< Tilbake til oversikten

Spørsmål ang. lettbrus

Trulte69 sa for siden:

Jeg drikker masse light brus. (opptil 2 liter daglig). Spesiellt Pepsi max. Har det noe innvirkning når jeg skal gå ned i vekt? Er ikke så glad i hverken vann eller kaffe/te. Finns det evt. noe annet alternativ?

Amica sa for siden:

Dem sier Cola Light skal være bedre enn Pepsi Max (aspartam er ikke bra, er sukralose i Lighten) om du MÅ ha noe. Det beste er selvfølgelig vann..

Jeg for min del klarer ikke å legge fra meg alle mine laster, så jeg drikker Max hver dag spark

sma sa for siden:

Aspartam stopper vektnedgangen min, men suclarose tåler jeg greit. To liter høres vel mye ut - kanskje du klarer å trappe ned litt i alle fall?

Om du ikke går ned noe i vekt så vet du årsaken til det. ;)

Kristin_B sa for siden:

Min vektnedgang stopper opp ved inntak av mye søtstoff...dessverre! Cola light trigger ikke søtsuget så mye heller ;)

blaut sa for siden:

Heisan.
Eg går på Ketolyse, og der kan man drikke lett brus, dersom d ikke e karbohydrater i den.
Men har og hørt at for mye brus kan ha neg virkning på nedgangen...

Iset sa for siden:

Så mye brus hver dag har nok innvirkning på mye annet enn bare vektnedgangen. Tror vekten var det siste som ville bekymret meg. :skremt:

norwegiana sa for siden:

Tenkte det samme, men turde ikke si det.
Skal legge inn en god artikkel om det under linker/artikkler;)

Elanessë sa for siden:

Et par glass pepsi max har jeg lagt til lørdager her jeg ja. Er mer en nok!!
Er det noe man er ekstra glad i, som man faktisk kan ta litt av på lavkarbo, så burde man legge det til èn dag i uka. Ha noe å se fram til... "en gulrot" liksom :p

Smula sa for siden:

Innvirkning eller ikke, to liter lettbrus daglig synes nå jeg er altfor mye.
Dersom du skal følge en kur ordentlig, tror jeg nesten du bare må begynne å tvinge deg selv til å drikke vann.
Og jeg hadde akkurat den samme instillingen til vann som det du har nå, så det er ikke bare store ord og fett flesk altså. Alt blir en vanesak. Det er bare å begynne å hive innpå med vann.

Trulte69 sa for siden:

Takk for alle svar.:) Skal nok greie å redusere på brusdrikkingen min. Drakk igår endel vann med masse isbiter. Var ikke så værst likevel:)

Iset sa for siden:

Flink jente. :D Det er faktisk en vane man kommer fort inn i, selv om det er grusomt i begynnelsen. Jeg ble tvunget til det ved at jeg etter vektoperasjonen min i januar 2007 ikke kunne drikke NOE med kullsyre i 3-4 måneder etterpå. Det gikk overraskende greit, og etter en stund mistet jeg lysten på hele brusen, og da jeg smakte det igjen etterpå smakte det pøkk! Uheldigvis ble jeg "avhengig" igjen etter en stund med mer eller mindre hyppig brusdrikking, men så klarte jeg å kutte ned igjen.
Nå drikker jeg lettbrus i helgene og av og til i ukedagene, men maks et glass eller to. Prøver, i hvertfall.

En av de tingene som har hjulpet meg har vært å fryse ned skiver av appelsiner og sitroner, og brukt disse som isbiter, på en måte. Gir smak også, kjempegodt. I tillegg har jeg brukt korallsand med smak, disse kjøpes i helsekosten og renser vannet, og finnes i nøytral, appelsin, sitron, bringebær, jordbær (kids) og en smak til tror jeg.

energibunten sa for siden:

Det er bra at det kommer frem.. no.wikipedia.org/wiki/Aspartam (her blir det ufarliggjort...dessverre )
aspartam gjøres om til flere stoffer i kroppen:
fenylalanin (en amminosyre som er naturlig i kroppen når den IKKE er i fri tilstand som feks i aspartam)
Metanol (tresprit, hjerneskader og synsforstyrrelser)
Formaldehyd.

amminosyrer i fri tilstand i kroppen er ikke naturlig og er antagelig grunnen til flere bivirkninger av aspartam. Store mengder brus med aspartam gir nok metanol til å påvirke syn og hjerne. Det er flere i USA som opplever nedsatt syn, at synet fortyrres (plutselig snur opp ned), etc, etc.

aspartam kan brukes som insektsmiddel da det egentlig ble utviklet som dette. Jeg bruker det til å kverke maur og innsekter. De spiser altfor mye av det for det er så søtt og dør.. vil du spise slikt ? Mattilsynet synes det er greit iallefall ;-)

Skal man drikke brus, så drikk den med sukker. Det er iallefall ikke farlig. Ellers er det bare å kutte sånt og drikke vann. Vann er best, da kommer smaken i maten mye bedre frem.

Jo forresten, jeg leste en privat studie av aspartam på rotter. En helt vanlig dame hadde hatt en gjeng rotter hos seg og matet dem også med aspartam i drikken. Alle var døde etter 16 mnd. Stort sett de fleste fikk kreft.

Belseblubb sa for siden:

Dette så fresht ut!!!! Jeg har også problemer med å få i meg nok vann. Måtte begynne med å tvinge i meg en halv-liter, men nå klarer jeg å få i meg en hel liter!! :eek: Har fremde en lang vei igjen før jeg er oppe i en akseptabel mengde vann.. Men frosne app og sitr skiver høres ut som et godt hjelpemiddel.

Korallsand?? Er det i noen slags teposer eller strør man det i glasset??:confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.