< Tilbake til oversikten

Kotelettspørsmål

Bergen27 sa for siden:

Hei!

Nå er jeg så inderlig lei av røykvarsler og kotelettos når jeg steker på vanlig måte...

Kan noen fortelle meg hvordan man steker de i stekeovn?

og hvilken temperatur og steketid (nakkekoteletter)

Evig takknemlig for svar:)

beate sa for siden:

Jeg steker kotelettene mine midt i ovnen på over og undervarme, 175 grader i ca. 1 time :) Blir saftige og gode. Er de små, trenger de ikke mer enn ca. 45 minutter steketid.

Bergen27 sa for siden:

Ahh, tuusen takk! Men bare krydrer du de, eller har du noe fett/vann i langpannen også?

Elanessë sa for siden:

Jeg gjør det samme som beate. Går det ann å steke de på stekepannen altså? :o det har jeg aldri gjort. Bare gjort som mamma alltid gjorde da jeg bodde hjemme. Jeg er mest glad i sommerkoteletter, så de krydrer jeg ikke da.

Men nakkekoteletter o.l legger man i langform, gjerne med aluminiumsfolie i og kan krydre med salt/pepper på begge sider etter kanskje ca.30 min i ovnen? Så inn igjen for de siste 20 min.

beate sa for siden:

Grillkrydder er godt :D Legger de i langpannen, krydrer med grillkrydder (annet krydder kan seff også brukes, smak og behag dette) og har på en god del meierismør slik at de ikke setter/brenner seg fast. Yammi :D

Grovsnus sa for siden:

har prøvd å grille i steikovnen (grill-element)
Forvarmer ovnen til 225 inn med koteletter som er salta og peppra.
10 min på hver side.Husk å ha en lten gløtt på steikeovnsdøra.Slik at fukta slipper ut, ellers blir de nesten kokt.
Og som tilbehør meierismør med chilli (mye) og kvitløk.
Eneste ulempen var at røykvasleren gikk av.
Men neste gang hadde jeg vindu åpent, kjøkkedøra stengt og vifta på liten tornado.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.