< Tilbake til oversikten

Fettangst

Nike sa for siden:

Hvordan vet man at man ikke går opp i vekt av lavkarbo/høyfett-kosthold? Ettersom man bruker lavkarbo både til å gå opp og ned i vekt - hvordan kan man da være sikker på at man ikke går i motsatt retning av det man ønsker? Jeg forstår at lite inntak av karbohydrater er gunstig for vektreduksjon, men må innrømme jeg har problemer med å (bokstavlig talt) svelge fettbiten her.. :confused:

Marita sa for siden:

Det er egentlig et godt spørsmål, og jeg tror ikke jeg er god nok på dette til å gi deg noe godt svar.. :) Jeg hadde fettangst jeg også, og for å sikre at jeg ble å gå ned i vekt valgte jeg å følge en fast filosofi, sånn at jeg visste mer om hva jeg holdt på med og hvorfor det skulle virke.. :D

Joika sa for siden:

Tenker det samme. Prøver ikke tenke på det og gir det noen uker for å avvente resultater. Så mye klarer man ikke legge på seg på såpass kort tid, at det ikke er verdt å prøve.

Veggpryd sa for siden:

Fettangst har jeg slitt med også - er så hjernevasket... :o Sliter litt enda faktisk, så fettranden på koteletten lar jeg ligge. Dessverre. Det er jo der all næringen sitter.

Men, lavkarbo/høyfett er et naturlig kosthold for mennesker, og det er slik mat vi har spist i millioner av år. Animalsk føde er det vi har levd på helt fram til moderne tider.

Siden dette er et naturlig - og derfor veldig sunt kosthold - blir resultatet at kroppen vår blir sunn og frisk av det. En kropp som er overvektig/fet er ikke særlig sunn, og vi går derfor NED til normalvekt. En kropp som er mager/underernært/undervektig er heller ikke spesielt sunn, så et kosthold med lavkarb/høyfett vil følgelig gi en normal, frisk kropp.

Kula sa for siden:

Hvis du er undervektig vil du normalt gå opp i vekt ved å spise slik vi er ment å gjøre.

Hvis du er overvektig vil du normalt gå ned i vekt ved å spise slik vi er ment å gjøre.

Med andre ord vil du normalt oppnå en normalvekt ved å spise slik vi er ment å gjøre.

Det er egentlig ikke noe mystisk ved det.

Nike sa for siden:

Men hva er normalvekt da? Alle vil jo ikke veie det samme (relativt til høyde) selv om de spiser akkurat det samme.

Joika sa for siden:

Jeg trodde at så lenge man var i ketose så ville man fortsette å gå nedover jeg?
Med lavkarbo generelt så er det kanskje anderledes.. ?

Nike sa for siden:

Det høres litt rart ut at man går nedover så lenge man er i ketose - før ellers siden må det jo stoppe opp? Det er vel derfor ketose primært anbefales for de som skal ned en del, og ikke egner seg så godt for de som skal ned under 10 kg? (Er på fryktelig tynn is her, har ikke fått satt meg helt inn i dette, så det er bare å arrestere om jeg tar feil).

raptor sa for siden:

Tror du er inne på noe der,ja. har innrtykk av at de siste 10 kg er de værste å bli kvitt. lenge til jeg er der, da. Skal i alle fall ned 20 til. Kanskje løsningen ligger i økt aktivitet? Man må øke akiviteten parallelt med vektapet??

Aline sa for siden:

Idealvekten er ikke "en" vekt (eller BMI) som alle havner på.. men derimot en sunn vekt for kroppen din :)
Det er ikke farlig ;)

Når det gjelder ketose skal jeg ikke være veldig påståelig, Noen tåler ikke å være i ketose og det er gjerne andre sykdommer som gjør det.
Selv i ketose så vil kroppen stoppe når den er normalisert :)
Om du vil være i kestose eller ikke er det best å prøve seg frem til :)

Mitt beste råd, lest så mange lavkarbobøker som mulig. og spesielt Bedre uten brød, for den fokuserer på så mye mer enn slanking :)

Veggpryd sa for siden:

Det er aldri dumt å trene/mosjonere, men hvis man skal trene for å få vekttap må man trene veldig mye. Det er det samme som "lite fett - mye trening-slanking", og med den metoden er det vanlig å gå raskt opp i vekt igjen når treningen stopper opp.

Nike sa for siden:

Må vel ikke trene såå mye? Og hvorfor skulle man slutte å trene? Det er jo en livsstil på samme måte som kosthold.:)

Kula sa for siden:

Hvor i all verden har du det fra?

Tradisjonell inuittkost er ketogen. Inuittene ville jo vanskelig overlevd hvis de stadig mistet vekt...

Kula sa for siden:

Normalvekt for din kropp. Det vil jo som du skriver variere fra individ til individ hva som er "normalt". Husk også på at det er mange innbilt overvektige som har et anorektisk ideal.

Jeg skriver at man "normalt" vil oppnå en normalvekt. Det betyr at det ikke gjelder alle, men de aller fleste.

Nike sa for siden:

Jeg er ikke (innbilt) overvektig, men har kanskje et slankere (men ikke anorektisk) ideal enn folk flest. Og det er derfor jeg spør, fordi jeg er redd jeg skal gå opp i vekt med et fettrikt kosthold.

Aline sa for siden:

Om du har et ideal som er lavere enn en normal sunn kropp, så må du nok oppnå det på en usunn måte. Ikke meningen å være frekk, men hvis ditt ideal ligger under din ideelle normalvekt så oppnår du det ikke med lavkarbo :)
men hvor din idealvekt er (den kroppen din vil ha) vet du ikke hvor er uten å teste lavkarbo :)

karbolia sa for siden:

Men skulle ikke du forsøke med lavkarbo for å få et SUNNERE liv? Da burde det vel ikke ha noe å si hva vekten er? Om du bare er sunn, mener jeg? :confused:

Nike sa for siden:

Det er vel ingen motsetning mellom det å være sunn, og det å være slank? Selvfølgelig har vekten noe å si, sunnhet handler også om å trives med seg selv.

Karbosara sa for siden:

Man kan fint være i ketose uten å gå ned i vekt...vil tro eskimoene er i ketose store deler av vinteren...uten at jeg vet dette for sikkert.

Det er kombinasjonen karboer, proteiner og fett rett sammensatt i forhold til hverandre som gir vekttap. Og da er det fett man skal ha størst andel av. Jeg har gått ned 8 kg til nå, og har vært i ketose siden jeg startet, med noen unntak...har brukt tid på å finne ut hvor mye fett i forhold til det andre jeg spiser, som trigger min nedgang...det er derfor jeg også anbefaler å følge en filosofi slik at du har et utgangspunkt.

Hvis man spiser mye karbo kombinert med fett, er dette en sikker måte å gå opp i vekt på...man må liksom velge mellom enten høykarbo eller høyfett...det blir enten eller.

karbolia sa for siden:

Jeg bare spurte med tanke på hva du har skrevet her inne tidligere... om at du ikke gjorde dette for å gå ned i vekt..men for å bli sunnere. Du er jo allerede på grensen til undervektig... :rolleyes:

Nike sa for siden:

Hva med lavkarbo, middels fett og høyprotein?:)

Karbosara sa for siden:

Det finnes filosofier som forfekter det og, og det vil jeg tro ikke trigger vektnedgangen så bra, da kroppen ikke får så mye å jobbe med, forbrenningsmessig.

En del av fettet jeg spiser nå er omega 3,6,9 fettsyrer og sunne fettkilder, samtidig som at jeg ikke spiser lettpålegg, bare hel, har litt kremfløte i kaffen med en ts cocosa i en g pr dag, jeg spiser også til middag ofte grønnsaker woket i smør/olje.

Det virker kanskje fett, men jeg opplever det ganske normalt, har nok vent meg til det tror jeg. Vet ikke om jeg ligger på høyfett, men det ser ut til å fungere for meg.

Syns du det er vanskelig å få i seg fettet, er det jo noen måter å "kamuflere" det inn i kostholdet på.

Nike sa for siden:

Jeg har ikke problemer med å bruke litt olje i matlaging, men jeg er sånn som alltid skjærer bort fettranden på koteletter, ikke spiser bacon osv. Jeg liker verken smør eller majones eller dressinger, og velger helst magert kjøtt.. Det er sikkert en kombinasjon av at jeg er litt kresen i matveien, og en inngrodd oppfatning av at "fett gjør fet"..
Klarer ikke helt å forstå at masse fett=høyere forbrenning - rett nok er det enklere å omdanne fett til energi, men hva da om vi får i oss for mye fett? Altså mer enn vi bruker? Da vil jo det like fullt være fett, og det må da legge seg der fett omdannet fra karbohydrater og proteiner legger seg?

Karbosara sa for siden:

har funnet noen svar i boka til Torkil Andersen: slank med ketolysekuren...kanskje du finner noen svar på siden hans? [url]www.ketolyse.no[/url]

karbolia sa for siden:

..men kanskje dette ikke er livsstilen for deg?

Jeg innbiller meg liksom at om den gjøres feil...så gjør den vondt verre? Eller? :confused:

Nike sa for siden:

Jeg vet jeg har det bedre uten karbohydrater - har prøvd det før, så lavkarbo i ordets rette forstand er veldig riktig for meg. Det er kun fettdelen jeg ikke klarer å svelge helt.

Aline sa for siden:

Da vil jeg virkelig anbefale "bedre uten brød" boken. Det forklares så godt hvorfor det fungrere som det gjør i den boken :)

Den gjør kanskje ikke at du liker fett bedre, men du vil sikkert forstå hvorfor det anbefales å spise fett :)

Nike sa for siden:

Hm, du har vel rett i det.. Hvor får jeg tak i den da?

Nå har jeg akkurat kastet pannekakemixen og havregrøten og alt annet fy (sukk:o), så nå er jeg fit for fight i morgen:) Litt godt og da:):)

Veggpryd sa for siden:

Har vanskeligheter med å tro at noen klarer å få i seg for mye fett. Fettet gjør at man kjenner metthetsfølelsen og fett og proteiner gjør deg mett lenger.

Du sier du ikke spiser noe særlig med fett, og velger magert protein. Da har du egentlig bare karbohydrater igjen. Karbohydrater gir dessverre ikke metthetsfølelse - snarere tvertom - det kan mange gamle jo-jo-slankere bekrefte. Karbohydrater gir også signaler om fettlagring.

Det fettet kroppen ikke behøver kommer ut igjen på vanlig måte. Fettet blir ikke lagret som fett - som karbohydrater blir.

Det finnes masse bøker om dette - "Bedre uten brød" er en god start :)

Aline sa for siden:

Sjekk om de har den på biblioteket :) Det var der jeg fant den :)

Nike sa for siden:

Grønnsaker og magert protein metter godt synes jeg da:) Bruker jo også litt oljer som sagt. Men skal lese meg litt opp på fettfeltet ja - selv om jeg ikke rekker det til MUP-oppstart imorgen..

Lisbeth sa for siden:

Etter hva jeg har hørt, klarer man ikke å få i seg for mye fett..da får man diaré..

Nike sa for siden:

Trodde det kun gjaldt de som går på Xenial (eller hva det heter)?

Aline sa for siden:

Om man spiser for mye karbohydrater og masse fett = lagring av fett.
Lite karb og for mye fett = diare... pluss at du sannsynligvis vil føle deg så mett at du ligger i sofaen og sier ååååååh... ;)

Lisbeth sa for siden:

Ja, selvfølgelig under forutsetning av lite karbo.. :ja:

Nike sa for siden:

Hehe - ingen sofaslitingmed min MUP nå nei:D

Photobscura sa for siden:

Jeg har spist store mengder fett (50-75 prosent) under hele vektnedgangen, og har tapt 20 kg.
Det finnes ikke insulin nok i kroppen til å lagre fettet fra maten når man spiser så lite karbohydrater som man gjør på en ketogen kost, ergo så lagres ikke fettet i kroppen, men blir forbrent sammen med et eventuelt overflødig fettlager.
Å spise mye fett har også med metthet å gjøre, om man spiser fet mat, så blir man mettere på mindre mengder, og over lengre tid enn det man blir på magre produkter og karbohydratrik mat!

Nike sa for siden:

Hmmja - it makes sense igrunnen. Men tar nok litt tid å jobbe seg ut av gamle tankemønstre (-fettangst)..;)

Ikke så rart det, man blir jo eksponert for det overalt, reklame, kostholdsråd, venner og familie, i butikken, jeg bare himler med øynene og tenker at "jeg vet bedre" ;)

Salt sa for siden:

Veldig sant. Jeg sliter med en kostholds-frik av en mor (frik på den negative måten, that is), og hun var OH SO skeptisk da jeg kom med denne dietten. Hun var t.o.m. skeptisk etter at jeg påla henne å lese ketolyseboka mi, så jeg skulle få fred fra gnålet om at det UMULIG kunne være bra å spise så mye fett.

Hun spiser fettfritt og KUN lettprodukter. Stakkars dame..

Huff, jeg er glad det ikke er sånn i min familie, der pøser de med spekk i kjøttdeigen, for da smaker alt så mye bedre, og all mat stekes i smør. Men så er ikke foreldrene mine så veldig overvektige heller, men de har vært det ;)
Pappa ble meget overrasket da han innså at han spiste ganske så lavkarbo uten at han var klar over det :p
Det tror jeg har hatt mye å si for meg, selv om det ikke alltid har vært sånn!

Salt sa for siden:

Så GODT å høre!! Unner ingen den oppveksten jeg har hatt.. Min mor har vært meget ond (ja, ond) når det kommer til vekta mi, og jeg ble satt på sykehusdietten i en alder av 11......

Nike sa for siden:

Herregud! 11 år!! Det er jo rett og slett ille!

Da jeg var tolv så la jeg på meg over tretti kg på veldig kort tid, ingen har til dags dato skjønt hvorfor eller hvordan det kunne skje, og legene gadd ikke en gang å bry seg med å prøve å finne ut hvordan ei litt lubben jente på tolv år plutselig veide nitti kg på kort tid...
Da måtte mamma slanke meg, og fulgte legens anbefalninger med mager kost, brødskive uten smør, skummamjølk etc..., pluss at jeg måtte måles og veies hver uke... Men like fort som det kom på, så raste det av igjen.
Det var en ganske fæl periode, og det sitter fortsatt litt i (samt at jeg har uvanlig mange strekkmerker uten å noengang ha vært gravid), mamma syntes det var forferdelig å gi dattera si som var så ung et slikt fokus, men det var jo ganske prekært.
Det er ganske lite snakk om slanking hjemme hos oss nå. Deilig!

Nike sa for siden:

Høres ut som det skjedde noe med stoffskiftet ditt? Uansett - det der hørtes ikke greit ut. Men det er jo fortsatt det veldig mange leger råder foreldre med overvektige barn til - mager kost og mosjon - punktum. Og så begynner jojo-karusellen..

Jeg har aldri slanket meg siden. Har tenkt på det, og gjort noen fånyttes forsøk, men ikke slanket meg. Ikke før nå, men nå handler det jo også om så mye mer!

Det må ha vært noe med stoffskiftet, ja. Kan ikke skjønne annet. Men utrolig provosereden at legen aldri spurte seg selv om hvordan ei lita jenta legger på seg over tretti kg på et halvt år. :rolleyes:

Nike sa for siden:

Må si jeg har sansen for kostholdsfilosofien din - den var fin:)

Takk :D
Det nytter ikke å bare dekke det fysiske med mat og trening og sånn, man må prøve å elske seg selv og livet i tillegg :)

Nike sa for siden:

Det er derfor jeg er her inne...:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.