< Tilbake til oversikten

Sukker i grønnsaker og karber i sitronsaft?

Gracella sa for siden:

Jeg kjøpte purreløk og der står det 2,9 g karb pr 100 gram, hvorav sukker 2,9 gram.
Noe lignende står det på en del av salatene jeg kjøper. Er det virkelig sukker?

I boken til Torkild er det en grunnoppskrift på saus hvor det står at karboinnholdet er null. Hvis man vil ha hollandaisesaus, tilsetter man saften av en halv sitron og vips er karboinnholdet oppe i 2 g. På sitronsaftflasken min står det vitterligen at det er 0 karbohydrater i saften.
Hva blir riktig her? Jeg telte med de karbene, men kanskje det ikke var rett?

Så i en annen tråd at det ble anbefalt å ha sitronskiver i vannet for å få smak, men blir det karbohydrater også?

Er temmelig ny på ketose, så det er mye en lurer på :confused: :confused: :confused:

energibunten sa for siden:

Det er litt naturlig sukker i løk-planter, frukt og sikkert også salater og feks tomat. Vet ikke om det er glucose eller fruktose eller begge deler. Men bare du holder antall karber under kontroll kan du vel bruke de fleste grønnsaker i maten...med unntak av de med masse stivelse da.

Gracella sa for siden:

Ok, takk for svar.
Synes det er rart at det er så mange forskjellige tabeller. I Torkilds bok skriver han at det er 5g karb pr 100g sitron. Ikke at jeg hadde tenkt å spise så mye sitron, men jeg finner stadig avvik i de forskjellige tabellene - har en Atkins tabell i tillegg til Torkilds bok og alle tabeller jeg finner på nettet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.