< Tilbake til oversikten

Allergier og lavkarbo

Vibeke-67 sa for siden:

Hei
Jeg har støvallergi. Bruker ikke medisiner, men holder huset rent - prøver i alle fall! Må vaske sengtøy en gang i uka på 95grader, ellers merker jeg det på kløing og nysing m m. Men så merket jeg i dag at det er faktisk 1.5 uke siden sist sengetøyvask! Og jeg merker ingen ting! Så jeg lurer på om lavkarbo gjør at man er mindre allergisk???

Georgine sa for siden:

Det er ingen tvil om at lavkarbo er bra for imunforsvaret, det merker jeg jo selv siden jeg svært sjelden er syk etter at jeg begynte på lavkarbo.

Tuppen sa for siden:

jeg har merket på lavkarbo at jeg tåler mye mer.... immunforsvaret mitt har blitt MYE bedre etter jeg endret livsstilen.....

tommygutt sa for siden:

Kvitt pollen-allergi etter at jeg la om. Merket ingen ting i år når bjørka spratt ut i hagen her :-)

Vibeke-67 sa for siden:

Ganske fantastisk! -jippy!

Lava sa for siden:

Slenger meg på her! Allergiene mine er og nesten borte :heia:

Nike sa for siden:

Dette er jo fantastisk å høre! Her er immunforsvaret helt ute å kjøre, så om jeg faktisk kan spise meg frisk fra bl.a. matvare-intoleranser er jo det rett og slett strålende!:):)

Photobscura sa for siden:

Samme her! Pollenallergi er redusert fra kjøttkakehender og høysnue til litt kløing på armene. Pelsallergien er borte (var ikke veldig utsat, men såpass at det var plagsomt), så nå blir det katt til sommeren :spent:! Nøtteallergien er borte, noe som gjør lavkarbolivet litt lettere, tåler sitrusfrukter (fikk utslett av det før), kål (fikk kløe i munnen av det før), og det ser jammen ut til at jeg kan spise litt sivn også, og ikke reagere som jeg gjorde tidligere, men svin er ikke det som frister mest i verden.

Livet er i det hele tatt lettere, og det er er mulig å nyte våren til fulle :blomster:

energibunten sa for siden:

Jeg er ikke sjuk lenger.... nå har jeg vært helt frisk og veldig opplagt i 5,5 mnd i strekk. La om for 7 mnd siden. Da snakker jeg om ikke sår hals, ikke rennende nese eller noe som ligner forkjølelse en gang i den tiden. Og folk har vært sjuke rundt meg...
Poenget er at jeg merker at jeg blir angrepet, men det får ikke sjanse til å bli til sjukdom. Får trent som jeg vil hver dag om jeg vil. Synd jeg ikke bruker sykedagene på jobb lenger....;-)

Photobscura sa for siden:

Sant det med sjukdom. Jeg la om for over halvannet år siden, og de enstakede gangene jeg har blitt syk, så har restitusjonen vært kjempekort! Fra to måneders hangel på den årlige bronkitten, til knapt et par uker! :heia:

Vibeke-67 sa for siden:

Så flott å lese dette! Lurer på hva det kommer av, egentlig. Kan det være sukker? For langsomme karbohydrater er vel ikke usunt om man har normal metabolisme (Oi, dette var så avansert at jeg nesten ikke skjønner det selv...), men sukker og mat med høy GI er usunt for kroppen, så usunt at den gjør noe med immunforsvaret?

energibunten sa for siden:

Nja, tror det er:

1. generell fokus på sunnere mat, må lage mat mer fra bunnen, mindre ferdigmat,mer grønsaker, mer naturlige fetter, mindre ødelagte fetter (margariner, stekeoljer, etc)
  2. immunforsvaret sitter til store deler i mage og tarm. unaturlig mye karbo som feks norsk kosthold + mye søtt gir nok en vridning i bakteriefloraen og nærer også bakterieangrep. Høyt insulin i seg selv stresser kroppen og gjør oss mindre motstandsdyktige

Selv spiser jeg nå mer tran, mer vitaminer, mer mineraler, mer naturlig fett, lite sukker, mer grønnsaker, mer høyverdig protein, mindre melk, mer ost, mer nøtter, mer egg, mye mindre kornprodukter, lite ferdigvarer, lite pølser, lite pålegg, mer rene krydder, mer vann, mindre kaffe, etc, etc, etc. En større omlegging der mindre karbo er kun en del.

Det skremmende nå er at spiser jeg noe med mye karbo så får jeg sår hals ila 4 timer. Så tar jeg tran og cocosa og så er det borte ila nye 4 timer. Ikke spør meg hva det er annet enn bakterieflora eller slimhinnereaksjon....

Impulsiw sa for siden:

Jeg merker at jeg ikke er så dårlig lenger.. på høykarbo ble jeg forkjøla bare jeg så andre var dårlige. MEN jeg ble dårlig ETTER at jeg fikk blodsukkerproblemene. Før det var jeg frisk som en laks.. sluttet å røyke for 9 år siden og etter det ble alt bedre, både med astma og forkjølelse. Men som sagt ble jeg værre når blodsukkergreiene satte i gang... har bare ikke koblet det før nå!! Så trakk Vibeke40 for at du tok det opp :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.