Nå har jeg prøvd og prøvd å bake godt brød. Det forrige jeg bakte var for grovt synes jeg. Så jeg tenkte å prøve med mer "mel" i. Da ble dette brødet til. Sønnen min foreslo at jeg skulle ta patent på det :stortsmil
Nettopp bakt dette brødet og må si at det er det aller beste brødet jeg har prøvd til nå her på lavkarbo.no :D (har vel bakt ca. 6-7 av de mest populære brødene her).
Du fortjener virkelig skryt for denne!
Takk for at du kom med en tilbakemelding Intel :ja: Koselig at det falt i smak! Her i huset har det gått som varmt hvetebrød. Har ikke mer bakemix :( så jeg venter en forsendelse fra junaiten som ikke har kommet enda. Blir nok mer av det brødet da ja. Går veldig lei av å ikke ha noe å legge pålegget på.
Bra at du regnet ut karbomengden :stortsmil
Den bananen la jeg ved siden av for at man skulle se høyden på brødet ;) men det er ikke jeg som spiser bananer her i huset, det er snuppen! :ja:
Men HVOR får du tak i sånn pulver???? Var i sverige og de hadde ikke :nei: Er jo billigere trur jeg...å bruke det. Soya eller ikke soya.. må tenke på pengene når det er få av dem..
Sist så kjøpte jeg Multipower, den kostet rundt 300 og er 750 gr, men den holder jo en evighet. men det kommer jo ann på hvor mye brød man spiser... jeg spiser toppen to-tre skiver om dagen og folk som lever høykarb får vanlig brød hos meg ;)
Juh... det var dyrt! Er jo 120 kroner for ketolyse bakemix.. de har den på Meny så langt jeg har forstått. Da blir det jo 240 kroner for 800 gram. Så det er litt billigere faktisk og så er det ikke soya.
Må jo kunne gå an å finne noe billig soyapulver på nettet? :confused:
Skjønner. Har det multi power greiene på benken. Med sjokoladesmak da så det går dårlig i brød! :ja: Men det er 289 for 750 gram.. SOYA protein seff. Billigere å lage.
Blir spennende å se hva du synes da med proteinpulver i! :stortsmil
det gikk brillefint! Brukte hurtigbrødvarianten, med 1t 30 min. Ettersteker det litt i ovnen nå..vil ikke ha det soggy inni. men ser fint ut! brukte proteinpulver, ikke ketolysebakemix nå. men ups! Nå ser jeg at det jeg puttet oppi ligner mer på benedictes oppskrift da...men uansett; det går altså an å bruke bakemaskin til lavkarbobrød.
Nå skal jeg starte brødbakinga - gleder meg!
Kommer tilbake med mer info :)
Oppdatering nr. 1
Nå står brødet i ovnen - veldig spennende!
Det tok litt lengre tid å lage det enn planlagt, fordi jeg måtte rengjøre ovnen og rydde litt på kjøkkenbenken.
Jeg endra litt på oppskriften fordi jeg manglet litt av det ene og dermed tok litt mer av det andre, men det er bare snakk om 10-talls gram her og der.
Åh, nå skal jeg smake på Sjokococosa eller Cocosasjoko eller hva det heter mens jeg venter :)
Oppdatering nr. 2
Etter 40 minutter i ovnen, så brødet nesten litt brent ut, så jeg satte gradene ned til 120.
Tok det ut etter ca. 50 minutter.
Skjærte det opp mens det enda var varmt, og det virket litt klabbete. Sikkert fordi det skulle ha stått litt lengre, og fordi jeg ikke kunne vente til det ble kaldt med å skjære det opp.
Brødet smakte nydelig med bringebærsyltetøy fra sukkerfritt.com kjøpt på Rema1000. Det smaker helt sikkert nydelig med annet pålegg også. Mitt brød inneholdt totalt 37 karber og det syns jeg nesten var litt på grensa.
Nå er det frokost på gang her :)
Tusen takk for god oppskrift, Impulsiw!
P.S.: Sjokococosa smakte nydelig :)
Nå har jeg brødene i ovnen, så jeg er spent..
Jeg hadde bare en boks med cottage chees, så jeg brukte litt fløte og rømme i tillegg. Dessuten så hadde jeg ikke soyamel, så jeg brukte bare bakemix.. Jeg er veldig spent nå:-)
Men, det er jo over 17 karber i solsikkefrøa mine. Stemmer det?
jeg plusset sammen og fikk at jeg skulle bruke 230 gr pulver,
men når jeg hadde burkt 100 av det var deigen så tykk at det ikke gikk ann å røre mer.
Tok oppi ett par egg ekstra... brødet står i ovnen, men tror jeg må ut å kjøpe nye ingredienser så jeg får bakt noe annet hvor det er beregnet proteinpulver ;)
Tror jeg syns det er enlere å bake med rømme også :o
Har du prøvd nøttebrødet? Det liker jeg best av alle sammen.. Selv om dette lavkarbobrødet er godt, så blir jeg mettere av nøttebrødet:-) Men greit med litt forandring da!
off da! Hm...og nøttebrød er ikke aktuelt å prøve?
Så noen skryte av "Nannahs beste brød" eller no sånt, men det er vel en million forskjellige oppskrifter...
Du kan lage ostekake uten bunn i stedet :sikle: du har jo sitrongele du? ;)
Da står det et brød i ovnen her, jeg hadde bare 4 egg, så jeg halverte oppskriften..
Hadde ikke bakemix, så jeg brukte soyaprotein.. Å en dasj med fløte, for den virket litt tørr..
Aner ikke.. men det passer jo fint med nøtter i. Jeg liker det ikke da. Lagde med mandler og sånne "julenøtter" huskerikkeifarta... blæææh :geip:
I går tok jeg fram et brød fra fryseren - et "siwbrød" - hadde glemt hvor godt det var faktisk..:rolleyes: Så i dag har jeg spist to brødskiver til frokost og to sponplater :ja:
MEN når jeg ser i oppskrifta at det står at man skal knuse linfrøene.. skal man ikke det. Da frigir man karbohydratene i linfrøene slik at man tar de opp :eek: .. så det skal jeg rette!!!
Ellers har jeg bestilt brød nå på spisdegslank.no. Ca 50 kr per brød. Det blir billigere enn å bake selv med ketolysemix.. Skal hente de i dag eller i morgen, så jeg er SPENT ja.. :D
hmm...da har jeg grovt regnet at et hjemmebakt sånt brød koster 39 kroner..sånn cirka. DET var jo slett ikke ille.. har nok "forregnet" meg litt :_plystre: Et vanlig fedonbrød koster vel ca 33 kroner.
DA tror jeg at jeg skal avbestille de brødene jeg har bestilt faktisk. Sparer jo en del penger. Det var 55 kroner per brød år man bestiller 10. Pluss 130 i bestillingsgebyr.. det blir jammen meg 68 per brød..:eek: små er de også..
Jeg har laget brødet i dag. Brukte bittelitt mer kruskakli oppi og bittelitt johannesbrødkjernemel. Har latt det stå å hvile en god stund nå og lar det vente litt i morgen med å smake ordentlig. Men det både så, luktet og smakte brød i den biten jeg tok.. :) Det lover godt.
Jeg hopper inn i denne gamle tråden, kun for å si at dette brødet var virkelig godt! Jeg måtte regne om til 3/8 dels oppskrift, for jeg hadde bare 3 egg, hehe. Men jeg klarte å få 34 tynne, lekre skiver ut av dette, og har brukt halvannen uke på å spise det opp. Utrolig hvor mye disse små skivene metter!! Og så lett å lage, bare å blande alt i bollen mens den står på vekta. Og ingen mystiske ingredienser, og perfekt for meg som har nøtteallergi.
Hei Impulsiw. Nå skal jeg gå til innkjøp av ingrediensene til brødet ditt. Det høres godt ut, og jeg må finne på noe annet enn ostekjeks .... Så lurer jeg på hvor holdbart det er. Fryser du det? Hvor lenge holder det seg i brødboksen/kjøleskapet? Godt det finnes slike som deg. Jeg er sikker på at om du tar patent på det, vil det bli en slager i butikkene! Det er mange som spiser lavkarbo ....
Hei på dere.
Jeg har kjøpt bakemiks på www.sportnutrition.no Her har dem mye forskjellig proteinpulver og slikt. Jeg betalte 550 pluss mva for 3 kg med bakemiks. Men...innrømmer at nå har jeg et firma jeg kunne kjøpe dette på da, så jeg fikk det til innkjøpspris. Veil.utsalg er ca 900 kr for 3 kg, eller 321 for 1 kg.
Vet ikke om du får kjøpt her uten å være en slags kunde, men skader nå ikke å prøve seg. For 600 for 3 kg er nå ikke rimelig, men en grei pris vel?
prøvde å lage pizzabunn her av slikt mel, men det funka dårlig, ble så tørr at jeg hadde kjempeproblemer med å greie å tygge å svelge bunnen. Dårlig forsøk mamma, fikk jeg til svar fra de andre her. Så neste gang blir det mer vanlig bunn, med heller litt bakemix oppi. Her er innhold for bakemiksen som jeg har:
Ernæringstabellper 100gper 40g Energi 1520kj/380kcal 608kj/152kcal Protein 80g 32g Karbohydrater 6g 2g Fett 4g 1,6g
Dalblads - Bake Pro 1 kg
BAKE PRO™ har en proteinprosent på 80, fett 4 og karbohydrater 6. BAKE PRO™ er også utmerket å bruke som et rent protein for proteindrinker. For å få et fullverdig bakeprotein, har Dalblads Nutrition tatt frem et mat/bakeprotein med en av verdens fremste produsenter av myseproteiner. BAKEPRO™ er veldig lett å bruke til oppskrifter, ca. 25% av tørringrediensene bytter man ut med BAKEPRO™.
Anbefalt Bruk:
BAKEPRO™ er veldig lett å bruke til oppskrifter, ca. 25% av tørringrediensene bytter man ut med BAKEPRO™.
Tusen takk for oppskriften, Impulsiw! Bakte det i dag, og det var helt nydelig. Jeg pleier alltid å mislykkes med baking,men dette ble perrfekt på en uperfekt dag. Så det ble et hurrarop som jeg trengte!
Et lite spørsmål (noe sent, siden brødet allerede står i ovnen) men det er riktig at det skal være 200 grader på varmluft? Brødet her begynte å bli brunt oppå etter en ti minutters tid, så jeg ble litt usikker.
Ja, Heksa, det er riktig. Og det blir fort brunt, men mitt blir aldri brent! Nå venter jeg i lengsel på ingrediensene som jeg har bestilt! Har plumpa uti med begge beina og spist grovbrød med geitost (fyogfyogfy) - men vi var på hytta og hadde det jentene mine kaller "gul frokost" fordi vi har gult frokostservice, og så er det gul ost, "gule" egg kokt eller som eggerøre, gul appelsinmarmelade (som jentene elsker oppå brunosten)- og siden jeg ikke hadde ordentlig mat til meg selv, så kastet jeg alle hemninger over bord og deltok i den gule frokosten. Men når jeg får "melet mitt" så skal det bakes og fryses så jeg har en stund.
Ser at dette er en gammel tråd altså, men skriver likevel. Dette så utrolig godt ut! Lages i ettermiddag!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.