< Tilbake til oversikten

Levitas moussakalasagne

Levita sa for siden:

Levitas Moussakalasagne

1 stk aubergine

Skjæres i tynne skiver, saltes godt på begge sider og pakkes inne litt husholdningspapir mens kjøttdeigen stekes. Klem ut "overskuddsvæsken", og skyll av saltet. Stekes hurtig på begge sider i litt olje, og legges til side.

Kjøttsaus

400-500 gram nykvernet kjøttdeig
1 paprika
2 stk vårløk
1 ts gressløk
1 ts chilipulver
1 ts oregano
1 ts basilikum
1 bx hakkede tomater med hvitløk
Evt. et fedd eller to til med hvitløk (det liker i alle fall jeg)
1 dl rødvin (rødvinen kan droppes, men den gir tomatsausen en "voksen" smak, og gir fin farge)
1 dl vann
1 ss olje
Salt og pepper etter smak

Hell boksetomatene i en kjele, bland i oljen og kok opp på middels varme, la småkoke mens kjøttdeigen brunes i ei panne. Skjær opp paprika, hvitløk, vårløk, og det man evt.måtte ønske av andre tilsetninger. Ha alt, inkl. kjøttdeigen, i tomatene, og hell på rødvin og vann. Kok på svak varme i minst en time, rør av og til og spe med litt vann og/eller rødvin om den blir for tykk.

Ostesaus

3-5 dl kremfløte
150 gram revet ost (jeg brukte Tine Pizzaost - 4 oster, men her er det man tager vad man haver)
1-2 ts Nestargel/johannesbrødkjernemel

Kok fløten forsiktig opp, visp inn Nestargel til fløten tykner så vidt, visp inn ost til sausen blir god og tykk.

Tomatsaus, ostesaus og auberginer legges lagvis i form, avslutt med et lite dryss revet ost på toppen. Stekes på 225 grader i 20-30 minutter. Lasagnen er best om den får avkjølt seg og satt seg ordentlig, så lag den gjerne dagen før servering. Renner litt med en gang den kommer ut av ovnen.

Iset sa for siden:

Denne høres veldig god ut, må prøves!

Aline sa for siden:

Uten kanel? :eek:

Iset sa for siden:

Synes det smaker omtrent det samme med og uten kanel jeg. Pleier å ha i litt kanel, men har laget uten også, og ingen av oss merker noen forskjell.

Levita sa for siden:

Burde det være kanel? Jeg er åpen for gode forslag, jeg. Hvor mye kanel snakker vi om? :)

Aline sa for siden:

Jeg elsker kanel og tar sikkert minimum en ts oppi, kanskje mer? vetikke helt :)
Det skal egentlig være kanel i moussaka :)

Iset sa for siden:

Jepp det skal opprinnelig være være kanel i moussaka, men jeg synes ikke smaken blir så mye bedre av det, hehe. Jeg også elsker kanel, men foretrekker det i søte retter.

Aline sa for siden:

Jeg elsker det i "alt" Spesielt i fløtesurret champinjong :love:

Levita sa for siden:

Har aldri laget ordentlig moussaka fra bunnen av, jeg, og siden det ikke ble pasta til lasagne, men litt aubergine, så kalte jeg det moussakalasagne. Da har jeg lært noe nytt i dag også :) Glad i kanel jeg også, men jeg har litt vondt for å tro at ei teskje skal gjøre noe utslag om man har en litt krydret rødvin i sausen. Men har man ikke rødvin, så..... Skal jammen prøve neste gang!

Aline sa for siden:

Da skjønner jeg, for jeg tror ikke det er fast inventar i lasagne, nei :D

sma sa for siden:

Denne høres veldig spennende ut! :sikle:

hmmm sa for siden:

høres deilig ut!
dytter litt pådenne

Levita sa for siden:

Takk for dytten. Jeg er veldig glad i denne, og bruker den som basis for "ordentlig" lasagne med pastaplater i til venner. Får alltid mye skryt for smaken, sannsynligvis pga ostesausen. Et tips er å rive litt ridderost i sausen, da blir den litt skarpere, men veldig god. Man kan bruke både nepeskiver, squash og aubergine. Og sikkert andre grønnsaker også, men er litt treg i nøtta i dag :).

Lager ofte halvt om halvt, auberginer til meg og pastaplater til gubben (det fine er et pastaplatene trekker til seg litt av væsken, så blir den fastere på "grønnsakssiden" også) :)

moma sa for siden:

tips til ostesausen hvis dere ikke har nestargel: bruk et egg istedet. men rør det godt og kjapt inn, så egget ikke "gryner" seg

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.