Her kommer en av mine favorittoppskrifter, som jeg til min store glede fortsatt kan spise på ketolysekuren. Oppskriften har jeg diktet selv, etter å ha spist lignende rett på Cafè Opera i Bergen maaaaange ganger.
LINDIPINDIS HVITLØKSGRATINERTE REKER
en boks pillede reker
et beger creme fraiche
litt salt
1-2 ts tørket dill
to-tre fedd hvitløk
jarlsbergost, eller annen ost til gratinering
Hell laken av rekene, og legge rekene på kjøkkenpapir (for å bli mest mulig tørre (ellers kan røren bli noe tynn))
Bland et beger creme fraiche med presset hvitløk og dill
Bland rekene oppi røren
Hell rekeblandingen i små porsjons gratineringsformer (fyll formene litt mer en halvfulle)
Legg to sneier gulost over hver form
Gratiner i bakerovnen på full effekt til osten har fått en gyllen overflate.
Vanligvis serverer jeg retten med nysteikte baguetter, smør, asparges, tomater, rødløk og mais. Men det går kjempefint uten brød også :D
Hva er små porsjons gratineringsformer..? :confused:
Og sånn ca hvor mange reker av vanlig størrelse frossen på butikken tror du man må bruke denne røren til?
Ja, det er små ildfaste former ( på str med ein litt vid kopp, men lavere). Du kan også ha røren oppi en større ildfast skål, men det blir liksom best i de små :) Er det ikke 250 gr i en boks med reker mon tro. Så jeg tipper det er 3-4 dl ferdig rensede reker. Lykke til.
Kjøpte noen søte små former som var beregnet på Creme Brule(eller hva det heter) på Europris, 2 stk for 20 kr.
Var ypperlig størrelse for for-rett.
Brukte box reker, og skvisa dem skikkelig i hada for å få ut laken. hadde ikke en hel box så jeg brukte en halv + halv box Creme F.
Neste gang blir det mere reker, den blei litt "tynn".
tror det er passe med en ganske fast konsistens.
Lot den stå i kjøleskapet og trekke (marinere) noen timer.
ypperlig smak av dill og hvitløk.
Anbefales.
Mvh grovsnus
Ha en fin dag
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.