< Tilbake til oversikten

Benedictes lavkarborundstykker

xeena82 sa for siden:

Benedictes lavkarbo rundstykker

50 g mandler 2,25 g karbo
60 g linfrø
ca 100-150 g soyaproteinpulver 0,20 g karbo
5 ss (ca 75 g) creme fraishe 2,20 g karbo
150 g cottage cheese 2,25 g karbo
3 ss kruskakli ca 2,00 g karbo
3-5 ss olivenolje
4 egg
1 ss bakepulver

totalt ca 600 g deig totalt 8,9 g karbo

Totalt ant karbohydrater per 100 g= 1,4

Knus mandler og linfrø til de er mos. Ha i resten av
ingrediensene å rør om. For en jevnere røre sørg
for at cottage cheesen også er most, for å unngå
klumper i deigen. Dette skal bli en seig deig (tilpass
mengden av proteinpulver så den blir seig). Bruk
en spiseskje til å forme rundtsykker på en plate
med bakepapir.

Steikes på 175 grader i ca 20 minutter.

Disse er så lavkarbo at de kan du spise med god samvittighet.

Vel bekomme!;)

Flere oppskrifter på bloggen min::D:D

http://skinnyshepherd.blogspot.com/[/COLOR]

arkine sa for siden:

disse var gnallgode

xeena82 sa for siden:

så fint at du likte dem:) er godt å høre at mine oppskrifter også nytes av andre enn meg ;)

legger ut alle oppskriftene jeg er fornøyd med på bloggen min... du burde prøve fløtegratinerte avocado... nam... ;)

Tone-G sa for siden:

Jeg fikk lyst til å bake disse imorra :sikle:
[color=red][/color]
Men, skal det ikke være bakepulver i?
[color=red][/color]
[color=red][/color]
Tusen takk for at du deler oppskrifter Benedicte :)

xeena82 sa for siden:

det kan hende du må ha litt mer proteinpulver i også.. for at de ikke skal bli "løs".. og bakepulver ja... dette var en av de første oppskriftene jeg lagde.. så det kan hende den ikke er toppers i konsistens...i proteinpulveret jeg bruker nå er det bare 0,2 g karbo i per 100 g, så dersom deigen ikke er fast nok (som jeg mistenker) så ha i mer proetinpulver. det er også mindre karber i deigen dersom du bruker det proteinpulveret jeg er gått over til... ;)

Tone-G sa for siden:

Nå står disse i ovnen her :heia:

Jeg hadde ikke nok proteinpulver, men det virker på deigen som om det jeg hadde var nok.. Lager dobbel posjon.. Tok et egg mindre, siden jeg hadde litt lite proteinpulver:)

Ja, åsså rømme isteden for CF..

Tone-G sa for siden:

Skal si disse rundstykkene satte fart på magen :lol:

xeena82 sa for siden:

likte du de? :)

scartz sa for siden:

Hvor mange rundstykker blir en røre ca ? :)

xeena82 sa for siden:

telte ikke jeg.. men det kommer jo også an på hvor stor man lager de... kanskje arkine telte sine??

funixa sa for siden:

Jeg lagde disse i går , og fikk 12 ganske store, lagde i muffinsformer. Kan dele ett i tre, ca. 60 g per stykk! Ypperlig asså! Fantastisk bra oppskrift Benedicte!!! :D

xeena82 sa for siden:

kjempeflott at du kunne bruke oppskriften:) håper de smakte.

Iselilja sa for siden:

Smaker disse som ordentlige mel-baserte rundstykker?

xeena82 sa for siden:

der er ingenting som er lavkarbo som smaker nøyaktig det samme som mel-baserte bakevarer, men disse er kjempegode synes jeg. man må simpelten bare lære seg til at man ikke kan spise melbaserte bakevarer ettersom man reagerer på mel med å legge på seg, godta det og omprogrammere hjernen til å like nye ting...

mzfat sa for siden:

Hei, jeg fant oppskriften din for noen dager siden. Er ikke lenge siden jeg begynte med lavkarbo, og begynte å savne brød litt... Lagde disse rundstykkene i går, og synes de var KJEMPEgode :) Har prøvd et lavkarbobrød tidligere i uken,men det smakte ikke like godt som disse. Jeg lurer på om det går an å fryse rundstykkene? Og bruker du kjøkkenmaskin når du lager dem? Jeg har ikke kjøkkenmaskin (ennå;)), så deigen ble litt smuldrete, men som sagt smakte du veldig godt likevel :)

MzFat

mzfat sa for siden:

Der skal selvsagt stå at de smakte godt, ikke du :rolleyes:

xeena82 sa for siden:

[quote=mzfat;862985]Hei, jeg fant oppskriften din for noen dager siden. Er ikke lenge siden jeg begynte med lavkarbo, og begynte å savne brød litt... Lagde disse rundstykkene i går, og synes de var KJEMPEgode :) Har prøvd et lavkarbobrød tidligere i uken,men det smakte ikke like godt som disse. Jeg lurer på om det går an å fryse rundstykkene? Og bruker du kjøkkenmaskin når du lager dem? Jeg har ikke kjøkkenmaskin (ennå;)), så deigen ble litt smuldrete, men som sagt smakte du veldig godt likevel :)

skinnyshepherd.blogspot.com/2008/06/bakemaskin-min.html

bruker denne til å knuse mandler og linfrø...

foya sa for siden:

Hei, idag lagde jeg rundstykkene dine, så gode. Da slo det meg at om man tilsatte litt kunstig søtstoff hadde det smakt mandelkaker. Men...... hvordan er det best å oppbevare disse rundstykkene????

mzfat sa for siden:

jeg prøvde å fryse dem, og det gikk veldig bra. ellers lar jeg dem bare ligge i en brødpose til de er spist opp.

Sisteinnsats sa for siden:

Hvilket proteinpulver bruker du?

Og er det en vanlig stavmikser du har? Da er det i såfall håp for meg også...:p

xeena82 sa for siden:

Jeg bruker soyaproteinmel med 0,1 g karbo pr 100 g. :) bruker en vanlig stavmikser fra braun med en sånn stav med propell på som man kan mose ting med... :)

Sisteinnsats sa for siden:

Takk for svar. En sånn en har jeg også :)

Hvor kjøper du soyaproteinmel?

xeena82 sa for siden:

Kjøper mitt på life (helsekosten), men du kan bruke andre typer proteinpulver også som du får tak i på nett. jeg bruker multipower sitt proteinpulver som er nøytralt i baking pga at den bare har 0,1 g karbo pr 100 g.

tassa69 sa for siden:

Disse har jeg laget i dag, supergode......hvor mange kan man spise for dagen da??:rolleyes:

Augustina sa for siden:

Jeg kjøpte soyaprotein fra ketolyseserien, og må si jeg ikke er heeeelt fan av den smaken. Ser du har brukt multipower sitt, vet du om dette er bedre på smak? :)

xeena82 sa for siden:

Kan ikke si at jeg husker hvordan ketolyse sitt soyaproteinpulver smaker. Men jeg synes i alle fall at de som jeg lager med multipower sitt er kjempegode... :)

xeena82 sa for siden:

Totalt ant karbohydrater per 100 g= 1,4

Så du får bare veie rundstykkene før du spiser dem og telle karbohydrater. Det er jo ulikt hvor mye karbohydrater man skal ha ut i fra hvilken type lavkarbo man er på, samt at folk er litt forskjellig. Har lest her inne at noen opplever stagnasjon hvis de spiser noe bakevarer, mens andre ikke merker noe... Så du må bare telle, og se hvordan det går. Bare husk å få i deg nok grønnsaker også, for det kan hemme vektnedgang å få for lite av det...

Augustina sa for siden:

Lurer på å kaste den ketolys sitt soyaprotein, usj, for en smak. Evt selge her på formuet. Så kan jeg prøve multipower sitt :D. Er villig til å ta en sjans i jakten på gode rundstykker.

xeena82 sa for siden:

Den siste linken som jeg la ut inneholder bare 25 g proteinpulver i hele røra.. du kan jo forsøke å kutte ut proteinpulveret i den oppskrifta og heller ha litt mer nøtter eller fro i hvis den blir løs...

Augustina sa for siden:

Ja, det gjorde jeg faktisk med en annen oppskrift, malte opp solsikkefrø i stedet for å bruke soyaprotein. Smaken ble ok den. Lurer på om jeg kan tillate meg selv å bruke litt havregryn, og kanskje kokosmel, for en enda bedre smak. Jeg går jo ikke på ketolyse eller atkins, så jeg tåler nok litt karbo:D

xeena82 sa for siden:

Ja, man kan også male linfrø, eller sukkerroefiber (fiber kjøpes på helsekost), eller mandler/andre nøtter. :)

bærrgen sa for siden:

Disse skal jeg lage idag :D

Hvis jeg ikke får tak i soyaproteinpulver på helsekosten, er det noe annet jeg kan bruke da? Bakemiks?

bærrgen sa for siden:

Glem det, hadde jo soyaproteinpulver i skuffen min..... fnis

xeena82 sa for siden:

:) Hehe...litt rask på avtrekkern... ;) Men d går an å prøve sæ frem, å da erstatte d ene med d andre.. D bruke æ å gjøre.

xeena82 sa for siden:

Sesamfrø er også lite karbo i. Går an å male dem og bruke som en erstatning.

bærrgen sa for siden:

Åh, disse var kjempegode! Blir nok bakt mer av disse i nær fremtid!

xeena82 sa for siden:

Flott at du likte dem :) Godt å høre at oppskriftan man legg ut kommer til nytte for andre. :)

Victory sa for siden:

Knallgode!!!! Takk for oppskrift! :D
Jeg hadde ikke mandler eller creme fraiche, men blanding av paranøtter og valnøtter og 5 skjeer kesam gjorde jammen sin nytte. Utrolig kjekt og ha i fryseren!!!!

Minnepinna sa for siden:

Da har jeg satt mine 'første-gang-siden-skolekjøkkenet-rundstykker' i ovnen. Det blir mildest talt spennende! :o

Minnepinna sa for siden:

Hah! Jeg klarte det! glorie Ikke verst til å være første gang. Jeg har savnet brødmat, så detta var digg...!

.

Tralala sa for siden:

kan man bruke noe annet enn proteinpulver? Har lyst til å bake de nå,men har ikke proteinpulver i hus.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.