< Tilbake til oversikten

Ostesaus!

mofe sa for siden:

Denne sausen er nydelig, og kan brukes til kylling. (Jeg har ikke prøvd den til annet, men vil tro at det funker også.)

2 dl. matfløte
1/2 boks kremost m/ urtesmak
2-3 ss oppskåret urter (jeg valgte timian)
litt salt og pepper etter smak

=sånn ca. 2 g. karbo

Kok det hele sammen i 1-2 minutt, kommer an på hvor tykk du vil ha den :)

Jeg husker ikke helt hva den kremosten heter, men den er helt firkanta, kanskje 6x6 cm.. Inneholder 3 g. karbo pr. 100 g.

Nyt! :)

Nille sa for siden:

Denne så kjempegod ut !! Er kopiert, skrevet ut og skal prøves. Tusen takk !! :D

Men i.h.t. Matvaretabellen inneholder Matfløte (22%) 3.8 gram karbo pr 100 gram. 2 dl er vel ca 200 gram - dvs. 7.6 karber. Så da er det mer enn 2 karber sausen...... Hvis vi bruker kremfløte isteden (som har 2.9 karbo pr 100 gram) blir karboinnholdet 5.8 for 2 dl. Kremfløten har 140 flere kalorier enn matfløten pr 100 gram, så det spørs hva en foretrekker. Lite saus blir det uansett om man er på induksjon.

Kremosten inneholder 3 karber pr 100 gram. 1/2 boks blir 62.5 gram - 1.875 karb. Ville ha regnet 2 karb for sikkerhets skyld, spesielt under induksjonen.

Sausen inneholder altså totalt ca. 5 karber pr 100 gram(1 dl) med matfløte og ca 4 karber med kremfløte.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.