, bønner blir det ikke snakk om, da transformeres jeg til en liten atombombe.. Men hvorfor er det så viktig å ikke komme i ketose når man ammer? Har søkt litt på det her og synes det står mye motstridende. Altså både at man kan og ikke kan. Jeg vet at man ikke skal ta kosttilskudd som følger ketolysekuren, men jeg kan ikke skjønne at et kosthold bestående av grønnsaker, proteiner og fett er skadelig mtp amming.

Megvel sa for siden:

Hei!
Jeg er Ammehjelper.
På generelt grunnlag er det ikke helt klarlagt OM ketolyse skader barnet og melken. Derfor anbefales det heller ikke!

Det vi vet:

• Ikke gå ned mer enn 1kg i uka, dette fordi at du bryter ned fettet i din egen kropp som går i melka, da kommer fettløselige miljøgifter også ut. (Det samme skjer med kyr så det hjelper ikke med morsmelkserstatning altså!:p), 0,5-1kg nedgang i uka er ideelt!
  • Mindre enn 1500kcal per dag kan gjøre at melken din reduseres.
  • Du trenger omtrent 500kcal mer enn om du ikke ammet. Dermed kan man gjerne spise mer enn man ellers ville. Man kan ikke spise kake uhemmet da, for det har jeg oppdaget... :eek: Var tyngre etter amming enn jeg var på slutten av svsk! (Gikk bare opp et stk barn i svsk, da).
  • Om du merker at du går opp etter svsk, husk at mange får en trøkk i stoffskiftet, hør med legen om en blodprøve!
  • Fedon er kjempebra for ammende! Stabilt blodsukker er helt klart å foretrekke...
  • Ellers kan du (om barnet ditt er glad og fornøyd og det ikke er no spesielt, da hører du med legen...kolikk og allergier i familien og sånt) spise det aller meste, unntatt store dyr fra havet (laks er ok, og den billigste tunfisken på boks "i biter"), innmaten i krabbe og hummer ("smøret"), inkludert svolværpostei, måsegg. Og alle renseorganer (nyrer, lever etc, fra alle dyr).

Nike sa for siden:

Jeg har gått ned alt jeg la på meg i svangerskapet, og jeg er normalvektig, så for meg er ikke ketose primært et redskap til å gå ned i vekt, men en vei til bedre helse. Har vært borti et slikt kosthold for noen år tilbake, og det fungerte veldig godt for meg. Om jeg går ned noen kilo er det en bonus, men det er altså ikke snakk om å spise veldig lite kalorier (det kan man jo også på et karbohydratrikt kosthold). Jeg har ENORM appetitt, så det er ingen fare for raskt vekttap vil jeg tro - og det er vel derfor ketose ikke anbefales for ammede - fordi man kan risikere å gå for fort ned i vekt. (?) Men dersom man er normalvektig vil vel et slikt kosthold ikke føre til ytterligere vekttap vel? Og dermed skulle det være uproblematisk?

Megvel sa for siden:

Jeg er sannelig ikke sikker på om ketosen setter smak på melka (kan gi brystvegring). Om sa vet jeg self ikke om du fullammer og hvor stort barnet ditt er!

Nike sa for siden:

Han er litt over 7 mnd, men jeg fullammer enda.. Han er EKSTREMT glad i pupp:D

Megvel sa for siden:

Så fint da!
Så lenge du fullammer ville jeg venta med ketolysen, for da er du avhengig av at melka fungerer til enhver tid!
Forresten er det helt greit med laaaang fullamming så lenge baby legger fint på seg og ikke får lavt jern (ser man med at de blir mer syke), det er en del allergi-familier der baby fullammer til 12mnd!

Nike sa for siden:

Det er godt å høre - foreløpig går det veldig greit å fullamme:)
Kostholdet jeg ønsker baserer seg på grønnsaker, kjøtt, fisk og oljer/fett, jeg følger altså ingen kur eller tar ketolyse kosttilskudd. Men min lille går jo foran alt, selvsagt:)

Kjekt å treffe en ammehjelper her inne (skal prøve å ikke overøse deg med ammespørsmål;):) ).

Karbosara sa for siden:

...kom i ketose mens jeg ammet...uvitende som jeg var på den tiden, og Smurfen ble urolig og skreik mye den uka...til jeg skjønte hva som var problemet...

...begynte da å spise frukt for ikke å være i ketose, og spiste ogsp minimalt med poteter og ris og pasta og brød...holdt meg til mye grønnsaker ig hele fete produkter...det gikk veldig greit...men jeg hadde lite melk, og Smurfen slutta med pupp etter 6-7mnd...

Nike sa for siden:

Oi! Jeg har MYE melk da, men jeg spiser jo ikke akkurat lavkarbo nå:o Får begynne litt forsiktig da kanskje, og se hvordan han reagerer..

Karbosara sa for siden:

...tror ikke jeg hadde lite melk fordi jeg hadde vært i ketose, det er bare sånn jeg er laget fra naturens side. Og han hadde begynt å trenge mer enn det jeg kunne tilby.

KLarte meg bra i 4 mnd på mye frukt og lite andre karboer uten uten å vær i ketose før jeg sluttet å amme...Kuttet ut sukker to måneder før jeg sluttet å amme, for da hadde jeg begynt å introdusere annen mat til Smurf, så da snek jeg meg inn i ketosen uten problemer...

Nike sa for siden:

Ja her har vi hatt 2 uker (!) med økedøgn nettopp, så det krever sitt..

Misforsto jeg da, trodde det var ketosen som førte til mindre melk. I motsatt fall ser jeg ikke at et slikt kosthold kan skade. Jeg tåler sukker veldig dårlig, og "litt" trigger behovet for mer, det er derfor jeg ønsker å kutte mest mulig, også fruktsukker.

Karbosara sa for siden:

Høres fornuftig ut. Lykke til hva du enn gjør!!!

Nike sa for siden:

Takk skal du ha!:)

Og tusen takk for gode råd og svar alle!:)

Megvel sa for siden:

Det er helt ok om du spør om noe mer ihht amming, lettest å få øye på spørsmålene enten inne i journalen min eller som pm!

Nike sa for siden:

Tusen takk, da skal du ikke se bort ifra at det kommer noen meldinger, for jeg er hjemsøkt av tette melkeganger for tiden..:(

Megvel sa for siden:

Uffda. Anbefaler Lecitin (om du tåler soja), kjøp på apoteket, kloster er et fint merke! Omtrent 1000mg per dag, tatt med måltider for å holde gangene åpne, opp til 3000mg per dag om du har tette ganger.

Nike sa for siden:

Tar faktisk 4800mg pr dag (fant dosering på ammehjelpen sine sider), men føler ikke at det hjelper så mye. Men takk for tipset!:)

luringen sa for siden:

jeg forholdt meg til at ketose frigjør skadelige stoffer feks tungmetaller og andre uhumskheter som lagres i fett, og kan da gå over i melka. Ikke behov for å være i ketose om man ikke skal ned i vekt vel, så kos deg med fedon kosthodlet!

Nike sa for siden:

All vektreduksjon frigjør slike tungmetaller, så da er det jo ikke ketosen i seg selv som er uheldig, men det at man går ned i vekt. Og det er det jo mange som gjør helt naturlig når de ammer.:)

Megvel sa for siden:

Ok, av 2de skanse på lista mi får du:

Ikke bruk BH med spiler

Ikke sov på magen

Ikke "brett brystvortene" i BH'n, de skal henge fint og løst. Om du ikke
fikser det i den du har nå, så må du kjøpe større bh eller gå med lukene åpne.

Jeg fikk kuler av sånne "åpne i midten" ammebh-er, jeg kunne bare bruke helt tynne bomullsbh'er som hadde en sånn liten tøystrimmel på utsiden bare, mot armen, ikke sånn trekant når du åpner luka.

Bruker du innlegg så skift hver gang de er våte. Ikke ull når du sliter med kuler eller sårhet. Om det er et latterlig prosjekt, så ta et rent gammelt laken og klipp i en masse passelige biter, samle og vask dem i et sånt finvasknett, stryk dem på to prikker om du ikke ellers kokevasker.

Pass deg for trekk, men sitt gjerne og sol puppen i en lun krok! Sol er både bakterie og soppdrepende. De blyge kan godt sitte med bare en tynn HVIT t-skjorte eller singlet, uten bh. Har en solfaktor på 10, omtrent.

Nike sa for siden:

Hjertelig takk for gode råd - da skal jeg straks gå å legge meg på rygg med puppene flaksende i det fri;) Og kjøpe ny bh imorgen...:rolleyes::)

luringen sa for siden:

jo man frisgjør sikkert stoffer ellers i slanking også, men det er spesielt i den fettforbrenningsprossessen ketolyse er. Jeg er ikke så flink til å forklare...men det er ikke noen vits i å ta sjanser vel.

Nike sa for siden:

Selvsagt ikke:)

Iset sa for siden:

Det er vel helst det at man ofte går FORT ned i vekt i ketose, som er det verste med tanke på amming. Jeg raste gjerne ned 10 kg på 4-5 uker i ketose, og da er jeg glad jeg ikke ammet, for å si det sånn. Mange går fort ned i vekt pga. ammingen også, men da gjør de i det minste ikke noe aktivt selv for å gå ned så fort. :)

martefie sa for siden:

Tette melkeganger:
Ikke frys på henda eller armene! Jeg brukte votter når jeg skulle hente noe i fryseren.

Melkemengde og ketose:
For egen del var det ens skikkelig dårlig kombinasjon. Måtte kutte etter en uke og ha selvpåført økedøgn. Pumpepuppepumpepuppe i et evig kjør sammen med ammete, bukkhornkløverfrø og fennikelfrø. Da rant det som på en barselkvinne etteret døgn også.

Sjekk ut amerikanske ammehjelpen: kellymom.com. Mange gode tips, noen litt alternative og også noe om lavkarbo og amming.

Nike sa for siden:

Jeg har kronisk kalde hender (det er fordi jeg har så varmt hjerte;)), men jeg prøver å ta mine forholdregler. Tusen takk for gode råd - skal sjekke ut siden du nevner!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.