første gangen jeg laga det, fikk jeg ikke skyllt av disse linfrøene, hadde ikke sil.. så da tok jeg av allt vannet jeg kunne og slengte det opp i røra.. når jeg skulle spise av det i dag, var det selvfølgelig bare en stor slimklump. synd, for brødet blei ihvertfall veldig pent å se på :p
så nå har jeg laga et nytt, da vanna jeg ikke ut frøene. nå står det i ovnen.. MEN, jeg synes røra blei skikkelig kompakt, og tung. hadde litt olje oppi også. dere som har laga det uten å vannet ut linfrøene. skal deigen være litt tung? skal jeg steke det like lenge?
Jeg stekte lpb nesten i to timer jeg da. Ha bakepapir eller folie over så brenner det seg ikke. Røren blir veldig tung uten bløting, husk, mye mindre væske!
Men ja, du må huske å vaske linfrøene når de bløtes (jækk), i tillegg brukte jeg 100g glutenmel og 100g sojamel oppi, og tok bort 100g linfrø. Da ble det aller best og mindre "omelett"-aktig.
Mulig at jeg er feilinformert, men den eneste grunnen til at linfrøene skal legges i vann, er at de ellers vil passere ufordøyd gjennom systemet vårt?? Derimot kan kroppen vår fordøye knuste eller bløtlagte linfrø??
(Kilde: min mor)
Når jeg har lagd lollypopbrødet, så har jeg alltid knust ca halvparten av linfrøene i hurtigmikseren og brukt resten som de er.
Og siden jeg ikke har noen referanse ;), så synes jeg at brødet mitt har vært helt ok :)
Jeg har ikke bløtlagt frøene i det hele tatt, og tom min samboer spiser det. Og han er kresen. Bare husk å sett brødet på nederste rille i ovnen.
Har også hatt det stående i opp til to timer. Synes det blir kjempegodt jeg...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.