< Tilbake til oversikten

Under 10 eller 15 g karbo/dag for å komme i ketose?

Løvetann sa for siden:

Hei, folkens. Jeg har lyst til å prøve Eurodietten i samarbeid med fastlegen min og er i gang med mental oppladning.

I 2005-2006 gikk jeg på Lindberg-klinikken, og startet med ketogen diett. Min erfaring da var at jeg ikke kom i ketose på 20-30 g karbohydrat pr dag, slik man skal. Jeg måtte lenger ned, tror det var under 10 eller 15 g/dag før ketostixen viste utslag.

I en annen tråd ser jeg at Svein har svart Distrea at man ikke behøver telle karbohydrater når man er på Eurodiett, for man kommer uansett i ketose ("når du går på Eurodiet så går du i Ketose, og da får du i deg i løpet av en dag mindre en 50 gram karbohydrater."). Jeg frykter altså at dette ikke vil stemme for meg.

Noen som har erfaring med, eller synspunkt på, dette?

Photobscura sa for siden:

Det der er så utrolig individuelt. De aller fleste vil komme i ketose på pluss minus tjue gr om dagen, mens noen må gå enda lavere. Noen er i ketose helt opp til seksti kh om dagen, mens noen har en langt lavere toleranse.
Noen igjen får ikke utslag på stixen, selv om de er i ketose, eller stixene kan være for gamle/eksponert for for mye luft.
Det kan jo hende det er tilfelle for deg?

Men det finnes jo klassiske "symtpomer" på ketose; Acetonlignende ånde, hodepine, magetrøbbel, tung i hodet/kroppen, stor tørste etc. Dette er noe som normalt går over etter en kort stund.

Vet ikke om det var så mye hjelp i dette, da men... :o

Løvetann sa for siden:

Tusen takk for svar. Det var godt å få bekreftet at det kan være store individuelle forskjeller på grensen for ketose. (Skulle ønske jeg var av dem som tålte 60 gram - for noen heldiggriser!)

Stixene var nok ok, de. For meg var det med stix viktig motivasjonsfaktor og veileder.

Stort sett mener jeg å huske at det var greit å være i ketose, men det er vel individuelt? Ble litt mer energisk enn jeg pleier å være. Kjente hodepine de første dagene, den var til å leve med. Men magetrøbbelet varte så lenge jeg var på streng diett.

smilefjes sa for siden:

Jeg kommer lynraskt ut av ketose med mange av ed produktene, og har måttet kutte ut de fleste av de søte. Så det er individuelt ja...

[email protected] sa for siden:

Hei...Jeg har gått på eurodietten, og jeg var tydeligvis en av de heldige som kom IKKE kom ut av ketose ved 40 gram, er veldig individuelt..Jeg var da i tillegg i ketose på dag 2...Sjokoladebarene du får kjøpt er nesten farlig gode:-)
Lykke til om du starter.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.