< Tilbake til oversikten

Bekhterev verre med div. matvarer?

norwegiana sa for siden:

Jeg har mye smerter og lurer på om det er sant at matvarer som kakao, rød paprika, tomater oa. røde matvarer forverrer sykdommen?
Kanskje legen vår vet det?
kikke på med dådyrøyne
Om andre tips i kosten kan hjelpe så prøver jeg det, for jeg er lei av medisiner og lite søvn grunnet smerter.
Går masse i skog og mark, men er faktisk verre etter å ha gått laaaange turer, selv om det skal være motsatt.
Sliten av å stå opp etter 3-4 timer søvn fordi ryggen tvinger meg opp.
Lenge leve badekaret<3

norwegiana sa for siden:

edit: Bekhterev, skrev det feil..

Anne sa for siden:

Jeg var til utredning hos revmatolog en gang for B, og da var det snakk om matvarer og påvirkning.

Han mente den gang at det ikke var sikre bevis for noe bestemt, og at det i såfall kanskje var individuelt.

Jeg har bare hørt om noen som reagerer på svinekjøtt...

Trist at du skal slite med så mye vondt. Er de 100% sikre på at det er B? Eller er det litt tidlig å si det enda? Kan ta noen år å få bevis vet jeg.

Smertestillende er noe "herk", men må du så må du. Hva med å prøve en kort periode med sovetabletter, for å bryte en vond vane å komme på tur igjen? Det hender det hjelper.

Turer er bra, men du må finne din mengde. :)
Viktig å ikke stivne og ihvertfall ikke i feil stilling, så ligg så flatt som mulig om natten du. (Et råd jeg fikk)

Nå skal det sies at jeg alikevel ikke har B. Fant det ut etter maaange år.

Så krysser fingre for at det kan være "forbigående" eller noe annet for deg og:)

Kiera sa for siden:

Hei,

Har ikke Bekhterev selv, men har ryggproblemer og i en periode trodde jeg at det kunne være Bekhterev. I den perioden var jeg aktiv på et amerikansk forum forums.spondylitis.org hvor mange av brukerne henviste til en annen site der de tok opp nettopp det med AS eller Bekhterev og kosthold. Du finner forumet her: www.kickas.org/londondiet.shtml . Hele denne siten tar opp dette du spør om.

En annen ting jeg har lyst til å nevne er at lange turer kan faktisk gjøre vondt verre. Det er kjempefint at du går turer, men du skal aldri gå lenger enn kroppen din tillater. Når du går, så bør du snu når kroppen din sier i fra om at den har fått nok. For mye kan gjøre vondt verre!

Lykke til!

norwegiana sa for siden:

Takker for svar, men det er 100% bekhtrevs, har vært til utredning ved revmatismesykehuset i haugesund og ja, jeg brukte år på å bli diagnosert. Mamma har det også.

Rødt kjøtt spiser jeg ikke, men er veldig glad i kaffe..

norwegiana sa for siden:

Tusen takk:)

Lava sa for siden:

Spennende, min Kjære skal utredes for B

norwegiana sa for siden:

Håper av hele mitt hjerte han ikke har det for jeg sover ikke mer enn et par timer før ryggen tvinger meg opp. Er så sliten!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.