< Tilbake til oversikten

Er sååå lei brokkoli og blomkål!

pillan sa for siden:

Er sååå lei brokkoli og blomkål!!! Har blitt at vi har brukt det og salat som tilbehør og nå kjenner jeg at jeg vil spy bare med tanken på brokkoli!!!
Er det noen som kan gi meg tips på annet man kan bruke???
Er sååå matlei nå at ååååå....

Kitt sa for siden:

Rosenkål eller squash, feks!

indi sa for siden:

sopp!:)
ratatouille med løk, squash, chili, hvitløk, tomat, vårløk, paprika, ha på bittelitt sitron, og et par spiseskjeer revet parmesan, drømmemat!:)

LilleVille sa for siden:

Asparges!
Fersk asparges med masse smør og litt parmesan på.... mmmmmmm
Minimais kan også brukes til mye, tacosalat, wok osv..

Kitt sa for siden:

Å ja, glemte soppen!
Elsker det meste av sopp og bruker både fersk, hermetisk og frossen! NAM!:D

Elanessë sa for siden:

Hvordan tilbereder man asparges egentlig) :o Har kjøpt en bunt med dem, men aner ikke helt hva neste skritt er :p Skal de skrelles?

Aline sa for siden:

Ellers vil jeg anbefal blomkål eller brokkolimos som en avveksling :sikle:

kok opp et hode, delt i biter. Hell av vannet. tilsett masse smør og fløte og mos ivei.
Blir ekstra godt med litt smøreost/ fetaost i ;)

blåbær sa for siden:

Nei, de skal ikke skrelles! Du kan bare skylle dem og skjære av ca en centimeter nederst, tenker jeg. Så koker du dem i 5-10 minutter, og så er det bare å spise. Mener jeg da. Mamma koker dem alltid lenger, men da syns jeg de blir for mye kokt. Det er en smaksak.

LilleVille sa for siden:

Jeg knekker dem.. Der de knekker naturlig er "riktig" sted, det under er ganske treete... Men du får såklart litt ekstra ut av dem hvis du skreller den nedeste delen istedenfor å knekke den av da.

Jeg koker opp vann med 1 ts salt, 1 ss smør og 1/2 ts splenda (asparges har en litt bitter undertone, som blir borte hvis man har litt søtt i kokevannet) Koker dem bare litt, forveller heter det vel.. 3-5 minutter.

Elanessë sa for siden:

Men når folk skriver stekes... er det bare å slenge dem i panna med smør?

Enid sa for siden:

Du kan feks tørrsteke dem kjapt på høy varme i teflonpanne, og når de er brunflekkete hive over smør, salt og pepper, og evt sitron og parmesan :sikle:

Kitt sa for siden:

Eller nå som det er sommer og man bruker grillen, kan man pakke dem i folie med smør, krydder, hvitløk...... og la dem ligge og kose seg mens kjøttet stekes! Jummi!

nellie sa for siden:

SPINAT!! mmmm:sikle: livrett. Spesielt sammen med laks.
aubergine bakt i ovnen..

martefie sa for siden:

En perfekt kokt asparges er så stiv at damene blir forlegne og så slapp at mennene blir flaue. :D Har blitt meg fortalt. Jeg koker dem i 4-5 minutter, og da er de omtrent sånn...

luringen sa for siden:

squash i biter med krydderolje og salt i sterk varm i form i ovene i ca 15-20 min til gylne...bedre enn det meste

Nille sa for siden:

Grønn asparges må ikke skrelles, men jeg tar alltid av et par cm nede.
Den hvite MÅ skrelles, ellers er den vanskelig å spise (treete)
[font=Comic Sans MS][/font]
Fra Art Of Taste:

Ellers her er en oppskrift jeg har postet et annet sted, men ikke oversatt enda. Har laget bare sausen som et eget måltid... Det var veldig godt:
[font=Comic Sans MS][/font]

Chef Morais er en kjent (lavkarbo) kokk jeg kjenner...

strålende sa for siden:

Først skal du knekke av den nederste delen av aspargesen, den knekker naturlig i skillet mellom myk og hard del noen cm fra der den er kuttet. Så skal du skrelle den fra 3-4 cm nedenfor "hodet" til aspargesen. Kok opp vannet med litt salt i. Den skal kokes i 3-4 minutter og deretter kan du spise den eller legge den i isvann og ettervarme den i et knapt minutt når den skal serveres.
Det er nydelig godt med Hollandaise saus til :)

Nille sa for siden:

Holder fremdeles på Art Of Taste sin metode jeg da..... ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.