< Tilbake til oversikten

Kikerter

Joika sa for siden:

Boken har ikke kommet i hus ennå (gjør det til uka), og jeg lurer på...
Har kikert-dilla for tiden. Er det noe som må begrenses? Er det egentlig sundt i det heletatt? (Sikkert ikke, siden jeg liker det så godt :lol:).

Photobscura sa for siden:

Kikerter er ikke usunt, men det er nok dessverre for mye karber i det til at du bør spise det på ketolyse.

Fedon derimot tillatter belgefrukt. (Bønner, linser, kikerter etc).

Joika sa for siden:

Åff... da ble det siste kikerten på meg i dag.

Men du kan da sikkert spise det nå og da når du er ferdigslanket :)
Falafel f.eks er nydelig!

Joika sa for siden:

Ja kan jo det. Evt i MINI mengder en sjelden gang...

Eva sa for siden:

Noe man må huske med karber er GI. Altså hvor kraftig insulinutskillelsen er. Hvit sukker er jo insulinutskillelse av eksplosiv karakter, hvor kikkerter og andre langsomme karber ikke er det. Hvis du elsker dine kikkerter, så spis et par nøtter først, eller et par skiver skinke, da holdes GI på et lavt nivå.;)

Ketolyse opererer jo ikke med GI, kan være nok å holde orden på som det er, men en fin pekepinn til framtidig vedlikehold :)

Joika sa for siden:

Sånn sett så kan man si at HVIS jeg skal skeie ut, så er dette en grei ting å skeie ut med.. fremfor godteri ol. :-)

Eva sa for siden:

Ja det synes jeg så absolutt! Men kok de selv, ikke spis de hermetriske. De har en GI på 42 i motsettning til de du koker selv, 28.

Det beste er å la dem ligge til bløt over natta, ev, koke dem på lav varme i en time eller to.

Eva sa for siden:

Helt riktig, det glemte jeg å si. Takk photobscura!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.