Hva gjør man når suget etter noe godt, ofte søtt, men også salt, melder seg? Typisk på kveldene, når man egentlig har planer om å trene, men henfaller til sofa og åpen kjøkkenløsing... Og det ikke hjelper å nøye seg med "litt" (mye vil ha mer)...
Spis mat :ja: Eller litt ost... Prøv i vertfall å unngå søtstoff også, da det trigger søtbehovet hos de fleste. Suget vil etterhvert gå bort, det kan ta tid, men det vil bli borte :)
der finner du oppskrifter på lavkarbo kaker, is og snacks.
Bacongull, bacon svor kan spises i nøden, det er 100 % rent, men pass på at du får rett, det skal stå null karber, eller maks 2.
Om jeg har lyst på noe ulovlig drikker jeg et glass vann...og venter 15 minutter før jeg tillater meg selv å kjenne etter om jeg fremdeles har lyst på noe søtt/salt. Om jeg fremdeles har suget drikker jeg et nytt glass vann. Deretter FINNER JEG PÅ NOE. Jeg setter meg altså ikke stille ned og ser på tv eller surfer. Jeg tar en dusj, rydder et skap, trener e.l.
Det er en grunn til at jeg må holde meg borte fra sånt... det er fordi jeg tidligere tillot meg selv å overdrive.... de kveldene jeg kan legge meg UTEN å ha gitt etter er belønning i seg selv. ;)
Jeg er nå på min fjerde uke og har ikke sprukket en eneste gang enda... og det er lengre og lengre mellom hver gang jeg i det hele tatt tenker på det. :cool:
Jeg har gitt meg hen til sukkerfri sjokolade noen ganger, evt en proteinsjokolade. Syntes det er helt ok å gjøre innimellom og det har ikke gitt noe mer sukkersug her.
Mitt problem er ikke innimellom, men hver dag..:o Jeg eier ikke metthetsfølelse, så jeg kan fint spise 5 proteinsjokolader på rappen..:o
"Vanlige" triks som å drikke et tonn med vann eller spise gjevnt hele dagen har null effekt her. Og jeg trenger litt avslapningstid på kvelden, kan ikke bare rydde/vaske/trene/aktivisere meg, for på kvelden er jeg som regel utslitt. Huff, jaja, er jo litt derfor jeg har kommet meg inn her på lavkarbo da, i håp om at dette evinnelige SUGET skal forsvinne..
Såpass... motsatt problem her. Matlysten er VEKK. Totalt!
Fått i meg en salat, en sukkerfri sjokkis og 2 proteinshaker i dag, pluss et par jordbær. Måtte sprite opp shakene med fløte for å få i meg nok fett. :rolleyes:
Jeg ammer da, så det kan jo være litt av grunnen til at jeg ALDRI blir mett. Kunne man selge matlyst på glass hadde jeg vært RIIIIIIIIIK:D:o Men det er kjipt med dårlig matlyst også - hjelper det ikke å trene heller? Jeg blir alltid vanvittig sulten av trening! Huff, er visst ikke helt normal jeg..:o
Hm...
Jeg lurer på en ting - er du i ketose egentlig? Det suget der høres ikke helt ketose ut?
(vet ikke om du skal være det heller da, når du ammer, men jeg tar utgangspunkt i at du skal det?)
Prøv med mer mat tidligere på dagen. Den første uka jeg skulle over i ketose spiste jeg noen mengder mat som var egnet til å skremme folk med... (Fire egg til frokost, med pølsebiter og grønnsaker med rømme over, koteletter til lunsj, laks til middag....)
Og jeg ble jo mett... Og jeg gikk jo ned et par kilo den uka også.
Nå etterhvert har kroppen vent seg til å være i ketose, og suget har gitt seg, så nå spiser jeg ikke i nærheten av så mye lenger. Dessuten blir jeg veldig energisk av det kostholdet her, så jeg slokner ikke helt utslitt på sofaen hver kveld heller.
Så - mer mat tidligere på dagen. Og masse proteiner. Spis egg og bacon og grønnsaker til, ha egg og ost og sprøstekt bacon og en boks med salat klart i kjøleskapet når kvelden nærmer seg. Da kan du bare strekke inn hånda og ta ut en neve av fatet når du er sulten og ikke orker å lage mat - og la den usunne, kjappe maten ligge i fred.
Nei, jeg er ikke i ketose, og skal heller ikke det. Så vidt jeg vet anbefales ikke det når man ammer. Eller når man ikke skal ned så mye. (???) Det er primært heller ikke vektreduksjon jeg er ute etter, men føler ikke denne kveldsspisingen er særlig sunn uansett.. Mitt problem er at jeg ikke tåler egg, og for mye proteiner og tungt fordøyelig fett lager krøll i tarmsystemet mitt. Men det er ikke så dumt å lage masse sunn mat på dagen som jeg kan ha klar når kvelden kommer:) Problemet er ikke nødvendigvis at jeg spiser så fryktelig usunt i betydningen junk og sjokolade, men at det er slike ENORME mengder. Kan fint sette til liv 1 kg nøtteblanding (sånn med tørket frukt) eller 6 pakker havrequick-grøt..:eek: Er rett og slett helt bunnløs! Og når jeg er mett har jeg likevel lyst på noe...:o
Det med mengdene høres ut som meg når jeg får for lite protein :-)
Nøttemix er det veldig mye sukker i, så den blir iallefall jeg sulten av :-)
Jeg har en favoritt snack når jeg ikke skal telle karber (for da er ikke gulrøtter lov)
Det er en avocado - moses sammen med litt majones og hvitløk, spises med en gulrot som "gaffel" Den blir jeg behagelig mett av.
Men det ville suget til kvelds vil nok kanskje bli borte med mer protein på dagen. Du kan jo spise nøtter, fisk og rent kjøtt feks siden du ikke tåler egg?
Kan du ikke legge ut en dagsplan på ca hva du spiser, så kan vi kikke litt på hva du kan/bør justere for å få metthetsfølelsen til å bli bedre og vare lenger :)
Å være i ketose når du ammer er uproblematisk, forresten, du kan forsåvidt også være i ketose selv om du ikke skal så mye ned i vekt, det er ikke farlig, men kanskje uhensiktsmessig når du ikke skal slanke deg og heller vil ha litt større valgmuligheter på menyen :)
Det høres i grunnen ikke ut som lavkarbo er noe for deg hvis du ikke tåler hverken egg, mye proteiner eller fett.. Kan i alle fall bli litt vanskelig da. :forstoikk
Det med de enorme mengdene er jo nettopp noe av problemet når man spiser såkalt normalt. Mye karbohydrater gjør deg fort sulten/sugen igjen. Jeg var værste skapsnokeren om kvelden tidligere, men etter at jeg la om kostholdet finner du meg svært sjelden på kjøkkenet for å lete etter "noe godt" etter at jeg har spist middag.
Både tørket frukt og havregrøt har jo masse karbohydrater. Skjønner ikke helt om du forsøker å spise lavkarbo eller om du bare vurderer det.. :confused:
Lykke til uansett hvilken vei du velger!:goodluck:
Belseblubb! Jeg digger nicket ditt :heia: :D (meget utenfor tema her...)
Når det gjelder snack så var det ostestaver og mandler som fikk meg igjennom dagen igår :)
Jeg tror mange "tror" de ikke tåler fett fordi magen ikke er vant til det. Om man har spist magert lenge før, så vil magen reagere på et uvant fettinntak i starten, og man kan få litt problemer med galle og fettdiaré, men for de aller aller fleste så vil det gå seg til når magen har vent seg til det nye kostholdet.
Ellers så er Fedon mer liberalt, om du ikke skal slanke deg, så er det en gyllen middelvei :)
Man MÅ ikke spise masse egg og fett for å leve lavkarbo, terskelen er ganske høy, altså!
Jeg er ny her da, men har ikke helt funnet ut hvilken filosofi jeg skal gå for enda. En av grunnene til at jeg er her er nettopp dette enorme suget på kvelden - håpet er at det kanskje forsvinner etter hvert.. Men foreløpig sprekker jeg hver kveld, MÅÅÅ ha sukker liksom.
Vanligvis spiser jeg havregrøt til frokost nr 1 og nr 2 (ja, jeg spiser ofte 2 frokoster), så kan jeg fint spise 2-3 kyllingfileter (med og uten salat/grønnsaker) til lunsj, så spiser jeg ofte myye smoothie laget av banan, avokado eller tofu, bær og linfrø og/el havrekli et par timer før middag, som kan bestå av alt fra 300 gram kjøtt (med eller uten grønnsaker) til enda mer havregrøt. Og så kommer kvelden.. Da er jeg ihjelsulten og kan spise hva som helst - oftest blir det mer smoothie eller havregrøt (jeg elsker den grøten) eller nøtter og tørket frukt. Eller hva jeg måtte ha i skapet..
Jeg vet jo at dette er mye karber, som sagt er jeg ikke kommet skikkelig igang med min nye lavkarbolivvstil ennå.. Og du har helt rett i at det ikke er lett når man er intolerant mot alt mulig. Men jeg "innbiller" meg at dette kan bli bedre med minimalt med sukker/stivelse i kosten. Trenger bare litt hjelp over den første kneiken, og noe snack på kvelden som ikke er stappet av karber frem til suget avtar hadde vært supert..
:)
Jeg er ny her da, men har ikke helt funnet ut hvilken filosofi jeg skal gå for enda. En av grunnene til at jeg er her er nettopp dette enorme suget på kvelden - håpet er at det kanskje forsvinner etter hvert.. Men foreløpig sprekker jeg hver kveld, MÅÅÅ ha sukker liksom.
Vanligvis spiser jeg havregrøt til frokost nr 1 og nr 2 (ja, jeg spiser ofte 2 frokoster), så kan jeg fint spise 2-3 kyllingfileter (med og uten salat/grønnsaker) til lunsj, så spiser jeg ofte myye smoothie laget av banan, avokado eller tofu, bær og linfrø og/el havrekli et par timer før middag, som kan bestå av alt fra 300 gram kjøtt (med eller uten grønnsaker) til enda mer havregrøt. Og så kommer kvelden.. Da er jeg ihjelsulten og kan spise hva som helst - oftest blir det mer smoothie eller havregrøt (jeg elsker den grøten) eller nøtter og tørket frukt. Eller hva jeg måtte ha i skapet..
Jeg vet jo at dette er mye karber, som sagt er jeg ikke kommet skikkelig igang med min nye lavkarbolivvstil ennå.. Og du har helt rett i at det ikke er lett når man er intolerant mot alt mulig. Men jeg "innbiller" meg at dette kan bli bedre med minimalt med sukker/stivelse i kosten. Trenger bare litt hjelp over den første kneiken, og noe snack på kvelden som ikke er stappet av karber frem til suget avtar hadde vært supert..
:)
Tør ikke..hehe.. :D Men idag har jeg ikke spist havregrøt. Gikk tom igår, og bestemte meg for å ikke kjøpe mer (tro meg, det var ingen lett avgjørelse..). Så idag har jeg spist tomater til frokost nr 1 og nr 2. Er for så vidt karber det og, men langt mindre iallfall. Idag skal jeg på storhandel - kvitte meg med alle andre karber enn grønnsaker og bær og fylle kjøleskapet med proteiner. Det er en begynnelse, i hvertfall.
Huff, kjenner igjen godtersuget. Det er bare helt for jævlig! Mitt godtersug fordufta da jeg gikk in i ketose. Var knalltøft de 3-4 første dagene. Kjente jeg sug da, spiste jeg mer av "lovlig" mat. Feks steke en løvstek med brokkoli og litt smelta ost. Ga det seg ikke, så laga jeg en til. Og pøsa på med vann. Men etterhvert ga det seg, og matforbruket gikk ned. Nå er jeg "aldri" sulten, og må se på klokka for å huske å spise. En befrielse. Men, heista har en gele med 0 karbs, og den smaker fortreffelig sammen med litt pisket fløte med et par vaniljeessens-dråper. Cavalier sjokolade er heller ikke så dum. Og ifa-drops. Men du kan risikere diare...
Lager den på vann, er litt sukker i den fra før, men jeg sper på med Natreena eller Splenda..:o Glemte å si jeg har oppi linfrø. Og kanel. Av og til litt ingefær, kardemomme og chilipulver (faktisk). Drikker kaffe til. Ca 3 kopper om dagen, med litt melk i. Og suketter.
Prøver å drikker mye vann, ettersom jeg ammer, men blir fort mye lightprodukter i form av saft og brus. Vet dette ikke er bra, og har stadig forsetter om kun å drikke vann og grønnte/urtete/hvitte (og max 2 kopper kaffe for dagen), men hittil har jeg ikke vært videre flink..
Kroppen trenger litt tid til å venne seg til nytt kosthold, ny forbrenning etc.
Kan være smart å i starten bestemme seg for en kostholdsfilosofi, og begynne derfra :)
Stemmer det!
De er litt sånn mørk mørk grønne.
Sånn skal en perfekt modnet avocado se ut:
Når man trykker på skallet for å sjekke om den er moden, så skal den gi akkurat så mye motsand at det blir en dump etter fingeren din.
Men det beste er å kjøpe noen som ikke er helt modne, og la de ligge i romtemperatur.
Når det gjelder avocado, leste jeg i en tråd tidligere at det var ganske stor karbo-forskjell på den mørke, rynkete varianten som er avbildet her, og den lysere grønne som er mye glattere i skinnet. Sistnevnte har flest karber. Greit å vite!! :ja:
Bruker litt avocado i salat, men da jeg prøvde å spise den med rekesalat var det like før det kom opp igjen. Det var über-kvalmt. :_oy:
Til Belsebub:
Jeg pleier å mose en avokado med litt sitronsaft, pepper, creme fraice og majones (ca 1 ss av hver eller litt mindre avhengig av hvor stor avokadoen er). Deretter har jeg oppi reker.
Jeg synes det er kjempegodt :spisesnak!
Og joda, jeg liker eg avocado, men bare ikke komb med rekesalat, . Bleog kun det.. skikkelig kvalmende. Men gleder meg stort til jeg får ny komfyr. Da skal jeg bake lollypopbrød og ha masse rekesalat på. Nam!! :sikle: Komfyren jeg har nå duger kun til koking. Skulle sett meg nyttårsaften da jeg satt grinende over rå skinkesteik og fløtegratinerte poteter (ja, det var før mitt nye og bedre liv.. :kadetgaar) som var like harde som da de kom fra åker'n.. Var veldig glad vi ikke hadde gjester da.. Ble ikke noe da jeg jobbet kveldsvakt - HELDIGVIS!!! Så etter det er alt av "avanserte" ting satt på vent.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.